l1
l2


 

Elkészült Világi Tomi Audi S1-ese

Október 16.
A magyar futamokon ritkán látni olyan különlegességet, mint Világi Tamás leendő versenyautója. A miskolci versenyző a rali fénykorából merített ötletet ahhoz az autóhoz, melyet, ha nagy nehézségek árán is, de sikerült összehoznia. Tamást faggattuk az Audi Quattro-ról.

Ugyan belecsöppentünk most egy Audi autózgatásba, de mindezek ellenére kezdjük a legelején. Milyen indíttatásból és mikor merült fel benned az ötlet az S1-es Audival kapcsolatosan?

- Nagyon régen jött az ötlet, igazából még az előző versenyautóm, a Fiat Abarth előtt felmerült egy Audinak a lehetősége is. Amikor autómárkán gondolkodtam hat évvel ezelőtt, osztottam-szoroztam és végül az anyagiak miatt akkor a Fiatot választottam. Miután beszereztük az olasz autót, versenykörülmények között bebizonyosodott, hogy nem azt az érzést adja számomra, amit vártam tőle. Ezután már nem engedtem semminek, a célom az Audi S1-es volt. Ha időszakot kellene behatárolnom, akkor ez az elhatározás három éve pattant ki a fejemből.

Nagy vonalakban felvázolnád nekünk az autó építésének a fázisait?

- Nagyon sokan úgy gondolják, hogy az Audinak a coupé változatából alakították ki ezt a versenyautót, de mint ismeretes, a Sedan alapjaira épült az S1-es Quattro. E tényt követően természetesen minden azzal kezdődött, hogy leültem az internet elé, és az összes megtalálható dokumentumot elkezdtem tanulmányozni, mely a Quattro-ra vonatkozik. Ezután, hogy gyakorlatba átültethessem a tudást, Béres Józsi volt nagy segítségemre. Elutaztam hozzájuk, és alaposan szemügyre vehettem az Audit, illetve az alapján lettem okosabb a méretekre vonatkozóan. Miután letisztázódott, pontosan mire van szükségünk az autóhoz, kerestük a helyeket, ahonnan beszerezhetjük az elemeket. Most pedig a sok ismerős segítségének köszönhetően már majdnem versenyre kész az új autóm. Azt azonban el kell mondanom, hogy mivel versenyautóról beszélünk, egy-kettő, sőt, tíz év múlva is azt fogom mondani, hogy még nincs teljesen készen…

Mennyire homológ és az eredeti S1-estől mely pontokon tér el?

- Próbáltunk a homológ alapokhoz hűek maradni, de mivel a mai kor már sokkal modernebb, mint a ’80-as évek közepe, ezért néhány változtatás történt az autóban. Többek között kiemelném a futóművet, ami szerintem már profibb, mint néhány évtizeddel ezelőtt volt. Régi felvételeken lehet látni, hogy nehézkesebben fordultak a B-s Audik. Ezt Walter Röhl is megerősítette egy nyilatkozatában, hogy egy igazi makacs autóról van szó, hiszen a kanyarodás külön kihívás. Emellett a motor sem olyan, mint a régi autókban, hiszen egy 2.2 20V turbós található a motorháztető alatt. A váltó még mumus, ugyanis az enyémben már tolókerekes van, a gyáriban pedig szinkronos, hatsebességes volt. A külső azonban változatlan maradt – a formák és a színek a rali fénykorát idézik.

Az alkatrészek beszerzése nagy erőfeszítést igényel?

- Időben nagyon sokat kell rááldozni. A motort például borzasztóan nehéz volt beszerezni, hiszen Európában kevés ilyen autó volt, de szerencsére Ausztriában találtunk belőle. A váltót külön el kellett készíteni, és természetesen a beállítások során ezekre nagy hangsúlyt fektettünk… Nagyon sok ismerősöm beleadott apait-anyait, hogy ez az autó kigurulhasson a garázsból, és ezúton is szeretném megköszönni nekik. Több napos munkák állnak egy-egy elem, alkatrész mögött, hiszen nem csak egy gyors beállításra volt szükség, hanem sokszor napokig ment a fejvakargatás, hogy most ezt pontosan hogy is kellene…

Jelenleg hány lóerős géppel állunk szemben, és mi lesz a vége?

- A motor alapvetően 220 lóerő lenne, ám ez most fel lett húzva 400-450 körülire. Lenne még benne plusz, hiszen 500-ig büntetlenül módosítható, ám egyelőre a jelenlegi teljesítményt szeretném megtanulni uralni.

Ha helyesek az információim, akkor a hétvégi kazári sprinten már rajthoz fogsz állni…

- Sokan szeretnék, többek között én is… :) A nevezést leadtam, és 90%-ot adok annak, hogy rajthoz állok. Amellett, hogy még nem tökéletes az autó, közel sem vagyunk tegező viszonyba, így ha ott leszek, a száguldást el lehet felejteni… Sőt, gondoltam arra, hogy egy T betűt kiteszek az Audira.

Mire számíthatunk a pálya szélén? Hasonló élményeket fog nyújtani az érdeklődőknek ez az autó, mint Béres Józsié?

- Valószínűleg hangban igen, de látványban még biztos, hogy nem, hiszen ahogy mondtam is, még közel sem érezzük egymást az autóval. Hogy mennyire és mikorra fogunk összeszokni, azt pedig majd az idő és a versenykilométerek eldöntik.

Ha már most ennyi munkád van az autóban, akkor gondolom, hosszú távra tervezel. A jövőbeli elképzelésekről mit árulnál el nekünk?

- Jövőre Magyarország összes Historic futamán szeretnék indulni, ha minden igaz, ezzel az autóval a Historic replicába nevezhetek. De nem titkolom, hogy külföldi versenyek is vannak a tarsolyban - egyik nagy álmom a zlíni Barum ralin való részvétel, illetve a Rally Legend is a tervek között szerepel.

Köszönöm a beszélgetést, és sok sikert kívánok az első versenykilométerekhez!

Lara