Magazin: "Teljes gázzal sehogy máshogy!"
Colin McRae (1968-2007) élete 11. rész

Július 3.
Utolsó évét tölti Colin a Ford csapatnál 2002-ben, év közben azon gondolkodott, amputáltatja a kisujját.

2002
A Ford leszerződtette a fiatal észt tehetséget Markko Martin-t, valamint a gyári csapatok közül egyedül, új autóval rukkolt elő. Pontosabban a régi Focus-t fejlesztették tovább. Igyekeztek a kocsi súlyát csökkenteni, a motorból 16%-ot faragtak le. Figyeltek olyan apróságokra is, hogy bizonyos alkatrészeket (pl. lámpatestek) a kisebb súly érdekében szénszálas anyagokból készítettek. Az új bukócső is könnyebb lett, ráadásul nagyobb védelmet nyújtott, mint korábban. Egyéb módosítások is történtek a kocsi belsejében. Új kijelzőkkel látták el a műszerfalat, változtattak a kézifék elhelyezésén. A régi váltót lecserélték egy új fejlesztésű fél-automatára. Módosítottak a karosszérián a kisebb súly és a jobb súlyelosztás érdekében. "Jónak tűnik az autó, de még nem tapostam igazán a lelkébe. A végrehajtott módosításokkal nem számítok nagy változásra. A Monte egyébként is teljesen speciális futam, így nem fogok tudni pontos következtetéseket levonni a verseny után sem az autóról. Ha nedves és csúszós az út, akkor nagyon király, ha száraz, nos, akkor majd dolgozunk egy kicsit."- vélekedett McRae az új autóról a Monte előtt.

Monte-Carlo Rallye
Az első nap meglepő eredményt hozott. Már a szezon előtt mindenki nagyon dicsérte a Citroen Xsara WRC-t, ennek ellenére a három autóból kettő (Radström és Bugalski) már a nap elején motorhiba miatt kiesett. Viszont a harmadikkal Loeb kiválóan autózott és óriási meglepetésre az élen fejezte be a nyitónapot, Makinen 36 mp-el lemaradva követte. A négyszeres világbajnok hátrányához az is hozzájárult, hogy egy visszafordítóban megpördült és a szűk helyen csak lassan tudott a jó irányba fordulni. Colin harmadikként teljesítette a napi távot (+44,6). Sainz az első szakaszt megnyerte, de a kormányszervó hibája miatt lelassult és az ötödik helyen zárta a napot.

 

Másnap Loeb és Makinen komoly csatába kezdett. Ment az adok-kapok, de estére 28 mp előnnyel még mindig Loeb állt az élen, miköben McRae helyet cserélt Sainz-zal, majd visszacsúszott az ötödikig helyig. A nap során egyszer megpördült, de gondjai voltak a kipufogóval és az ülését rögzítő fémmel is, amely valahogy eltörött. A nap végén egy szabálytalanság miatt változtak az időeredmények. Loeb a nap során, egy olyan területen, ahol csak tankolni lehetett volna, kereket is cserélt. Kapott 2 perc büntetést, amit a csapat megfellebbezett.

A Citroen versenyzője az utolsó napon kivágott egy nagy hajrát és ismét az élre állva megnyerte a futamot. Érdekesen alakult a helyzet, mert a vizsgálat után, ha Loeb megkapja a büntetést, akkor második, ha nem, akkor első. A futam után pár nappal a Citroen visszavonta a fellebbezését és elfogadta a kétperces büntetést. Ezek után Makinen lett az első. A győzelmével két rekordot is megdöntött. Ő lett az egyedüli, aki zsinórban négyszer győzni tudott a Monte Carlo Rallye-n, illetve 24. vb győzelmével az örökranglista élére lépett, mint a legeredményesebb versenyző. (Mögötte Sainz, Kankkunen és McRae is 23 győzelemmel büszkélkedhetett.) Sainz megőrizte a harmadik pozícióját a futam végéig. Colin beleerősített és átvette Grönholm-tól a negyedik helyet. McRae a következőket nyilatkozta a futam után: "1998 óta ez a legjobb eredményem itt Monte-Carlo-ban, ezért boldog vagyok. Túl sokat nem akartam kockáztatni mivel fontosabb volt számunkra, hogy a célba éréssel egy jó szezonstartot csípjünk el. Egy ilyen tisztán aszfaltos verseny nem tartozik a kedvenceim közé, de szerencsére minden jól ment." (A harmadik Focus-al Markko Martin csak a 12. lett.)

Svéd Rally
Közvetlenül a futam előtt a Ford lecserélte a régi Escort pályabejáró autóit és a továbbiakban a négykerék meghajtású Volvo S80-at használták. (A csapatok többsége egyébként Mitsubishi Lancer EVO különböző változatait alkalmazta erre a feladatra.) A Ford gondjai már a verseny előtt elkezdődtek. Sainz a pályabejárás során elütött egy jávorszarvast. Ez még nem volt akkora probléma, mert volt egy tartalékautó. A futam előtti napon Markko Martin szintén összetört egy Focus-t, amikor a fák közé szaladt. Még mindig elő tudtak "varázsolni" egy 2001-es Focus-t, azonban Martin egy 2002-es autóval lett nevezve. A FIA emberei nem adtak engedélyt arra, hogy Martin a régebbi autóval elrajtolhasson, így a fiatal észt pilótának már az első szakasz előtt véget ért a Svéd Rally.

Grönholm gyorsan az élre állt. Napközben Rovanpera két szakasz erejéig átvette a vezetést, estére azonban ismét Marcus állt az élen. A napot Burns zárta harmadikként. McRae egész jól ment, végig az első hatban tudta tartani magát. A Citroen jó eredményt várt Thomas Radström-től, de mégsem a tervek szerint alakultak a dolgok. Radström jól kezdett, de néhányszor lecsúszott az útról és csak a nézők segítségével tudta folytatni a versenyt. A kalandoknak köszönhetően be is gyűjtött cirka 7 perc hátrányt. Makinen-nek sem ment túl jól. Neki kellett takarítania a pályákat és a gumik tapadásával sem volt megelégedve. A 4. szakaszon véget is ért számára a futam, mert megütötte a kocsija elejét és a sérült hűtő miatt feladta a harcot.

