Magazin: "Teljes gázzal sehogy máshogy!"
Colin McRae (1968-2007) élete 10. rész

Június 26.
A Rally VB 2001-es szezonja minden idők legkiélezetetteb küzdelmét hozta, 1995 után ismét a britek ünnepelhettek egyéni világbajnokot.

2001.
A 2001-es rallye világbajnokság 14 futamára hét csapat nevezett. Seat befejezte a WRC programját, helyét a Citroen vette át. A Fordhoz szerződött Francois Delecour, Sainz és McRae csapattársaként.

Monte Carlo Rallye
A Monte-Carlo Rallye esetében csak három pilóta (Sandro Munari, Walter Röhl és Didier Auriol.) büszkélkedhet három futamgyőzelemmel. "A Monte és én valahogy nem tudunk egymásra találni. Húsz futamgyőzelmet szereztem, de a "Monte" sajnos nincs köztük! Ha egészen őszinte akarok lenni, akkor egy dobogós helyezéssel is elégedett lennék." jelentette ki McRae a futam előtt.

 

Az első szakasz előtt a gumiválasztás szempontjából fontos szerepet játszott a jégkémek jelentése. McRae autóján a Michelin gumikat, Pirellik váltották és a skótnak sikerült is a megfelelő gumikat kiválasztania. Komolyabb műszaki gondja sem volt, így a nyitónapot az élen zárta. "Csak azért mert az élen állok, még nem szerettem meg a Monte-Carlo Rallye-t. Még csak egy nap telt el, tehát inkább óvatosnak, mintsem bátornak kell lennem. Ugyanakkor a rali nekem nem arról szól, hogy félgázzal végigpöfögök a gyorsasági szakaszokon és várom, hogy kiessenek a többiek.” Makinen jó formában volt másodikként zárt, Sainz-nak viszont nem sikerült a gumiválasztás. (Az első szakaszon még az első 15-ben sem volt) Ellenben, miután megtalálta a jó gumikat felgyorsult és az utolsó, sötétben megrendezett szakaszt meg is tudta nyerni. Végül a napot harmadikként zárta 34 mp hátránnyal. A Ford harmadik versenyzője, Delecour is jó tempóban haladt, de két defekt miatt csak az ötödik helyen állt. A nap során történt egy komoly baleset is. A Peugeot pilótája, Panizzi megcsúszott és 40 métert zuhanva becsapódott a fák közé. Nem történt komolyabb sérülés, de a biztonság kedvéért helikopterrel kórházba szállították a versenyzőket.

Másnap ismét főszerephez jutott a gumiválasztás. A 37 km-es sisteroni pálya közepén volt egy 7 km-es havas rész. McRae a száraz utakra való gumik mellett döntött. A száraz részen sikerült is adnia 16 mp-et Makinen-nek, de a 7 km-es havas szakaszon a finn 40 mp-el gyorsabb volt. A szakaszgyőzelemmel Makinen az élre állt. A nap utolsó szakasza ismét a Sisteron volt, ám ezúttal sötétben kellett teljesítenie a mezőnynek. McRae ekkor már jól döntött. Megnyerte a gyorsaságit és 3,5 mp-el Makinen előtt újra az élre került. Sainz megint rosszul választott gumit. Megtartotta harmadik helyét, de a hátránya már közel egy percre nőtt. Delecour műszaki gondjai ellenére őrizte ötödik pozícióját. A kezelhetetlen nézők miatt törölni kellett a 10. szakaszt. Olyan dolgok történtek, ami előtt a rendezők és a versenyzők is értetlenül álltak. Többen átszaladgáltak a száguldó autók előtt, páran a pucér feneküket mutogatták a közeledő McRae-nek. Néhány vandál Alister McRae lassan guruló autóján letörte a visszapillantó tükröket és összerugdosta a Hyundai WRC oldalát.

Az utolsó nap rosszul kezdődött Colin-nak. Kétszer is leállt a Ford motorja, amit még sikerült újraindítani, aztán végleg elhallgatott a Focus. Makinen vette át az első helyet, amit meg is tartott a célig sorozatban harmadik győzelmét szerezte a hercegségben. Sainz másodikként ért a célba. Delecour nagy csatában leszorította Armin Schwarz-ot a dobogó legalsó fokáról.

Svéd Rally
A legnagyobb eséllyel Makinen pályázott a győzelemre, mivel korábban már háromszor sikerült itt nyernie. (A Lancer EVO VII egyes alkatrészei már a Mitsubishi WRC-ből származtak.) Komoly mezőny gyűlt össze, a 75 induló cirka fele WRC-vel nevezett. A nyitónapon 6 gyorsasági (150 km) várta a versenyzőket, ahol sok múlt a megfelelő gumiválasztáson. A Pirelli és a Michelin mellett szerepet kaptak azok a "névtelen" gumimárkák is, melyeket skandináv gyárakban fejlesztettek ki kimondottan a havas, jeges utakra.

 

Sainz kezdésnek rossz gumit választott és gondjai voltak a Focus kuplungjával is. Mégis az élen állt, annak ellenére, hogy egyetlen szakaszt sem nyert a nap során. Következett Thomas Radström és Harri Rovanpera, aki privát versenyzőként vett részt a futamon. A 2. szakaszon Colin egy árokba csúszott és felborult. (Igyekezett kihasználni az út mentén húzódó hófalakat, ám egy helyen kevesebb és puhább volt a hó, mint amire számított. A nézők rögtön segítettek, de három perc hátrányt így is sikerült begyűjtenie.) Delecour hasonló okból, szintén komoly hátrányt halmozott fel.

