l1
l2


 

Két év fejlesztés és 10 000 tesztkilométer után

Szeptember 28.
Nem kis fába vágta a fejszéjét a Volkswagen legújabb fegyverének fejlesztője - Gerard-Jan de Jongh korábban az ötszörös világbajnok mérnökeként érdemelte ki a tiszteletet, az utóbbi napokban pedig a Polo GTI R5-össel kapcsolatban emlegetik a nevét. Az elmúlt hetek, hónapok történéseiről mesél a holland mérnök.

Gerard-Jan de Jongh hosszú évek óta tagja a Volkswagen Motorsport szervezetének, minden fejlesztést testközelből követheti végig - az első gondolatoktól, a tervezőasztalon át a valós tesztkilométerekig. A tervezgetések mellett a holland mérnök 2013 és 2016 között az uralkodó világbajnoknak, Sebastien Ogier-nek volt a versenymérnöke. A Polo WRC négy éves aktív pályafutását követően sem kellett más márkánál munka után néznie, hiszen következett a banda életében az a Polo GTI R5-ös, melynek homologizációját a napokban tudhatják le a németek. Az új generációs versenyautó fejlesztésében az első percektől fogva ott van de Jongh, így ő az, aki izgalmas részleteket tud elárulni az autóról. A Volkswagen egy interjú keretében adta hivatalosan is közzé a beszélgetést, melyet mi is közzéteszünk magyar nyelven.

De Jongh úr, évekig Sebastien Ogier versenymérnöke volt a Volkswagen Motorsportban. Hiányzik a versenyzés nyújtotta környezet?

"Nyilvánvalóan nagyon más ez a szerep, hiszen az elmúlt hónapok egy teljesen újfajta projekt megvalósításával teltek. Megvolt a lehetőségem, hogy továbbra is versenymérnökként dolgozzak, de ez a Volkswagen Motorsport új kihívása nagyon vonzó volt a számomra. A munkám hirtelen sokkal bonyolultabb és összetettebb lett, mint korábban volt. Örülök, hogy végül bevállaltam ezt a kihívást."

Mikor kezdte el a Polo GTI R5-öst fejlesztését?

"A 2016-os ausztrál világbajnoki futamot követő héten, ahol a Polo WRC-t utoljára láthattuk. Ahogy visszaértem az irodába, már kezdődött is a munka. Az ötlet egyébként Francois-Xavier Demaison, a Volkswagen Motorsport műszaki igazgatójától származott."

Úgy tudjuk, Demaison egy maximalista. Mennyire voltő érintett az Ön munkájában?

"FX (Demaison beceneve) jelenleg négy különböző projektért felelős. Mindezek ellenére én úgy gondolom, hogy nagyon is érintett volt a Polo GTI R5 fejlesztésében. Kezdettől fogva megvoltak a heti találkozásaink, ahol megvitattuk az autó fejlesztésének lépéseit. Az FX-es mérnökök az egyik legtapasztaltabb szakemberek a versenyben. Támogatása valóban sokat segített nekem és az egész fejlesztőcsapatnak."

Melyek voltak az első lépések a Polo GTI R5 fejlesztésében?

"Először a Polo GTI R5 alapkoncepcióját gondoltuk ki, majd egy tervezői tájékoztatót készítettünk. A következő feladat az volt, hogy megtaláljuk a megfelelő beszállítókat azokhoz az alkatrészekhez, melyek nem a Volkswagen Motorsport által kerülnek gyártásra. Ebben a tekintetben szerencsére képesek voltunk a megbízható kapcsolatok egész sorára támaszkodni, akikkel a Polo R WRC-n korábban közösen dolgoztunk. Ezek közé tartozik például  az Xtrac sebességváltó, a Bosch motorelektronika, a ZF Sachs lengéscsillapítók és az Alcon fékek."

Milyen nagy volt a csapat, aki a Polo GTI R5 fejlesztésével foglalkozott?

"A Volkswagen Motorsportban a futómű, a motor és a felfüggesztés tervezői vannak, melyek mindegyike 3-6 alkalmazottból áll. A munkát a csapat tagjai egymás között osztották el. Elsősorban a csapatvezetőkkel egyeztettem, de természetesen a konkrét tervezői résszel is közvetlen kapcsolatba kerültem. Ezek alapján a tapasztalat azt mutatja, hogy nincs jobb, mint a személyes kapcsolattartás."

Mik voltak az alapvető paraméterek a Polo GTI R5 fejlesztésénél?

"Nyilvánvaló volt, hogy a Polo GTI R5-ösnek a 2017-es gyártósoron futó autót kell alapul vennie. Az új hatodik generációs Polo azonban még nem volt elérhető, amikor megkezdtük a versenyautó tervezését. Emiatt kizárólag számítógépes adatokkal kellett dolgoznunk. A számítógépes szimulációnak köszönhetően azonban viszonylag hamar megkaptuk a tényleges alapot. Ezután következett a szélcsatorna, mely során bebizonyosodott, hogy jó adatokat vettünk alapul. A specifikáció meghatározásánál nagy jelentőséget tulajdonítottunk annak, hogy a privát csapatok gond nélkül feltérképezhessék a Polo GTI R5-öst a technikai oldaláról."

Hány elemet sikerült átépíteni a Polo WRC-ből ebbe a legújabb fejlesztésbe?