A második nap sem volt Radström szerencsenapja, mert egy elhúzódó turbó csere miatt először kapott két perc büntetést, majd egy időellenőrző ponthoz túl korán érkezett amiért újabb 16 perc büntetéssel sújtották. Kiesett a versenyből Petter Solberg, mert a Subaru motorja meghibásodott. Toni Gardemeister sem látta meg a második napi célt, mert a 11. gyorsaságin összetörte a Skoda WRC-t.

Grönholm a verseny során végig kiválóan autózott és megérdemelten nyerte meg a futamot. A svéd győzelme után két ponttal átvette a vezetést Makinen-től a vb tabellán. Rovanpera szintén meg tudta tartani helyét és másodikként ért célba. Sainz a futam végére szép lassan leszorította Richard Burns-t a dobogó legalsó fokáról. Colin három szakaszon is a legjobbnak bizonyult, de az út mellett eltöltött némi időt, így még a pontszerzők közé sem fért be. Ekkor a Ford megkérdezte Janne Tuohino-t, aki egy privát Forddal versenyzett, hogy megoldható lenne-e, hogy egy picit lelassítson? Megoldható volt és McRae ezek után a hatodik helyért begyűjtött egy pontocskát.

Korzika Rally
A verseny előtt néhány csapat több napos teszten vet részt, hogy az új fejlesztéseket kipróbálja. A Subaru első sorban a Pirelli által szállított új összetételű gumikat próbálgatta. Jól szerettek volna szerepelni, mert Korzikán mutatták be a Subaru WRC 2002-es változatát. A Hyundai Spanyolországban tesztelte az Accent WRC harmadik evolúcióját. Átprogramozták a motor elektronikáját. (Az új motor nyomatéka 580 Nm volt.) A kocsi új lengéscsillapítókat kapott. Változtattak az első lökhárító és a motorháztető kialakításán, a motor hatásosabb hűtése érdekében.

A verseny előtt McRae bejelentette, hogy öccsével és édesapjával alapított egy S-Mac nevű céget és fiatal, tehetséges pilóták felkarolásával fog foglalkozni. "Terveink szerint felkutatjuk a tehetségeket, és bajnokokká tesszük őket. Ha valaki világbajnoki képességekkel rendelkezik, nem csak arra van szüksége, hogy vezetni tanítsuk. Még annál is többet próbálunk tenni, mint apám tett értem és Alister-ért." - nyilatkozta McRae. Kezdetnek egy 10 éves szerződést kötött Kris Meeke-vel, aki 2001-ben egy Ford Puma volánja mögött hívta fel magára Colin figyelmét. (McRae nem érhette meg, hogy Meeke 2009-ben megnyerte az IRC bajnokságot.) Colin saját karrierjét is igyekezett jó irányba terelni. Felröppentek olyan hírek, miszerint a skót szívesen visszatérne a Subaru-hoz.

Az idő meleg, és száraz volt az esős jóslatokkal szemben. Az első nap a Peugeot-k fölényét hozta. A szakértők nem véletlenül tippeltek Panizzi győzelmére. A napi öt szakaszból négyet megnyert. A másik "oroszlános" autóval Grönholm sem volt lassú. Az utolsó szakaszt megnyerte és másodikként zárta a napot. A Ford pilótái közül Sainz ötödikként zárt, McRae a 7., Markko Martin pedig a 9. pozícióban zárta a napot.

Másnap kissé változékony időjárás mellett folytatódott a verseny. A köd és az eső Panizzi-t egyáltalán nem zavarta, hét gyorsaságiból négyet ismét megnyert és növelte előnyét a második helyen autózó Grönholm-hoz képest. A harmadik helyért Burns és Makinen harcolt váltakozó sikerrel. Valamiért aztán Makinen lassulni kezdett, majd végleg lelassult, amikor a 10. szakaszon összetörte a Subarut. Az eső kedvezett McRae-nek, mert két helyet is előre tudott lépni és csak 6 másodpercre volt a negyedik helyen álló Bugalski-tól. Sainz igyekezett, ahogy tudott, de csak hatodikként fejezte be a napot, Martin a 11. helyre csúszott vissza.

A zárónapon napsütés és négy szakasz várt a mezőnyre. A Peugeot fölényéhez és Panizzi győzelméhez kétség sem férhetett. A francia 40 mp előnnyel nyerte meg a futamot Grönholm előtt. A dobogó legalsó fokát is egy Peugeot szerzete meg, Burns-szel a volánja mögött. Sainz és Solberg csatázott az ötödik helyért. A fiatal norvég megcsillogtatta a tehetségét, mert a futam végére maga mögé szorította a kétszeres világbajnokot. Martin három helyezést javítva, nyolcadikként ért célba. Colin megnyerte a zárónap első szakaszát és apránként átvette a negyedik helyet Bugalski-tól, majd a 15. gyorsaságin lecsúszott az útról és bemutatott egy bukfencet. Az autó olyan erővel csapódott egy fának, hogy a bukókereten két rúd is eltört. (A Ford bukókeretei a legjobbak közé tartoztak már akkor is.) McRae-nek óriási szerencséje volt, hogy egy kisujjtöréssel megúszta a balesetet, mert a lábánál kialakított hely a felére csökkent az ütközés következtében.

Még a spanyol futam előtt az orvosok megvizsgálták Colin kisujját, de nem láttak jelentős javulást. Ekkor vetette fel McRae, hogy esetleg amputálni kéne a törött ujjat. Martin Whitaker, a Ford Motorsport igazgatója erről így nyilatkozott: "Colin említette nekem néhány napja, hogy amennyiben a Katalán Rally-n útban lesz az eltört ujja - ráadásul pontosan tudja ő is, hogy a következő 4-5 futamon igen jók az esélyei a győzelemre - le fogja vágatni. Ez még nem végső döntés a részéről, de komolyan fontolgatja. Én azonban, ismerve ezeket a fiúkat, tudom, hogy mindenre képesek a karrierjük érdekében."