A második napon változás történt az élen. A pályákat Sainz-nak kellett takarítania, ami időveszteséggel járt, a spanyol vissza is csúszott a negyedik helyre. Ekkor Rovanpera állt az élre. Makinen jelentősen felgyorsult és több vetélytársát megelőzve előre lépett a második pozícióba (+7,3), majd következett Radström harmadikként (+12,4). Delecour szintén támadásba lendült és átvette Didier Auriol-tól az ötödik pozíciót. McRae szenzációsan autózott. Megnyerte a nap összes szakaszát, ám ahhoz, hogy az összetett 11. helyéről előrébb lépjen még ez is kevés volt.

A zárónapon mindkét Mitsubishi rossz gumikkal rajtolt el, emiatt kissé leszakadtak az élen álló Rovanpera-tól. Gumicsere után Makinen ismét támadásba lendült, de lecsúszott az útról és egy fának csapódott. Rovanpera így közel félperces előnnyel megnyerte a futamot, a szintén Mitsubishi-vel versenyző Radström előtt. Sainz szerezte meg a dobogó legalsó fokát. A záró napon felgyorsult Toni Gardemeister, aki leszorította Delecour-t a negyedik helyről. McRae váltógondokkal küzdött, lelassult, de kilencedikként be tudta fejezni a futamot. A legtöbb szakaszt a skót nyerte, hét pályán volt a leggyorsabb, míg a futamgyőztes Rovanpera csak két győzelemmel büszkélkedhetett.

Portugál Rally
Tommi Makinen Portugáliában ünnepelte a 100. VB rajtját. A Ford csapatnak volt a legnagyobb esélye a győzelemre, Sainz és McRae kétszer és Delecour egyszer is nyert már Portugáliában. A verseny előtt a Mitsubishi bemutatta a Mitsubishi Lancer WRC-t. A Hyundai bevetette az Accent WRC második evolúciós változatát.

 

Soha nem látott időjárási viszonyok fogadták a mezőnyt. Az eső folyamatosan zuhogott, ami olyan sártengert okozott néhány helyen, hogy az autók alig tudták átverekedni magukat rajtuk. A köd pedig tovább rontotta a látási viszonyokat. Még az is szóba került, hogy elhalasztják a futamot, de végül mégis elrajtoltatták a mezőnyt. A sáros utakon Makinen volt a leggyorsabb és a napot 17 mp-es előnnyel zárta Sainz előtt. Harmadikként (+26) Harri Rovanpera fejezte be a nyitónapi szakaszokat, amikből kettőt a mostoha körülmények miatt törölni kellett. McRae is nehezen haladt és csak hatodik körüli időket tudott autózni, míg végül a Ford motorja feladta a küzdelmet. (Colin nagyon elégedetlen volt a Focus megbízhatóságával. Ismét szárnyra kaptak olyan hírek, hogy ha nem történik változás, akkor inkább elhagyja a csapatot.)

A második napi dagonyához hatalmas köd párosult, és az eső továbbra is zuhogott. Makinen és Sainz között ment az adok-kapok, a nap végére azonban a finn maradt az első, közel 14 másodperces előnnyel. A napi hat szakaszból négyet Makinen, kettőt Sainz nyert meg. Eltömődött a 206-os hűtője a sok sártól és felforrt a motor, emiatt Rovanpera kiesett és elvesztette a harmadik helyét a 12. szakaszon. A kieső Rovanpera helyéért Grönholm és Burns kezdett el csatázni. A harc kimenetelét a Subaru szervójának, majd váltójának hibája döntötte el. Burns-nek be kellett érnie a negyedik pozícióval. Delecour ötödikként zárta a napot.

Az utolsó napi három gyorsaságiból mindjárt az elsőt törölni kellett a járhatatlan út miatt. A következő szakaszt Sainz nyerte, amivel 0,3 mp-el át is vette a vezetést. A záró gyorsaságin Makinen mindent egy lapra feltéve száguldott. Közel 10 másodpercet adott a spanyolnak, mellyel megszerezte a 22. vb győzelmét. (100 futamból 22 győzelem!) Harmadikként Marcus Grönholm ért célba. Burns kis híján két tehénnel ütközött a ködben, ennek ellenére meg tudta tartani a negyedik pozícióját. Delecour ötödikként fejezte be a Portugál Rallye-t, Alister McRae előtt. (Colin három futam után még mindig nem szerzett pontot.)

Catalunya Rally
A spanyol versenyen mutatkozott be a legújabb kategória, a Super 1600. A kanyarok sok helyen levághatóak voltak, ami nagyobb kanyarsebességet eredményezett, de a beton széle könnyen kicsíphette a gumikat. Az aszfaltra való visszatérés stabilizálása érdekében a Ford és a Mitsubishi új lengéscsillapítókat alkalmazott. Spanyolországban mutatkozott be a Citroen csapat, amely az év során összesen négy futamon tervezte az indulást. Philippe Bugalski és Jesus Puras vezette a kocsikat. Jesus Puras spanyol bajnokként, többször teljesítette már a pályákat, így egy komplett itinerrel érkeztek az edzésre. A FIA ellenőrei ezt erősen kifogásolták. A spanyol páros azzal védekezett, hogy korábban többször versenyeztek már a szakaszokon, csak akkor ellenkező irányban és ők csupán „megfordították” az itinert. Az ellenőrök végül elfogadták a magyarázatot. (Három magasabb rajtszámú párost viszont ugyanezért a vétségért simán kizártak?!)

