l1
l2


 

Orosházi Szabolcs: "Számítógépet cseréltem bukócsőre"

Június 6.
Orosházi Szabolcs tavaly csatlakozott a Historic mezőnyéhez, ám már évtizedekkel ezelőtt belecsöppent a rali vérkeringésébe. A miskolci versenyző ahol csak teheti, rajthoz áll, elhivatottságát pedig mi sem bizonyítja jobban, mint a konkrét jövőbeli tervek. A kezdetekről és a nehézségekről ő maga mesélt nekünk.

Orosházi Szabolcs hétköznapjai Németországban telnek kemény munkával, azonban a miskolci versenyzőt semmi sem tántorítja el attól, hogy a távolság ellenére magyar futamokon való rajthoz állásokat tervezgessen. A hobbijáért minden megtesz, amit csak lehet, így még véletlenül sem teher számára, ha éppen egy országos bajnoki futamra haza kell utaznia pár nappal a rajt pillanata előtt, hogy felkészítse versenyautóját és természetesen önmagát a következő menetre.

A versenyzés iránti rajongása kamaszkorára vezethető vissza. Szabolcs huszonöt évvel ezelőtt, azaz 1994-ben tette magát először próbára egy debreceni amatőr futamon, ahol egy olyan Trabanttal állt rajtvonalhoz, melynek bukócsövéért szeretett számítógépét cserélte el. Ahogy belecsöppent a versenyzésbe, azonnal meg is fertőződött – folyamatosan azon munkálkodott, hogy egyre több versenykilométert tudhasson le. Kezdetben Trabant, ám később Lada és Suzuki is segítette őt a gyorsasági szakaszokon. Egyik legemlékezetesebb eredménye 2010-ben volt az akkori RTE sorozatban, ahol Gajdos Péter navigálásával és „Asi” korábbi Suzuki Swiftjével az abszolút harmadik helyért járó serleget vehette át az év végi díjkiosztón. Az évek múltával szépen körvonalazódtak Szabolcs tervei és elképzelései, melynek köszönhetően a 2018-as Credobus Salgó Rallye-n láthattuk először a Historic mezőnyében bizonyítani. A szeptemberben lezajló megmérettetésen egy Suzuki Swift GTI MK1 volt a társa, melyben a szintén miskolci vonalat képviselő Kispataki Gábor foglalt helyet. Gyerekkori barátjával nem is kezdtek rosszul a számukra újnak számító kategóriában, hiszen azonnal szakaszgyőzelemre tettek szert, végeredményben pedig debütálásként egy E-1-es kategória második, illetve az összetettbeli hatodik helynek örülhettek. Az idei évben Gábor tovább segíti Szabolcsot a szakaszokon való tájékozódásban - a gyümölcsöző és egyben sikeres kapcsolatot a páros nem szeretné megszakítani. Az év eleji egri és miskolci versenykilométerek után, ha minden a tervek szerint alakul, Szabolcs a Baranya Kupán bizonyíthatja legközelebb versenyképességét, melyet július utolsó hétvégéjén rendeznek meg a nemzetközileg is jegyzett Mitropa Kupa keretében.

Szabolcs, a magyar raliban szinte már évtizedek óta láthatunk mozgolódni. Hogyan emlékszel vissza a kezdetekre?

"Már a jogosítvány megszerzése előtt érdekeltek az autók, így mindent megtettem annak érdekében, hogy minél előbb hivatalosan is közlekedhessek az utakon. Amint megszereztem az engedélyt, azonnal elkezdtem gondolkodni, hogyan s mint állhatnék rajthoz. Nem is kellett sokat várnom az első versenyig, hiszen két évre rá, 1994-ben Debrecenben egy Trabanttal megtehettem az első köröket. Egyébként egy csereüzletet kötöttem akkor: a számítógépemet cseréltem bukócsőre, hogy megfeleljen az autó a futam előírásainak."

Huszonöt éve tehát Trabanttal kezdtél, később pedig Lada és Suzuki is segítette a versenyzéseidet. Te építetted a versenyautókat?