Catalunya Rally
Sainz a futam előtti teszten, egy balkanyarban lecsúszott az útról és egy sziklafalnak csapódott. A balesetben navigátora, Luis Moya eltörte két bordáját, kiütötte egy fogát és a nyelvét is elharapta. Mivel nem tudta vállalni a versenyt, helyét Marc Marti vette át. Az Subaru Impreza, amely az 1993-as finnországi futamon mutatkozott be, a spanyol versenyen ünnepelte 100. vb részvételét. A csapat a megelőző 99 versenyen 33-szor tudott diadalmaskodni.

 

A nem túl kedvező időjárás ellenére akkora tömeg látogatott ki a pályákra, hogy az első szakaszt törölni kellett. Panizzi ott folytatta, ahol az előző versenyen abbahagyta. Az összes szakaszt megnyerte az első napon. Burns próbálta támadni Panizzi-t, de kevés sikerrel. Végül másodikként fejezte be a napot. A Citroen-t terelgető Bugalski teljesítménye kissé hullámzó volt. Egy darabig csak az utolsó pontszerző hely környékén autózott, majd belehúzott és a nap végére 44 mp hátránnyal elfoglalta a harmadik helyet. A Fordnak megint nem akart összejönni. Sainz volt közülük a leggyorsabb, de ő is csak a hatodik helyen állt. McRae a törött kisujjával kínlódott és csak a nyolcadik volt. Markko Martin kilencedikként fejezte be az első napot.

Másnap a rendezők törölték az első két szakaszt a hatalmas tömeg miatt. Panizzi a maradék négy szakaszból hármat ismét megnyert. Csupán egyszer volt nála gyorsabb Petter Solberg, de akkor is csak 0,2 mp-el. Burns is remekül teljesített. Szinte végig a top-3-ban autózott, és tartotta a második helyet. Makinen Subaruja megállt etapon és nem is indult el. Solberg-re maradt, hogy pontokat gyűjtsön a "kékeknek". Estére előre lépett az utolsó pontszerző helyre. Ehhez azonban az is kellett, hogy Sainz a 10. gyorsaságin összetörte a Fordot, amikor lecsúszott az útról és egy parkoló autónak ütközött. McRae csak erőlködött, legjobb helyezése egy ötödik volt, de többnyire csak a 10. hely körüli időket tudott felmutatni. Martin szép egyenletes tempóban autózva nyolcadikként ért célba.

 

A harmadik napon már nem volt kétség Panizzi győzelme felől. Burns nem tudta megszorongatni a franciát, de a második hely miatt sem kellett szégyenkeznie. Bugalski hajtotta a Citroen-t, de nem tudta beérni őket. Colin összekapta magát és elcsípte az utolsó pontszerző helyet, Martin pedig a nyolcadikként zárta a versenyt.

Az orvosok a futam után ismét megvizsgálták McRae kezét. Megállapították, hogy két hónapon belül biztosan nem fog a sérült ujja helyrejönni. "Remélem a következő alkalom már könnyebb lesz. Nagyon hosszú időnek kell eltelnie, hogy ismét mozgathassam az ujjaim. Cipruson nem történhet semmi baj a sérült kezemmel, különben ismét fel kell nyitni a sebet."- nyilatkozta az üggyel kapcsolatban McRae.

Ismét hírek szóltak arról, hogy Colin nem hosszabbítja meg a szerződését a Fordnál. "Még mindig meg akarom nyerni a világbajnokságot!" - mondta. "Csak nem ezen a szinten szeretnék tovább versenyezni. Legutóbb azért maradtam a Fordnál, mert rengeteg munkám feküdt már benne. Ez most is így van, de nem jelenti azt, hogy ismét itt maradok. Ezt kimondani könnyű, viszont mindenképp olyan autóban szeretnék ülni, amelyik képes győzni."

Ciprus Rally
"Úgy hiszem 70%-ban tudom majd használni a kezem Cipruson. Ez persze hátrányt jelent, mert még mindig nem tudok markolni a kezemmel, de mindent megteszek, hogy 10 pontot szerezzek." - latolgatta esélyeit McRae. A futam előtt a Focus váltókarját áthelyezték a baloldalra, ha már a skót a kormányt nem tudja erősen tartania sérült kezével, akkor legalább sebességváltáshoz használni tudja. A Ford egy negyedik autót is benevezett a versenyre, melyet Francois Duval vezetett.

 

Carlos Sainz-ot leszámítva, a Ford pilótái kezdtek a legjobban. A Pirelli abroncsai jobban teljesítettek, mint a Michelin-ek, talán ennek köszönheten McRae nyerte az első szakaszt. Később a vezetést átvette két fiatalabb csapattársa, de a nap végére ismét a skót állt az élen. A második hely Grönholm-é volt, aki csak 6,9 mp-re autózott a Colin-tól. Meglepetésre a Ford két fiatal versenyzője végig az élbolyban tudott maradni. Martin harmadikként, Duval negyedikként fejezte be az első napot. Sainz csak a 21. helyen állt, kb. hat perc hátrányt begyűjtve. (A spanyol már az első rajt után pár kilométerrel megütötte a Ford egyik féltengelyét. A szervizig kénytelen volt még megtenni két gyorsaságit és az azokat összekötő etapokat.)