 

Puras szenzációsan kezdett és már az első szakaszon magához ragadta a vezetést. Csapattársa, Bugalski lassabb volt, mert egy fékbetét törés hátráltatta. Azonban miután kijavították a hibát, ő is felgyorsult és a nap végére 8,7 mp hátránnyal felzárkózott Puras mögé. Auriol is jó formában autózott, mert 11,2 mp-el harmadikként zárta a napot a két Citroen mögött. A Ford mindhárom pilótája rendkívül gyengén szerepelt. Sem a beállításokkal, sem a motorerővel nem voltak megelégedve. A nap utolsó szakaszán McRae motorja végleg leállt, mint kiderült, a benzinpumpa romlott el. Valószínűleg a másik két Focus is hasonló hibától gyengélkedett.

A második napon 6 gyorsasági várt a mezőnyre, köztük a verseny leghosszabbja, egy 36 km-es pálya. Puras-nak már reggel gondjai voltak a fékekkel, aztán egyre több műszaki hiba kezdte lassítani. Később meg is pördült egyszer, végül a kitűnő kezdés ellenére kiállni kényszerült. Puras gondjai miatt Bugalski vette át a vezetést, mögötte Auriol autózott 27 mp hátránnyal. A napot harmadikként befejező Panizzi lemaradása már több mint egy perc volt Bugalski-hoz képest. A Ford továbbra is az utolsó pontszerző pozíciókért küzdött. Sainz ötödik helyét a gyenge autó mellett a gumik rossz tapadásával magyarázta. Delecour hatodikként már közel két és fél perc lemaradást gyűjtött be.

Bugalski a kuplung hibája miatt elvesztette az első helyét a zárónapon. Végül több időbüntetést begyűjtve csak a nyolcadik helyen ért célba, így Auriol vette át a vezetést, és két év kihagyás után felállhatott a dobogó legfelső fokára. Következett Panizzi, majd a vb pontversenyt vezető Tommi Makinen. Az utolsó két pontszerző helyet Sainz és Delecour szerezte meg. Soványka vigaszt jelenthetett a Citroennek, hogy a Super 1600-as kategóriát a szárnyait bontogató Sebastien Loeb nyerte meg.

Argentin Rally
A száj- és körömfájás fertőzés miatt az egész mezőny egy alapos fertőtlenítésen esett át. Rengeteg nézőt vártak a futamra. (A ’99-es adatok szerint 1.200.000 ember volt kint a versenyen!) A fertőzésveszély miatt több szakaszt is elzártak a nézők elől. Sainz egy komoly ülőideg gyulladással érkezett a versenyre. Próbáltak állítani az ülésén, hogy kevésbé kínozza a fájdalom, de még az is kérdéses volt, hogy végig tudja-e csinálni az egész versenyt?

 

A prológot McRae fölényesen nyerte a betegeskedő Sainz előtt. Ködös reggellel folytatódott a verseny, de McRae-t ez nem zavarta. Hat szakaszból megnyert négyet, ráadásul hármon új pályacsúcsot autózott. Burns is szerzett egy szakaszgyőzelmet, de még így is 41 mp hátrányt gyűjtött össze másodikként. A nyitónap végén Sainz állt a harmadik helyen.

A második nap McRae és Burns egymást váltogatva nyerték a szakaszokat. Estére még mindig Colin vezetett és Burns-nek 37 mp-et kellett ledolgoznia a győzelemért. Fájdalmai ellenére Sainz is tartotta harmadik pozícióját. A nap során egy érdekes baleset borzolta a kedélyeket. Néhány néző grillezés közben véletlenül felgyújtotta az aljnövényzetet. A kis tűzből lett egy nagy és végül egy fél focipályányi terület égett az ott parkoló autókkal együtt. Az egyik tűzoltóautó túl gyorsan érkezett egy kanyarhoz, amit nem tudott bevenni, felborult és pont rádőlt a beírónál várakozó egyik Skoda Octavia WRC-re. Bruno Thiry amikor meglátta a nagy sebességgel közeledő autót, átvetődött navigátora ölébe. Bár a Skoda összetörött, a benne ülők nem sérültek meg. Viszont, a kocsi mellett álló mérnököt medence és kulcscsonttöréssel kórházba kellett szállítani. A baleset után a Skoda visszavonta autóit.

A zárónapon Burns megpróbálta McRae-t utolérni. A vége előtt két szakasszal még 21,8 mp-el volt lemaradva a skóttól. Colin, hogy elvegye egy kicsit Burns kedvét, ráugrott a gázra és megnyerte a maradék két gyorsaságit. Burns így kénytelen volt beérni a második hellyel. McRae győzelme több szempontból is fontos volt. Az első pontjait szerezte meg a 2001-es szezonban, első közös diadala volt Nicky Grist-tel Argentínában, valamint 21. futamgyőzelmével az örökranglista harmadik helyére lépett Kankkunen és Sainz mögé. (Mindkettőjüknek 23 győzelme volt.) Sainz-tól igazán szép teljesítmény volt, hogy harmadikként ért célba úgy, hogy végigkínlódta a versenyt egy idegbecsípődéssel. Makinen úgy tudott negyedik lenni, hogy a kilyukadt hűtőt egy rágógumival ragasztotta meg.

Ciprus Rally
Bemutatták a 206 WRC új fejlesztését. Már korábban is bevethették volna az új kocsit, de megvárták, amíg a beszállítók megfelelő mennyiségű tartalék alkatrésszel tudták ellátni a csapatot.
A hatalmas por miatt 3 percenként rajtoltatták el a kocsikat, de sok esetben még ez is kevés volt, hogy elüljön a por. Petter Solberg kezdett a legjobban, aztán valahogy sikerült elhagynia a Subaru hátsó szélvédőjét. A kocsiban kevergő hatalmas por miatt a norvég pilóta alig látott valamit. Miután új szélvédőt raktak be a szerelők, Solberg ismét felgyorsult, majd váratlanul kigyulladt és porig égett a Subaru. A nap végére a 76 indulóból, közel harminc párosnak kellett feladni a futamot. Grönholm viszont jó napot zárt. Nagyon elégedett volt az új fejlesztésű, 5 fokozatú váltóval. Két szakaszgyőzelmet is szerezett és 6 mp-el Richard Burns előtt fejezte be az első napot.