"Szinte alig, hiszen a műszaki szabályok teljesen eltérőek a két kategóriában, ráadásul a Polo WRC még az előző modellen alapult. A tervezési filozófiát azonban alkalmaztuk - például a lengéscsillapítók szerelési helyzete, a felfüggesztés geometriája és a vezetőülés helyzete hasonló. A Polo WRC-nél arra törekedtünk, hogy a lehető legkönnyebb legyen minden egyes alkatrész, annak érdekében, hogy az autó súlypontja a lehető legalacsonyabb legyen. Itt az R5-ös esetében azonban voltak szabályok, melyek rendesen behatároltak minket. Az árkorlátozás sokrétű, és gyakran előírják a minimális súlyt - például a karosszéria számára."

A Nemzetközi Szövetség (FIA) határozza meg az R5 autók számára a költségvetést...

"... és ez a költségvetés egy R5-ös autóra levetítve, mint a Polo GTI R5, ténylegesen nagy kihívást jelent. Nyilvánvalóan lehetne hatékonyabb autót építeni a műszaki szabályok keretein belül. Azonban ez már túl drága lenne, és tényleg áldozatra lenne szükség. Egyébként hasonló sportági tapasztalatot szereztünk a Golf GTI TCR-rel, így nagyjából tudtuk, mire vállalkozunk. Ezenkívül a szabályozás előírja bizonyos részek használatát adott területeken, beleértve a kormányt, a hűtőt, a kardántengelyt és a motort.”

Hol kellett kompromisszumokat kötni?

"A súly nagy kérdés minden versenyautónál. Rendszerint minél könnyebb, annál drágább. Ezért a beszállítókkal, akikkel együttműködést terveztünk, komoly tárgyalásokat folytattunk, melyeket követően természetesen megértették, hogy kompromisszumot kell találnunk a teljesítmény és a költségek között. Vegyük például a felfüggesztés egy részét – 90%-ra gondoltunk. Ezt a tervet a potenciális beszállítóknak felvetettük, és megkérdeztük tőlük, hogy milyen árat tudnak ajánlani ehhez a részhez. Fontos pontja még a tervezésnek a mennyiség is. A Polo GTI R5 esetében, amelyet az ügyfeleknek terveztünk elsősorban, 50, 100 vagy még több részről beszélünk. Ez nyilvánvalóan nagy hatással van az árra."

Az R5 osztályban 1,6 literes turbómotorok szükségesek. A Polo utcai változata azonban nem rendelkezik ilyen típusú motorral...

"A szabályozások e téren több mozgásteret biztosítanak. A szabályok szerint a versenyautó motorjának a csoport termelési modelljeiből kell származnia. A motort az EA888 belső kóddal választottuk ki, amely hasonló formában, a kétliteres kivitelben az új Polo GTI-ben van telepítve."

Meddig tesztelték a Polo GTI R5-öst, és mely versenyzők vettek részt a teszteken?

"Az első teszt 2017 novemberében zajlott le a francia Fontjoncouse-ban. Azóta nagyon sok kiválóság megfordult nálunk, Dieter Depping, Pontus Tidemand, a korábbi rali világbajnok, Petter Solberg és Marcus Grönholm, Raimund Baumschlager, Eric Camilli és Emil Lindholm is autózhatott a Polo GTI R5-össel. A tesztprogram igényes volt: a hőmérséklet -16  foktól +40 fokig terjedt, és egészen 2800 méterig mentünk fel a hegyekbe. Próbáltunk minél változatosabb körülmények között tesztelni, hogy ügyfeleink olyan autót kapjanak, amely megbízhatóan működik mindenhol és mindenütt. Arra is komoly hangsúlyt fektettünk, hogy különböző vezetési stílussal rendelkező vezetők, aszfalton és murván is megvizsgálják a fejlesztést. A Polo GTI R5 a visszajelzések alapján igen sokoldalúnak és jól vezethetőnek bizonyult."

A Polo GTI R5 október végén debütál majd a spanyol futam keretében, mely a világbajnokság utolsó előtti fordulóját jelenti. Milyen elvárásai vannak?

"Két Polo GTI R5-öst állítunk rajthoz, hogy megmutathassuk az autó lehetőségeit. A cél az, hogy képet adjunk leendő ügyfeleinknek, mennyire versenyképes az új Polo GTI R5 a legmagasabb szinten és különböző felületeken. A világbajnokság spanyol fordulója különösen alkalmas erre, hiszen aszfalt és murva terepen is kell versenykilométereket teljesíteni. Tisztában vagyunk azzal, hogy a Polo WRC-vel a világbajnokságon eltöltött időnk nem feltétlen garantálja a jó eredményt, de azért egy erős WRC2-es pozíciónak örülnénk."

Eric Camilli és Petter Solberg személyében a Volkswagen két tapasztalt pilótája juthat szóhoz a Polo GTI R5-ösben Spanyolországban. Miért e két versenyzőre esett a választás?

"Eric Camilli és társa, Benjamin Veillas kulcsszerepet játszott a Polo GTI R5 fejlesztésében. Mindketten gazdag tapasztalattal rendelkeznek a  WRC2 kategóriában, 2017-ben a második helyezést csípték el. Úgy gondolom, e tények fényében és a fejlesztésekben való folyamatos részvételből kifolyólag ez egy logikus lépés volt. Ráadásul nagyon értékeljük részletes visszajelzésüket és analitikus megközelítésüket. Petter Solberg szintén részt vett a Polo GTI R5 fejlesztésében. Ő  a világ egyik legtapasztaltabb ralisa, és tudása nagy jelentőséget jelent minden csapat számára."

Lara

 

 

 

 

 

 

 

 

33