Másnap nyolc gyorsaságit kellett volna teljesíteni a mezőnynek, de akkora esőzés árasztotta el a verseny helyszínét, hogy az utolsó pályát törölni kellett a hatalmas sár miatt. Úgy tűnt, hogy McRae-t sem a sár, sem a törött ujja nem gátolja abban, hogy gyors legyen és továbbra is vezesse a versenyt. Grönholm igyekezett elkapni a skótot. Egy alkalommal a differencia két másodpercre apadt közöttük. Ekkor McRae ismét rátalált a gázpedálra és Marcus szomorúan tapasztalhatta, hogy a lemaradása 26 mp-re nőtt. A Ford fiatal versenyzői a második nap már nem tudták tartani a pozíciójukat. Duval kiesett motorhiba miatt, helyét Tommi Makinen vette át. Martin-nak pedig nem sikerült tartania a tempót, ezért két helyet hátracsúszott. Az ő helyét a felgyorsuló Burns szerezte meg, aki annyira belehúzott, hogy a kilencedik helyről tört előre a negyedikre. Sainz is jól teljesített, mert egészen a 12. pozícióig tornázta fel magát.

A zárónap sok versenyen már nem hoz változást, mert mindenki igyekszik a megszerzett pozícióját megtartani. 2002-ben Cipruson azonban nem így történt. McRae az első gyorson kissé bealudt és csak a 7. időt futotta. Mivel megcsappant az előnye, igyekezett beleerősíteni. Annyira beleerősített, hogy már a következő pályán felborította a Focus-t. Tovább tudott menni, de az első helynek már integethetett. Colin bakija jól jött Grönholm-nak, mert a kormányszervó hibája miatt ő is lelassult valamelyest. A szervó hibája járványszerűen terjedt el a mezőnyben. McRae is emiatt lassult le némileg (és persze a törött autó miatt), de a nagyobb gond inkább az volt, hogy másodszor is bukfencezett egyet. A hátránya ekkor már két perc volt és ez egészen a 7. helyig vetette vissza. A sérült autóval még egy utolsó támadást indított a záró szakaszon. Végül az utolsó pontszerző helyet sikerült elcsípnie. Grönholm megnyerte a futamot. A dobogó másik két fokára Burns és Makinen léphetett fel. A szervóról még annyit, hogy Martin és Sainz autójában is meghibásodott. Mindketten célba értek, bár Martin a "mestert másolva" szintén bemutatott egy borulást. Az észt pilóta végül a nyolcadik lett. Sainz apránként lépkedett előre és tizenegyedikként látta meg a célt. A futam után olyan pletykák kaptak szárnyra, miszerint az év végével, amikor lejár a szerződésük, McRae és Sainz elhagyja a Fordot és a Citroenhez szerződnek le.

Argentin Rally
A ciprusi fiaskó után, Nicky Grist bizakodva nézett a következő verseny elé: "Úgy gondolom Colin tapasztalata most mindenkiénél többet fog érni, ráadásul a szorult helyzet általában a legjobb formát hozza ki belőle. Természetesen a ciprusi események óriási blamázst jelentettek, viszont most Colin mindennél jobban eltökélte magát a győzelemre. Hihetetlenül tud összpontosítani, és pontosan tudja mire képes."

 

Dél-Amerikában roppant népszerűek az autóversenyek. A 2002-es futamra is akkora tömeg látogatott ki, hogy a nyitó szakaszt törték a rendezők. Grönholm nem aprózta, rögtön az élre állt és a nap végén már több mint másfél perccel vezetett Makinen előtt. Burns-nek sikerült szakaszt nyernie, és harmadikként fejezte be a napot. A legjobb Fordos Sainz volt, aki eléggé gyengén kezdett, de végül a kilencedik helyről felküzdötte magát a negyedik pozícióba. (A negyedik helyen Petter Solberg-gel osztozott, mivel tizedmásodpercre azonos idővel álltak az első nap végén.) Nicky Grist lehet, hogy nagyon bízott a pilótájában, de a jó kezdés mégis elmaradt. McRae megpördült és a 12. helyig esett vissza.

Grönholm előnye 16 mp-re csökkent, mert a nap során meghibásodott a 206 WRC hidraulikája. Marcus-t, Tommi Makinen és Richard Burns követte. Sainz kipróbált egy új futómű beállítást, hátha gyorsabb lesz. Nem lett, ezért visszaállítatott mindent az eredeti értékekre. McRae, Sainz mögött másfél perccel nyomult. "Nincs köd és nincs por, remek. Van egy kis hátrányunk, de ez nem probléma, csak a tegnapi rossz kezdés miatt jött össze."- bizakodott McRae.

Óriási változások történtek a zárónapon. Makinen 0,5 mp-el átvette a vezetést Grönholm előtt, aki természetesen nem hagyta annyiban a dolgot. Őrült tempóban küzdöttek, aminek Makinen hatalmas bukása vetett véget. Tommi esését a WRC.com olvasói megszavazták minden idők legnagyobb bukásának.

 

Grönholm megnyerte a futamot és, hogy a Peugeot öröme még nagyobb legyen, Burns gurult be másodikként a célba. Az öröm azonban nem tartott sokáig, mert Grönholm-ot kizárták tiltott szervizelés miatt. Ezek után Richard Burns nyert, de csak egy rövid ideig, mert őt egy szabálytalan alkatrész miatt zárták ki. Végül Sainz lett az első és a változásoknak köszönhetően felfért még a dobogóra Solberg és Colin is. Markko Martin negyedikként ért célba.

Acropolis Rally
Hatalmas meglepetésre a nyitónap 6 szakaszán a tehetséges észt pilóta, Markko Martin volt a leggyorsabb. Olyan kemény tempót autózott, hogy csak McRae és Grönholm tudta tartani vele a lépést. Makinen már az első napon búcsúzott a versenytől, amikor a kormánymű hibájából összetörte a Subarut.

 

Martin másnap már nem tudta megtartani a vezető pozícióját. Kapott egy defektet, ami miatt rengeteg időt elvesztegetett. Ezt kihasználva, McRae ugrott az élre, nyomában Grönholm-al.