 

Másnap Grönholm takarította az utat, de egy defektet és egy kormánymű törés is lassította, hátracsúszott a negyedik helyre. Helyét Burns vette át, aki meg is tartotta a vezető pozíciót a nap végéig. Burns első helyéhez McRae taktikázása is hozzájárult. Colin-nak ugyanis sikerült megelőznie Burns-t, de mivel másnap nem akarta a pályákat takarítani, az utolsó pálya végét már csak lépésben tette meg. Carlos Sainz nagyon beindult, a napi nyolc szakaszból haton ő volt a leggyorsabb és estére már harmadikként várta a folytatást.

McRae taktikája bevállt. Míg Burns kénytelen volt lasabban menni, Colin átvette a vezetést és megszerezte pályafutása 22. győzelmét. Burns egy darabig próbált küzdeni, de inkább a második helyért járó pontok mellett döntött. Sainz harmadik helye egyáltalán nem tűnt biztosnak, mert Grönholm szintén a dobogóra szeretett volna állni. Csupán 0,5 mp választotta őket el egymástól, amikor üzemanyag ellátási gondok miatt Marcus-nak félre kellett állnia. McRae két győzelmével előreugrott a bajnokság harmadik helyére, a Ford pedig átvette a vezetést a Mitsubishi előtt a gyártók versenyében.

Acropolis Rally
Delecour a futam előtt kerékpárral bukott egy hatalmasat. Az orvosok gipszbe akarták tenni a francia törött csuklóját, viszont akkor Delecour nem indulhatott volna a versenyen. Végül a Ford pilótája a futamot választotta, de gipsz nélkül. A görög verseny szokásához híven kemény volt. Auriol a kuplung hibájából, Grönholm egy balesett miatt esett ki. Arai Subarujában pedig tűz ütött ki, ami miatt fel kellett adnia a futamot. A napot McRae zárta az élen, Sainz előtt, majd három Subaru következett: Burns, Martin, Solberg sorrendben.

 

Másnap még mindig McRae és Sainz állt az élen, mögöttük azonban változott a sorrend. Burns tekintete egy pillanattal tovább időzött az út mellett felállított táblán, amin az információkat kapta a csapattól, emiatt belehajtott egy árokba. Nagy időveszteség árán tudott csak visszatérni az útra és ezért lecsúszott a hetedik helyre. Markko Martin a Subaru felfüggesztési hibájából kiesett. Delecour-nak a 10. szakaszon tönkrement a kormányszervoja. 20 km-t kellett a franciának törött csuklóval, rásegítés nélkül megtennie az iszonyatos forróságban. A szakasz után a navigátornak kellett a kocsit a szervizig elvezetnie, Delecour-t pedig az orvosok térítették magához a szervizponton. A francia versenyző, törött csuklója ellenére négy szakaszon is a leggyorsabb tudott lenni!

Burns kezdte legjobban a zárónapot, de az osztómű hibája miatt kiesett. McRae és Sainz között csupán 5 mp volt a differencia. Mindenki azt várta, hogy lesz-e csapatutasítás? Nem lett, mert a spanyol kocsijából "elment" az olajnyomás és kiesett a versenyből. McRae zsinórban megnyerte harmadik futamát is. "Hihetetlenül boldog vagyok, hiszen négy verseny telt el úgy, hogy nem láttam meg a célt. Most pedig, Tommi Makinen-nel holtversenyben vezetem a világbajnokságot!" - mondta a skót boldogan a célban. Sainz kiesésével Petter Solberg és Harri Rovanpera állhatott fel a dobogóra. A hősiesen küzdő Delecour az ötödik helyen fejezte be az Acropolis Rallye-t.

Safari Rally
Az afrikai futamra felkészített autókra más szabályok vonatkoztak, mint a többi versenyen. A vízátfolyásokon való biztonságosabb átkelés miatt a csövet, amelyen keresztül a motor a levegőt szívta, egészen a tetőig ki lehetett vezetni. A karosszériát egy speciális felfüggesztéssel megemelték. Az autó elejére egy rácsot szereltek a bozót és az állatok miatt. Valamint a külső visszapillantó tükörbe fényszórókat építettek be.

 

Nagy meglepetésre az első 118 km-es szakaszt Armin Schwarz nyerte meg a Skoda Octavia WRC-vel, aztán Makinen vette át a vezetést, amit meg is tartott a nap végéig, annak ellenére, hogy elcsapott egy keselyűt. Sainz nem kockáztatott, egyenletes tempót autózva Makinen mögött fejezte be a napot. Rovanpera remekül autózva harmadikként teljesítette a napi négy szakaszt. Burns egy ugrató után állt ki a versenyből, mivel a Subaru lengéscsillapítója kiszakadt a doblemezből. Richard ezek után helikopterbe szállt és a levegőből igyekezett az úton leselkedő veszélyekre figyelmeztetni a versenyben maradt 20 Subaruval induló versenyzőpárost. McRae egy árokba hajtott, ahol megsérült a Ford futóműve, majd tönkrement a kuplungja. Ezzel meg is szakadt a sikersorozata.