"Fiatalon még nem nagyon tudtam, pontosan mit és hova kellene beleépíteni az autóba úgy, hogy az szabályos legyen, így akkor kész versenyautókra tettem szert. A műszaki tudásom azóta bőven gyarapodott, de úgy érzem, célszerű számomra egy versenyautót megvenni, és azt építgetni, javítgatni, fejlesztgetni. Mindegyik típust nagyon szerettem, talán a törődésnek tudható be, de saját hibájukból, műszaki problémák miatt soha nem hagytak még cserben a gyorsasági szakaszokon."

Melyek azok a pillanatok, amelyekre szívesen emlékszel vissza?

"Összességében szerencsésnek érzem magam, hiszen negatívumot nem is tudnék említeni - bár, az igaz, hogy az évek múltával megszépülnek az emlékek. Nagyon sok kupa sorakozik a polcon otthon, amelyek közül a legbüszkébb a 2010-es RTE serlegre vagyok. Kilenc éve Gajdos Péter navigátorommal egy feledhetetlen szezont hoztunk össze, melynek meg is lett az eredménye, egy összetettbeli harmadik pozíció. Friss emlékként az idei év eleji egri futamot emelném még ki, hiszen kategóriánkban a második, abszolútban pedig a negyedik helyen ünnepelhettünk, mely egy igazán problémamentes és felszabadult versenyzés eredményeként született meg."

Legutoljára a Miskolc ralin vitted táncba a Suzukit, mely lényegében hazai pálya volt a számodra. Hogyan gondolsz vissza az egy napos versenyre?

"A vártnál nehezebb futam volt, sőt, inkább azt mondanám, hogy az utóbbi idők legnehezebb kilométereit tudtuk le a Bükkben. Több versenytársunk idő előtt sajnos a pálya szélére kényszerült. Mi is közel álltunk hozzá, de minden erőnket összeszedve próbáltunk kitartani az utolsó percekig. Az autóval kifejezetten nem voltak gondok, csak a gumiabroncsok fogytak el a célhoz közeledve. Végeredményben az E-1-es kategóriában a harmadik, abszolútban pedig a nyolcadik pozíciót csíptük el, mely a körülmények figyelembevételével szinte felért egy győzelemmel."

Magyar részről van példaképed, vagy olyan személy, akinek teljesítménye mintaként szolgál a számodra?

"Gyerekkorom óta az igazi példaképem Ferjáncz Attila! Igazán tehetséges és tiszteletre méltó versenyző volt, aki nemzetközi szinten is tudta öregbíteni a magyar rali hírnevét. A frissebb generációból Turi Tamást említeném, illetve Herczig Norbertet, akinek nagyon szorítok, hogy sikerüljön az Európa Bajnokságban megvalósítani mindazt, amit szeretne.”

Németországban élsz, ám mégis magyar futamokon láthatunk szerepelni. Külföldi versenyzéssel nem kacérkodsz?

"Nem tagadom, hogy a Mitropa Kupa keretében jó lenne több futamon is rajthoz állni. A magyar versenyeket és gyorsasági szakaszokat szeretem, még ilyen nagy távolság ellenére is fájna a szívem, ha nem tudnék rajthoz állni a Historic mezőnyében - úgyhogy mindent megteszek annak érdekében, hogy a következő versenyen is ott legyek."

Az idei évre vonatkozóan egy egri és egy miskolci verseny már mögötted áll. Hogyan tovább, milyen terveket dédelgetsz?

"Következő célom a Baranya Kupán való sikeres helytállás lesz, mely július végén kerül megrendezésre. Segítségemre Kispataki Gábor lesz, akivel gyerekkorom óta barátok vagyunk. Úgy gondolom, nagyon jó a kapcsolatunk az autóban, probléma nélkül tudunk együtt dolgozni, így tényleg csak akkor lesz helyette más a jobb egyben, ha ő nem fog ráérni. Távolabbi terveim is vannak természetesen, nem titkolt vágyam egy versenyképes, erős Suzukival való ralizás, de a közeljövőben még biztosan a kis GTI lesz a segítségemre, később pedig meglátjuk, mit tudok majd megvalósítani az elképzelésekből."

Sok sikert kívánunk, és találkozunk július végén a Baranya Kupán!

Lara

 

 

 

 

 

 

 

 

33