A zárónapon csak négy szakaszt kellett teljesíteni, azonban sokakon pont az a 97 km fogott ki. Műszaki hiba miatt adta fel a futamot: Burns, Alister McRae és Loix is. A 84 indulóból csak 35 páros ért célba. Az első helyért továbbra is Colin és Marcus küzdött. Végül McRae 24,5 mp-el megszerezte pályafutása 24. győzelmét, ami egyben a 2002-es szezon első diadalát is jelentette számára. A többiek jócskán lemaradtak, de a harmadik helyre hárman is igényt tartottak. Sainz szerezte meg a dobogó legalsó fokát, 12 mp-el Rovanpera előtt. Petter Solberg csupán egy másodperccel maradt le Rovanpera-tól, de már csak ötödikként zárta a futamot. Hiába nyert 5 szakaszt Markko Martin, a defekt miatti időveszteséggel csak az utolsó pontszerző helyet csíphette el.

Safari Rally
Új rendszerrel próbálkoztak a Safari Rallye rendezői. Ezúttal az utak cirka 30%-át lezárták a forgalom elől, illetve a szervizpark is egy helyre lett kitelepítve a verseny során. Persze ezektől a változtatásoktól még nem enyhült a forróság és az utak minősége sem javult. Megint egy olyan futamra lehetett számítani, ami a túlélésről szólt. A Citroen először indult Európán kívüli versenyen. A két Xsara WRC-t Loeb és Radström vezette. A nyitónap csupán négy szakaszból állt, azonban a négy pálya 337 km hosszú volt. Rostálódott is a mezőny szépen. Solberg, Delecour és Grönholm motorhiba miatt állt ki. Gardemeister elhagyta az egyik kerekét a Skodának. Mindkét Hyundai kiesett műszaki hibák miatt. Makinen nagyon nyomta a Subarunak és a nap leggyorsabbja volt. A leghosszabb szakaszt (106,56 km) McRae nyerte, a napot pedig másodikként zárta. Sainz is nagyon igyekezett, ennek ellenére több mint két perc hátránnyal, a harmadik helyről várta a következő napot.

 

Jelentősen változott az állás a második napon. Makinen a felfüggesztés gondja miatt lelassult, majd kiesett. A vezető pozíciót McRae vette át, aki több mint két perccel vezetett Sainz előtt. A spanyol nem sokáig tudta üldözni Colin-t, mert megsérült az olajpumpája és kiállni kényszerült. Rovanpera kaparintotta meg a második helyet, majd következett Radström. Loeb a negyedik helyen állt összetettben, úgy, hogy még egy szakaszgyőzelmet is sikerült szereznie. Burns autója a szerviz közelében elsüllyedt a futóhomokban, nem is tudta előbányászni. Eriksson Skodájában pedig a váltó adta meg magát. A nap végére már csak 19 páros maradt versenyben.

Az utolsó nap már nem történt változás az élen. McRae, Rovanpera és Radström maradt a sorrend. Loeb ötödikként zárta a futamot. A verseny során Colin-hoz hasonlóan, a francia pilóta három szakaszon is a leggyorsabb tudott lenni. McRae háromszor nyert a Safari Rallye-n, ami rekordot jelentett. A kenyai győzelemmel megszerezte pályafutása 25. vb győzelmét, amellyel bekerült a Rekordok Könyvébe. (Nem tudhatta, de pályafutása utolsó vb diadalát aratta!) A két egymás után megszerzett győzelmével a vb tabella második helyére ugrott, 7 ponttal Grönholm mögé.

A futam után McRae egy új ötletével állt elő. Egy jótékonysági versenyen szerette volna kihívni Michael Schumacher-t, ahol mindketten mentek volna a saját, illetve a másik versenyautójával. A párviadalból kiderült volna, hogy melyikük tud jobban alkalmazkodni egy idegen versenygéphez. Végül a dologból nem lett semmi, mert Schumacher-t nem érdekelte a kihívás.

Finn Rally
A finn futamra a Skoda és a Mitsubishi is egy új fejlesztésű WRC-vel nevezett. A Ford egy negyedik autót is rajthoz állított, Francois Duval-al a volánja mögött. A 2 km-es prológot Burns nyerte meg. A jó formát másnapra is át tudta menteni, mert a napi 10 gyorsaságiból haton a leggyorsabb volt, és estére 12 mp-es előnnyel zárta a napot Rovanpera előtt. Grönholm a harmadik helyen állt. Ez egészen jó eredménynek volt mondható, mert Marcus-nak kellett a pályákat takarítania, illetve ebben az eredményben még az is benne volt, hogy egy sziklával való ütközés után megsérült a 206-os futóműve. Az 5.-6. helyet McRae és Sainz foglalta el. A spanyol új beállításokkal próbálkozott, aminek néhány kicsúszás lett az eredménye. Miután visszaállították a korábbi értékekre a beállításokat, Carlos nagyon felgyorsult és 2 másodpercnyire felzárkózott Colin mögé. Martin csak a 10. helyig jutott a nyitónap során. (Duval a 9. gyorson kiesett a felfüggesztés hibájából.)

 

A következő napon komoly változások történtek a sorrendben. Burns visszacsúszott a második helyre, miután egy hatalmas ugratás során megsérült a 206 WRC. A kocsit a szerelők megjavították, de csak egy kis késéssel, Burns emiatt kapott 20 mp büntetést. A vezető helyet Rovanpera csak három szakaszon keresztül tudta tartani. Kapott egy defektet és úgy döntött, nem cseréli ki. Rossz döntés volt, mert a szétszakadó gumi tönkretette a lengéscsillapítót és a felfüggesztést. Rovanpera el is búcsúzott a versenytől. A nap végére Grönholm került az élre. Solberg a harmadik helyen autózott, de egy rossz gumiválasztás és egy megpördülés miatt hátracsúszott az ötödik pozícióba. A két Ford kihasználta Solberg hibáját és előre léptek a 3.-4. helyre, McRae és Sainz sorrendben. Martin is összekapta magát és négy pozíciót javított előző napi helyezésén.