Másnap ismét esőáztatta pályákon folyt a küzdelem. Makinennek a 7. szakaszon hatalmasat ugratott. A "becsapódás" után furcsa zajok jöttel elő a Mitsubishi-ből. A szerelők a váltóra gyanakodtak, de nem találtak komolyabb problémát, biztos ami biztos alapon váltót cseréltek. Makinen továbbra is az élen maradt és előnyét is tudta növelni. Sainz próbálta volna finn vetélytársát üldözőbe venni, de a Focus motorhibája miatt kénytelen volt feladni a harcot. A spanyol kiesése miatt Rovanpera lépett előre a második helyre. Petter Solberg három szakaszon is a leggyorsabb volt, a harmadik pozícióból várta az utolsó napi rajtot.

Makinen jól teljesített a 817 km (350 versenykilométer) hosszú zárónapon is. 12 perces előnnyel nyerte a futamot Rovanpera előtt, a célban 23. világbajnok futamgyőzelmét ünnepelte. Az örökranglista élén már négyen álltak holtversenyben: Sainz, McRae, Kankkunen és Makinen. Nagy volt az öröm a Skodánál, mert Armin Schwarz megszerezte a dobogó legalsó fokát. Delecour annak ellenére, hogy először versenyzett a Safari Rally-n, negyedikként zárta a futamot, ráadásul még két szakaszgyőzelmet is bezsebelt. A verseny egyik legnagyobb vesztese Solberg volt, akinek eltörött a felfüggesztése a Subaruban. Megpróbált eljutni három keréken a szervizig, de az autó nem bírta a megpóbáltatásokat. A verseny nehézségét jól tükrözi az az adat, hogy a 13 gyári autóból csak 5 érkezett célba. (A Subaru csapat kompletten kiesett.)

1000 Tó Rally
A finn verseny annyiban hasonlított a svédhez, hogy ott is a skandináv versenyzők domináltak. Bár a Finn Rallye 50 éves történetében azért volt két olyan év, amikor nem skandináv győzelem született. (’90-ben Sainz és ’92-ben Auriol) A 158 indulónak 406 versenykilométert kellett teljesítenie, 21 szakaszra osztva. Makinen korábban már ötször nyert Finnországban és 2001-ben is az első helyért indult harcba. Álmai azonban már az első szakaszon szerte foszlottak, amikor árokba csúszott. Kiszakadt a Lancer bal első futóműve, Tommi pedig feladta a versenyt. Grönholm keményen kezdett. A napi kilenc gyorsaságiból négyet megnyert, mégis Richard Burns zárta a napot az élen 3,5 mp-el. Grönholm kénytelen volt egy kerékcserét végrahajtani a pályán, ami jelentős időveszteséget jelentett. Markko Martin nagy meglepetést okozott, hiszen újoncként a harmadik helyen fejezte be a nyitónapot. McRae a hatodik helyen autózott.

 

Másnap, a Peugeot két versenyzője is Burns elé tudott kerülni. Grönholm állt az élre, őt követte 14,2 mp-el Rovanpera. Burns, mivel neki kellett takarítania a pályákat, sok időt vesztett, ráadásul kapott még egy defektet is. Auriol, a harmadik 206 WRC-vel igyekezett átvenni Burns-től a harmadik helyet (+38 mp), de egy baleset során kiszakadt a Peugeot első futóműve. Colin összekapta magát, és két helyet is előre lépve, átvette Martin-tól a negyedik pozíciót.

Az utolsó napon a Peugeot kiadott egy csapatutasítást, miszerint Grönholm-nak az első, Rovanpera-nak pedig a második helyen kell célba érnie. Az utasítást csak részben sikerült végrehajtani. Grönholm 25 mp előnnyel megnyerte a futamot, de Rovanpera visszacsúszott a negyedik helyre. Először kapott egy defektet, aztán megsérült a 206 WRC egyik lengéscsillapítója. A műszaki hibát látva Burns és McRae is beleerősített és meg is előzte a finnt. Colin-nak még szakaszt is sikerült nyernie, és a harmadik helyével, mivel Makinen nem szerzett pontot, hat pontra tudta csökkenteni a lemaradását a négyszeres világbajnokhoz képest. Carlos Sainz-nak rengeteg műszaki gondja volt, ezért még annak is örülhetett, hogy hatodikként ért célba. Delecour viszont műszaki hiba miatt kiállni kényszerült.

Új-Zéland Rally
A korábbi útvonalhoz képest alig változtattak a rendezők, de a verseny időpontját két hónappal korábbra tették, hogy elkerüljék az esős évszakot és az azzzal járó sáros utakat. A változtatásnak az lett az eredménye, hogy a korábbi esős beállításokat egyáltalán nem tudták alkalmazni a csapatok. A Ford ismét a legesélyesebb csapatok közé tartozott. McRae háromszor, Sainz négyszer diadalmaskodott Új-Zéland-on, de azt hozzá kell tenni, hogy egyik győzelmüket sem a Ford volánja mögött szerezték. Az újabb siker kissé kérdőjelessé vált, mert a motorok megbízhatósága egyre nagyobb hangsúlyt kapott az M-Sport-nál. A Ford pilótái jól álltak a bajnokságban, de a sorban lerobbabnó motorok egyre jobban idegesítették a vezetőséget. A csapat óriási összegért vásárolt egy motordiagnosztikai berendezést, amivel átvizsgálták a Cosworth-tól érkező erőforrásokat. Még az is szóba került, hogy 2002-ben lejár a szerződés a két cég között és talán az M-Sport-nak kellen készítenie a Ford motorjait.