Burns látva a különbséget, nem kockáztatott az utolsó napon, hanem beérte a második hellyel. Grönholm, zsinórban harmadszor diadalmaskodott Finnországban. Úgy tűnt, hogy Colin lesz a harmadik, de mégsem így történt. A skót áthajtott egy sziklán, ami megrongálta a Focus alját. Olaj került néhány forró alkatrészre és kigyulladt az autó. A nézők integettek, de McRae azt gondolta, hogy csupán néhány jól sikerült kanyarnak szól az integetés. Egészen addig nyomta a Fordnak, míg a fülke hirtelen meg nem tellett füsttel. A lángokat csak a tűzoltók tudták megfékezni. McRae kiesése után Sainz és Solberg küzdött a dobogó legalsó fokáért. A spanyol kapott egy 10 mp-es büntetést, ami el is döntötte a kettejük közt folyó csatát. Martin szerezte meg az ötödik helyet, amihez McRae kiesése és két szakaszgyőzelem is hozzájárult.

A futam után Malcolm Wilson a Ford csapatfőnöke elmondta, hogy a csapat az új WRC fejlesztése miatt anyagi problémákkal találta szembe magát. McRae és Sainz szerződése lejár a Fordnál a szezon végén. A szűkösebb anyagi lehetőségek miatt pedig könnyen előfordulhat, hogy csak egyikükkel tudnak szerződést hosszabbítani. "Egyiküket sem akarjuk elveszíteni, és az utolsó percig azon fogunk dolgozni, hogy ne is kelljen, de az új autó jelenti a jövőt." - mondta Wilson.

Német Rally
A német pályák csak az EB menők számára lehettek ismerősek, mert vb futamot utoljára 1973-ban rendeztek Németországban. Az aszfalt szakaszok egy részének különlegességét az adta, hogy harckocsi gyakorlóterületeken haladtak keresztül. Már az első nap meglepetés eredmény született. A Citroen csapat korábbi eredményeiből látszott, hogy ők inkább az aszfaltos utakon lehetnek veszélyesek. Arra azonban kevesen számítottak, hogy Sebastien Loeb hét szakaszból hatot meg tud nyerni a nyitónap során. Egy darabig Grönholm és Burns tartotta a lépést a Citroen pilótájával, aztán Marcus a váltó hibája miatt lemorzsolódott. A nap végére Burns a második helyet tudta a magáénak. Mögötte Bugalski autózott a másik Xsara WRC-vel. Colin a negyedik helyig jutott az első nap. A pályák több helyen szőlő ültevényeken keresztül haladtak. Delecour viccesen meg is jegyezte a nap végén: "Olyan közel mentünk a szőlőkarókhoz, hogy láttam rajtuk, hogy Rizling."

 

Egy harckocsi gyakorlóterület útjain folytatódott a küzdelem másnap. Az utak mentén álló hatalmas betonkockák több versenyzőt is megtréfáltak. Ott vesztette el harmadik helyét Bugalski, aki nekicsúszott az egyiknek. Az autó olyan komolyan megsérült, hogy Bugalski kénytelen volt feladni a versenyt. Helyét Marcus Grönholm vette át. Elöl Loeb és Burns küzdött egymással. Burns nagyon sietett, de nem sikerült Loeb-öt megszorongatnia. A 4.-5. helyen a két Forddal McRae és Sainz igyekezett beérni az élen állókat. A nap során volt még egy komoly baleset, amelyet Armin Schwarz mutatott be. A német pilóta kb. 120-as tempónál megcsúszott a vizes úton és a fák közé csapódott. Schwarz bordatörést szenvedett és a Hyundai WRC is csúnyán megsérült.

A harmadik napon mindenki a megszerezett pozícióját igyekezett megtartani. Sainz-nak ez nem sikerült, mert az egyik rajt után lefulladt a kocsija és nem akart beindulni. A sportbírók szerették volna félretolni a Fordot, ezért gyorsan az autóhoz rohantak. Carlos a tolás közben ismét megpróbálkozott az indítással. A gép beindult, a spanyol pedig elhúzott. A hiba miatt visszaesett a nyolcadik helyig. Az élen viszont nem történt változás. Loeb 14,3 mp-el megnyerte a versenyt Burns előtt, majd következett Grönholm harmadikként és Colin negyedikként. A Ford harmadik pilótája, Markko Martin a hatodik lett.

Ismét szóba került Sainz és McRae jövő évi szerződése a Fordnál. Annak ellenére, hogy McRae a Focus WRC 11 győzelméből kilencet a magáénak tudhatott, egyáltalán nem látta biztosnak a helyét. Az már biztos volt, hogy a Ford szerződést kötött Markko Martin-nal és Francois Duval-al. Az anyagi háttér meggyengülése miatt az is biztos volt, hogy a két "öreg" közül valamelyiknek mennie kell. McRae kijelentette, hogy neki mindegy, hogy melyik csapatnál, de világbajnok akar lenni, emiatt tárgyalásokba kezdett a Citroennel. Sainz ezzel szemben közölte, hogy akár kevesebb pénzért is hajlandó a csapatnál maradni.

Sanremo Rally
A nyitónap 8 szakaszát Panizzi és Grönholm nyerte felváltva. Panizzi részéről ez nem volt nagy csoda, hiszen mindenki tudta, hogy a francia pilóta igazán az aszfalton érzi jól magát. Grönholm-ról pedig tudni lehetett, hogy a murvát kedveli jobban, ettől függetlenül remekül ment. Sokan nem tudták befejezni az első napot sem. Schwarz és Alister McRae összetörte az autóját. Sainz és Makinen pedig műszaki hiba miatt állt félre.

 

A két Peugeot másnap még inkább elhúzott a mezőnytől. Solberg nyert egy szakaszt, de a közelében sem volt a két élen állónak. Colin gyengén teljesített, mert szinte csak pontszerző helyeken kívüli időket tudott autózni.

Az utolsó napon Panizzi kissé lazíthatott, úgy is megnyerte a futamot 20,9 mp-el Grönholm előtt. Solberg belehúzott és sikerült is három szakaszgyőzelmet begyűjtenie. Remek teljesítményének köszönhetően ő is felléphetett a pódiumra. Markko Martin közel kétperces lemaradást gyűjtött be, de megszerezte az ötödik helyet. Ez lehetett a Ford egyetlen öröme, mert Sainz kiesett, McRae pedig csak a nyolcadik pozícióban zárta a futamot.

A párizsi motorshow-n végre kiderült, hogy mi lesz Colin sorsa 2003-ban. McRae 5 millió font fizetést kért a következő szezonra. A Ford ezt nagyon sokalta, és inkább úgy döntöttek,hogy a pénzt az autó fejlesztésére fordítják. Ezután a skót komolyabb tárgyalásokba kezdett a Citroennel. Meg is sikerült állapodniuk, miszerint a 2003-as évben McRae a francia márka versenyzője lesz.

Új-Zéland Rally
A futam különlegességét az adta, hogy már a szigetországban eldőlhetett a világbajnoki cím sorsa. McRae hamar elköszönt kedvenc versenyétől, mert már a 4. szakaszon fának ütközött. A balesettel Colin elvesztette esélyét a 2002-es világbajnoki címre. A Fordnak két versenyben maradt versenyzője sem okozott sok örömet, mert csak a 6.-7. helyeken autóztak. Burns állt a mezőny élén. Richardot Rovanpera és Grönholm követte.

 

Burns komoly tempót diktált a második nap elején. Már Grönholm előtt is kb. 45 másodperccel vezetett, amikor a 15. gyorsaságin lecsúszott az útról és összetörte a 206 WRC-t. A Peugeot helyzete még ezek után is ígéretes volt, ugyanis három pontot kellett begyűjteniük a gyártók világbajnoki címéhez, az első két autó pedig még mindig az "oroszlános" csapathoz tartozott. Burns kiesésével Solberg is előre lépett egyet és elfoglalta a harmadik helyet. Sainz csak ötödikként ért be az esti célba, de legalább célba ért, mert Martin, Colin-hoz hasonlóan összetörte a Focus-t.

A zárónap a Peugeot kettős diadalát hozta. Grönholm megnyerte a futamot. Győzelmével megszerezte a második világbajnoki címét és a francia márka vb trófeáját a gyártók küzdelmében. A második helyezett Rovanpera is egy 206 WRC kormányát tekergette. Úgy tűnt, hogy Solberg begyűjti a harmadik helyet, ám a sikerben az Impreza motorja meggátolta. Helyét Makinen "örökölte" meg. Sainz-nak jól jött a fiatal norvég kiesése, mert így negyedikként fejezte be a ralit.

A futam után McRae és Nicky Grist egy közös bejelentést tett, ami hatalmas meglepetést okozott. "A kettőnk közti viszony nagyon megromlott az elmúlt 12 hónapban, és mindketten úgy látjuk, hogy előrébb lépni csak akkor tudunk, ha nem dolgozunk együtt. 1997 óta, mióta együtt versenyzünk 17 különböző futamot nyertünk meg, különböző csapatoknál. Köszönöm ezeket az eredményeket Nicky-nek, és remélem ő is emlékszik majd a szép dolgokra. Egyikünk sem kíván részletekbe menni, de elég legyen annyi, hogy barátságos hangulatban válunk el. Szeretném pozitív attitűddel befejezni ezt a szezont, és karrieremet a Ford-dal, ami azt jelenti, hogy győzelemre török mind Ausztráliában, mind az Egyesült Királyságban."- jelentett be McRae. Az év hátra levő két futamára, a jobb oldali ülést Colin korábbi navigátora, Derek Ringer foglalta el.

Ausztrál Rally
Az egyéni és a gyártók világbajnokságában az első helyek már eldőltek, de a helyezésekért még nagy csata volt várható. Solberg nyerte a bemelegítő szakaszt, nyomában a Hyundai-t terelgető Freddy Loix-val! Az öröm azonban nem tartott sokáig, mert az első teljes versenynapon már ismét egy Peugeot uralta a mezőnyt. Grönholm remek teljesítménnyel állt az élen. A legjobb Fordos Sainz volt, aki a negyedik helyen fejezte be a napot. McRae hiába fogadkozott, hogy nyerni szeretni, erre kevés esélye volt az utolsó pontszerző helyen autózva. Delecour bemutatott egy hatalmas bukást, 160-as tempónál. A két versenyző kisebb sérülésekkel megúszta a balesetet.

 

Grönholm másnap kissé visszavett a tempóból, de továbbra is az élen maradt. Rovanpera viszont nyert négy szakaszt, amivel megelőzte Carlos Sainz-ot. McRae egy ugrató után elbúcsúzott a versenytől. (Ugrott egy akkora orrost, hogy a Ford hűtője megsérült.)

Grönholm beosztotta az előnyét a zárónap 4 szakaszára, de még így is cirka egy perccel nyerte meg a versenyt Rovanpera előtt. A második pozícióért Rovanpera és Petter Solberg harcolt, ám a Subaru pilótájának be kellett érnie a bronzérmes hellyel. (Grönholm 11, Rovanpera pedig 8 szakaszon bizonyult a leggyorsabbnak.) Átmenetileg Makinen lett a negyedik, ám a futam utáni technikai ellenőrzésen a Subaru könnyebb volt a megengedettnél, így kizárták a négyszeres világbajnokot. Helyét Sainz vette át, akit Markko Martin követett.

Az utolsó futam előtt volt még egy érdekes story. A Forma 1-es pilóta, Eddie Irvine azt nyilatkozta, ha nem talál magának a Jaguár helyett másik csapatot, akkor lehet, hogy a ralival fog megpróbálkozni, a Ford csapat tagjaként. Eddie elment egy tesztre, ahol rögtön vezetni szerette volna a Focus WRC-t. A mérnökök mondták neki, hogy ezzel várjon egy kicsit és inkább üljön be Colin mellé egy körre, és nézze meg, hogy miként működik ez. Nos, McRae megmutatta. "Repültem már harci repülőgépekkel, mentem villámgyors verseny motorcsónakkal, de mindez semmi ahhoz képest amit Colin mellett éreztem. Őszintén bevallom, jobb, mint a szex. Mikor először megindult alattunk a vas, nem is tudtam, hogy ezt most élvezem vagy sem. Ez őrület. Ahogy néztem amint Colin kezeli az autót, már nem is akartam annyira vezetni, beláttam, hogy kicsit messze vagyok még ettől" - vallotta be Irvine a bemutató után. (A ralizásból pedig nem lett semmi. Talán jobb is így.)