 

A verseny első napja nem várt végeredményt hozott. Kenneth Eriksson a Hyundai WRC-vel az élre ugrott és estig meg is tudta tartani a vezető pozícióját. Mindenki kapkodta a fejét, hogy miként történhetett ez, hiszen a Hyundai még soha nem állt élen vb futamon. Nem lehetett véletlen a dolog, mert a másik autóval Alister McRae is a harmadik helyen autózott a nap során és csupán taktikai okokból esett vissza a nyolcadik helyre. Az Eriksson-t üldöző Grönholm 20,5 mp-el lemaradva fejezte be a napot, Sainz harmadikként várta a folytatást.

Valószínűnek tartom, hogy a Hyundai jó szerepléséhez a többi csapat taktikázása is hozzájárult. A másnapi események után nem tűnik hibásnak a gondolatmenet, mert komoly változás történt a sorrendben. Eriksson a pályák takarítása miatt rengeteg időt vesztett. Estére az első helyről visszacsúszott a tizenegyedikre, a hátránya pedig öt és fél perc volt. (Azon a napon rendezték meg a vb leghosszabb szakaszát, az 59 km-es Parahi-Ararua közti gyorsaságit.) A hosszú pálya okozott érdekes szituációkat. Delecour gyorsan felborította a Focus-t, ezek után 47 km-t tett meg szélvédő nélkül. Hasonlóan járt Didier Auriol is, aki viszont saját maga rúgta ki a szélvédőt, hogy lásson valamit. Burns a nyolcadik helyről (holtversenyben Alister McRae-vel) rajtolt, így élvezte a tiszta utak előnyét. Hat szakaszon volt a leggyorsabb a nyolcból és átvette a vezetést. McRae szintén nagyot autózott és estére 42,6 mp-el állt Burns mögött. Rovanpera előző nap még a 12. volt, de gyorsabb tempóra kapcsolt és egészen a harmadik helyig tört előre. A nagy sebességnek kis híján baleset lett a vége, amikor hatodik padlógázon egy bukkanó után bemutattott egy kétkerekes leérkezést.

A zárónapon Burns takarított. Nem is nyert szakaszt, viszont az előnyéből csak szép lassan fogytak el a másodpercek. Gond igazán akkor volt, amikor a 22. szakaszon defektet kapott. McRae igyekezett Burns problémáját kihasználni és beleerősített. Azonban az utolsó előtti pályán Colin megpördült és lefulladt a Focus motorja, amit csak nagyon nehezen sikerült újraindítania. A skót ezek után már nem tudta üldözni Burns-t, aki meg is nyerte a futamot. Colin, a második helyért járó pontokkal holtversenybe került a vb-t vezető Makinen-nel. (A finn csak a 8. lett.) A harmadik helyért Rovanpera, Grönholm és Sainz harcolt. Marcus volt közülük a „leglassabb”, így csak az ötödik helyet tudta megszerezni. Sainz megpördülésével, pedig el is dőlt, hogy Rovanpera-é a harmadik hely. (A két Hyundai is célba ért. Alister McRae a 9., Eriksson pedig a 10. pozícióban zárta a ralit.

San Remo Rally
A rendezők néhány olyan pályával is színesítették az útvonalat, amiken már a 70-es években is folytak versenyek. (Két szakasz, 43 km-nél is hosszabb volt.) Az olasz futamra minden gyári csapat nevezett. A Mitsubishi bemutatta a Lancer, WRC változatát.

 

Burns-nek hamar véget ért a futam, mert már négy km után összetörte a Subarut. Viszont Panizzi, Puras és Loeb felváltva nyeregette a szakaszokat. A nap leggyorsabb versenyzője Jesus Puras volt, aki a gyorsasága ellenére csupán 1,5 mp-el állt Panizzi előtt. Bugalski annak ellenére a harmadik tudott lenni a Citroen-nel, hogy kétszer is odacsapta a gépet (+16,0). Auriol negyedikként zárta a napot. Nagy meglepetésre, az életében először WRC-vel versenyző Sebastien Loeb megszerezte az ötödik pozíciót. Grönholm a Peugeot-val a hatodik volt, majd McRae következett.

Másnap aztán kicsit megfogyatkoztak a francia autók. Puras egy kőfalnak ütközött, Bugalski pedig műszaki hiba miatt kényszerült a verseny feladására. Panizzi került az élre, de az ő helyzete is bizonytalan volt, mert a váltó elkezdett rakoncátlankodni. Végül mégis maradt az első helyen, 35 mp-el Loeb előtt. (Loeb két szakszon is a leggyorsabb volt.) A további sorrend Auriol, Grönholm és Sainz volt.

A zárónapon már esőben és ködben száguldozott a mezőny. Panizzi többnyire a második időket autózta, de már az is elég volt, hogy 11,4 mp-el Loeb előtt érjen célba. A WRC-vel először bemutatkozó Loeb teljesítménye egyszerűen fantasztikus volt. A francia pilóta meg is jegyezte, hogy a Citroen WRC-vel a következő évben is szívesen állna rajthoz. Auriol szerezte meg a dobogó legalsó fokát, mögötte Sainz végzett. Delecour elcsípte az utolsó pontszerző helyet. (A francia először alkalmazta a balláb fékezést és nagyon tetszett neki.) McRae csak nyolcadikként fejezte be a versenyt és Makinen sem szerzett pontot. A finn műszaki gondokkal küzdött, majd végül egy fa tövében fejezte be a versenyt. Makinen nagyon elégedetlen volt az új WRC-vel. Véleménye szerint az EVO VI-ossal gyorsabb lett volna. Ez a nyilatkozata nagyon nem tetszett a csapat vezetésének, ráadásul olyan hírek is szárnyra keltek, hogy Makinen részt vesz egy tesztvezetésen a Subaru-nál.

Korzika Rally
A futam előtti bejelentések alapján kiderült, hogy Makinen és a Subaru kapcsolatáról terjengő pletykák nem voltak alaptalanok. Sőt, biztossá vált, hogy a négyszeres finn világbajnok a 2002-2003-as szezont egy Subaru WRC volánja mögött fogja eltölteni. A másik bejelentés Delecour további karrierjét érintette. A francia pilóta nem tudott az anyagiak dolgában megegyezni a Ford csapattal, így a következő két évadra Alister McRae-vel leszerződött a Mitsubishi-hez.

 

A helyzet hasonló volt az előző futamhoz, ahol a francia márkák uralták a mezőnyt. Bugalski és Sainz már az első napon kiesett baleset miatt. Az első négy pozíciót ismét francia autók foglalták el: Puras, Panizzi, Auriol és Grönholm vezetésével. A vb két éllovasa Makinen és McRae sem tudta megszorongatni az élen haladókat. A finn nagyon elégedetlen volt a Lancer WRC-vel, túl lassúnak találta, aztán az 5. szakaszon csúnyán össze is törte a Lancer-t. Navigátorát, Risto Mannisenmaki-t helikopterrel kellett kórházba szállítani, mert erős hátfájásra panaszkodott és a fejét sem tudta forgatni.

Puras másnap is kitűnően autózott és a nap végére tudta növelni az előnyét 23,5 mp-re Panizzi előtt. Auriol nem volt felkészülve egy hirtelen jött záporra és emiatt vesztett egy kis időt. Ettől függetlenül megtartotta harmadik helyét. Grönhom-nak tönkrement a hátsó hajtása, emiatt kiesett a 8. gyorsaságin, helyét Petter Solberg vette át.

Panizzi igyekezett nyomást gyakorolni Puras-ra és faragott is valamennyit a hátrányából, de mégsem tudta átvenni a vezetést. Auriol a biztos harmadik helyet választotta és nem támadta az előtte levőket. Solberg késett két percet egy időellenőrző ponton, így az időbüntetéssel Burns mögé került. Richard így egy ponttal átvette a vb tabellán a harmadik helyet Carlos Sainz-tól. (Természetesen az egész akció egy csapatutasítás miatt történt, hiszen Burns és Solberg is a Subaru pilótája volt.) A Ford szégyenteljesen szerepelt. Sainz kiesett, Delecour a 10., McRae pedig csak a 11. pozícióban fejezte be a versenyt. A Mitsubishi-nél sem lehettek boldogok, mert Makinen kiesett, Loix pedig csak a tizenkettedik lett.

Ausztrál Rally
Két futammal a vége előtt, matematikailag még hat versenyző lehetett világbajnok. A taktikázás elkerülése végett hoztak egy új szabályt, miszerint a versenyzők a vb állásuknak megfelelő sorrendben választhatták meg a rajthelyüket.

 

Grönholm nyerte az első két szakaszt, és az élre állt. A napot az élen zárta, de csak 3,6 mp előnnyel Burns előtt. Burns-t Auriol követte, köztük 0,2 mp volt csupán a differencia. Colin negyedikként zárt, de elkövetett egy komoly hibát. Elkésett arról a versenyzői megbeszélésről, ahol a pilóták megválaszthatták a másnapi rajtpozíciójukat. Így nem meglepő, hogy az élről rajtolva neki kellett az utakat takarítania. Sainz kiválóan kezdte a napot, négy szakaszt is megnyernt, majd csúnyán összetörte a Focus hátulját. A baleset után a jobb hátsó kerék hozzáért a kasztnihoz, amitól egy kis tűz keletkezett. Sikerült eloltani a tüzet és kicserélni a kereket, de mindez időveszteséggel járt, amiért másfélperces büntetést kaptak. Sainz emiatt csak a 15. helyen zárta a napot. Delecour ütközött egy fával, és neki is el kellett oltania egy kisebb tüzet. A gondok ellenére folytatni tudta a versenyt.

Grönholm remekül autózott a második napon. Egy kivételével megnyerte az összes szakaszt, előnyét pedig 35 mp-re növelte Burns előtt. Auriol műszaki gondjai ellenére tartotta a harmadik helyet. Colin cirka 1 mp-et vesztett kilométerenként, mivel neki kellett az utakat takarítania. A Ford úgy próbálta megoldani ezt a problémát, hogy Delecour késett 13 percet, így ő rajtolt a továbbiakben McRae előtt. Ez nyújtott valamennyi segítséget Colin-nak, de csak addig amíg Delecour neki nem ütközött egy fának. Navigátora, Daniel Grataloup komolyan megsérült a balesetben, három bordája, a kulcscsontja és a lapockacsontja tört el, valamint enyhén a tüdeje is megsérült. Miután nem McRae rajtolt az élről, jelentősen felgyorsult és a nap végére az ötödik helyen állt. Sainz ezer gonddal küzdött. Odacsapta a Ford oldalát, kiszakadt a jobb hátsó kereke és a motor is túlmelegedett időnként.

Burns igyekezett ledolgozni hátrányát, de be kellett látnia, hogy nem bír Grönholm-al, inkább beérte a második hellyel. Auriol cirka másfél perces hátrányt gyűjtött össze, ettől függetlenül ővé lett a dobogó legalsó foka. Colin sem tudott már előre lépni és Rovanpera mögött ötödikként fejezte be a futamot. A Peugeot pilóták által szerzett pontokkal a francia márka 4 ponttal átvette a vezetést a konstruktőrök világbajnokságában. Makinen csak egy pontot szerzett, így McRae egy pont előnnyel átvette a vezetését. Egy futammal a vége előtt még akár négyen lehettek világbajnokok. Ismét nagy csatára volt kilátás a RAC Rallye-n.