Network Q Rally
A prológ leggyorsabbja nagy meglepetésre Markko Martin volt. Az azonban már kevésbé volt meglepetés, hogy Grönholm ismét szélvész gyorsasággal közlekedett a pályákon és meg is nyerte az összes aznapra előírt szakaszt. Mögötte hárman is csatába kezdtek a második pozícióért, amit aztán Petter Solberg kaparintott meg. A fiatal norvég után Martin és Sainz következett. McRae és igyekezett volna, de egy kicsúszás miatt, hátracsúszott a mezőnyben. Estére a 7. helyig tudta felküzdeni magát.

 

A következő nap egy trükkös kanyar megtréfálta a mezőnyt. Ugyanabban a kanyarban sodródott le az útról a két Mitsubishi és az élen álló Marcus Grönholm. Grönholm kiesése után Martin vette át a vezetést. Az észt pilóta nem lassíthatott, mert Solberg csupán 1,6 mp-re autózott tőle. Harmadikként Carlos Sainz zárta a napot, aki cirka 30 mp-el volt lemaradva Martin-tól. McRae, akit a futam előtt sokan a legesélyesebbnek tartottak, csak a 7. helyen állt.

Egy 54 km hosszú szakaszt kellett a mezőnynek teljesítenie az utolsó nap reggelén. A rendkívül hosszú szakaszon Petter Solberg olyan szenzációsan autózott, hogy átvette a vezetést az abszolút sorrendben. A megszerzett előnyét okosan beosztva meg is nyerte élete első vb futamát. Martin nem tudta már Solberg-et utolérni, és 24,5 mp hátránnyal másodikként ért célba. Sainz és Burns küzdött a dobogó legalsó fokáért. Richard gyorsabb volt Carlos-nál és át is vette tőle a harmadik helyet, azonban a 16. szakaszon hibázott a brit és összetörte a 206 WRC-t. Ezek után a spanyol simán befutott harmadikként. McRae a zárónap végére előrelépett az ötödik helyre.

McRae 2002-es éve sem sikeredett túl fényesre. Igaz, hogy két futamon diadalmaskodott, de az év végi elszámolásban csak a negyedik helyhez volt elég. (Sainz harmadik lett, Martin pedig a kilencedik.) Összesen 35 pontot gyűjtött, míg a világbajnok Marcus Grönholm 77-et. A Ford költségvetését 35%-al csökkentették, így nem meglepő, hogy elgondolkoztak a folytatáson. Sainz és McRae fizetése nem volt kevés, ehhez képest az elért eredményekkel nem voltak elégedettek a Fordnál. (A gyártók versenyében a Peugeot 165 pontot szerzett, míg a második Ford 104 pontot tudott begyűjteni a 2002-es szezon során.)

Az utolsó futam befejeztével McRae már a következő évre készült az új csapatánál. Több teszten is részt vett a Citroen Xsara WRC-vel, és nagyon elégedetten nyilatkozott a kocsiról: "Biztos, vagyok benne, hogy ezzel az autóval végre győzni tudok majd. Akár már a Montén is. Az autó egyértelműen esélyes rá, és úgy gondolom, én sem fogok szégyent vallani. Mivel ezen a versenyen az eddigi eredményeim nem túl fényesek, talán pont ez az autó hozza meg a szerencsémet. Az autó remekül viselkedik a gyors szakaszokon, és a féktávjai elképesztőek." Szüksége is volt Colin-nak egy jó autóra, mert az 5 millió fontos fizetéséért a franciák jó eredményeket vártak el tőle. Olyan hírek is szárnyra keltek, hogy McRae-t Sainz is követi a Citroenhez, és a spanyol vinné magával egyik szponzorát, a Telefonica-t. Ekkor még nem volt semmi konkrétum az ügyben, de Sainz egy teszten azért részt vett a Xsara WRC-vel.

2002-ben megjelent a Colin McRae Rallye 3. Állítólag, ha egy játékból fél millió példányt eladnak hivatalosan, akkor az már egy sikeres programnak mondható. A Colin McRae Rallye 2-ből, több mint 4 millió darabot értékesítettek hivatalosan. A korábbi részek akkora sikert arattak, hogy nem is volt kérdéses a folytatás elkészítése.

McRae nagy reményekkel állt a 2003-as szezon előtt. 34 éves volt, és mindenképpen világbajnok szeretett volna lenni. Azonban nem tudhatta, hogy 2003 lesz karrierje során az utolsó év, amikor egy teljes szezont végigversenyezhet.

Colin McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90
Colin McRae (1968-2007) élete 2. rész - 1990-93
Colin McRae (1968-2007) élete 3. rész - 1994
Colin McRae (1968-2007) élete 4. rész - 1995
Colin McRae (1968-2007) élete 5. rész - 1996
Colin McRae (1968-2007) élete 6. rész - 1997
Colin McRae (1968-2007) élete 7. rész - 1998
Colin McRae (1968-2007) élete 8. rész - 1999
Colin McRae (1968-2007) élete 9. rész - 2000
Colin McRae (1968-2007) élete 10. rész - 2001
Colin McRae (1968-2007) élete 11. rész - 2002
Colin McRae (1968-2007) élete 12. rész - 2003
Colin McRae (1968-2007) élete 13. rész - 2004
Colin McRae (1968-2007) élete 14. rész - 2005
Colin McRae (1968-2007) élete 15. rész - 2006
Colin McRae (1968-2007) élete 16. rész - 2007

Bóka István