Brit Rally
"Az eddigi eredmények alapján kijelenthetem, hogy ezeken a pályákon összességében Richard jobban szerepel, mint Colin. Vannak olyan szakaszok, ahol egyértelműen Colin a gyorsabb, de sok olyan is van, ahol viszont Richard a jobb. Abban azonban teljesen biztos vagyok, hogy mindkettőjük nagyon-nagyon komolyan veszi ezt a versenyt, és hatalmas csatának lehetünk majd tanúi." - nyilatkozta a Subaru sportigazgatója. Volt alapja a nyilatkozatnak, mert Burns a futamot megelőző éveben zsinórban háromszor diadalmaskodott a brit versenyen. Azonban a rali nem úgy kezdődött, ahogy a Subaru-nál elképzelték. Richard ugyanis tréningezés közben felborította az autóját. A kocsiban bent ült a barátnője is, de szerencsére egyiküknek sem esett baja.

 

Igazából hárman voltak esélyesek a vb címre. McRae 1 ponttal előzte meg Makinen-t, és kettővel Burns-t. Sainz negyedikként csak akkor lehetett volna világbajnok, ha megnyeri a futamot, és az imént említett három versenyző közül senki sem szerez pontot. "Négyszer zsinórban nyerni egy versenyt az már nagyon nehéz dolog, nem fogadnék rá."- vélekedett McRae Burns esélyeiről. "Pozitívan állok a dolgokhoz, bizakodó vagyok. A hétvége életem egyik legnagyobb kihívását jelenti, ugyanígy volt ez 1995-ben is, de most sokkal élesebb a verseny, több a jó versenyző. Remélem tiszta, kemény harcban fog eldőlni a világbajnokság sorsa." A Citroen kivételével minden csapat benevezte valamennyi pilótáját. (A Ford Delecour helyett Mark Higgins-t küldte harcba.) A Peugeot a gyártók világbajnoki trófeáját szerette volna megszerezni, ezért bevetette az új, három aktív differenciálműves, ötsebességes autóit. (Csak Auriol ragaszkodott a hatsebességes váltóhoz.)

McRae nyerte a Cardiff-ban megrendezett szuper-specialt, 2,5 mp-el Burns előtt. Az első "igazi" versenynapon Makinen már a 2. szakaszon kiesett. Elcsapott valamit, ami kiszakította a Lancer WRC bal első kerekét. (Így zárta Makinen a Mitsubishi-nél eltöltött 7 évét.) Sainz esélye a vb címre inkább csak elméletben volt lehetséges, de miután fékgondok miatt rengeteg időt vesztett a gyakorlatban is lemodhatott a trófeáról. Ezek után tulajdonképpen csak McRae és Burns között dőlhetett el a vb cím sorsa. Sokáig nem kellett a két pilóta esélyeit számolgatni, mert Colin az élen autózva, a negyedik szakaszon bukott egy embereset. Burns-nek ezután már csak arra kellett figyelnie, hogy az első négyben érjen célba. (Pontegyenlőség esetén is McRae lett volna a világbajnok.) A nap végére Grönholm állt az élen. Cirka másfél perccel lemaradva követte őt Burns, Rovanpera harmadik, Sainz ötödik lett a nyitónapon.

A Ford egy komoly baleset miatt másnap kénytelen volt visszavonni a versenyben maradt két autóját. Az történt, hogy Sainz kicsúszott az útról és a nézők közé csapódott. A baleset következtében 13 néző sérült meg, közülük két felnőtt és két gyerek súlyosan. Mivel a Ford-nak nem maradt versenyben egy autója sem, szinte biztos volt, hogy a Peugeot nyeri a gyártók világbajnokságát. A hajtás hibájából kiesett is Loix, az új Mitsubishi WRC-vel a két pilóta, négy versenyen csupán 3 pontot gyűjtött be. Grönholm a második napot is az élen zárta sőt, . Valószínű, hogy Richard sem ment 100%-on, hiszen ő elsősorban a vb-t akarta megnyerni, nem a futamot. Rovanpera tartani tudta a harmadik helyét.

A zárónapon Grönholm simán megnyerte a futamot. Burns a végén már annyira óvatosan ment, hogy Rovanpera is megelőzte. Ez azonban nem számított, mert Richard harmadikként is kapott annyi pontot, hogy ő lett 2001 világbajnoka.

"Nem a taktikánkkal volt a baj. Richard előtt kellett mennünk, hogy biztosan nyerhessük a VB-t. Utólag persze mindig okosabb az ember. Félrehallottam az itinert, a negyedik gyorson: úgy értettem, hogy a jobbost kell levágnom, és nem a balost, ami utána jön. Még javíthattam is volna, mert nem nézett ki komolynak a dolog. Nem kellett volna ennyire tőre menni. Hibáztam.” „Szerintem senki sem mondhatja, hogy Richard nem érdemelte meg a címet. Mindenki előre tudta, mit kell tennie ahhoz, hogy világbajnok lehessen. Én hibáztam, Tomi hibázott és Carlos sem ment túl jól. Richard pedig tette a dolgát." - nyilatkozta McRae a futam után. Colin két pontal Burns mögött második lett az év végi értékelésben. A fő gond inkább az volt, hogy az elmúlt évek során szinte mindig ugyanaz a forgatókönyv játszódott le. Az év elején több nulla pontos verseny után kellett megkezdenie a felzárkózást. A végére mindig a vb cím esélyesei közé küzdötte fel magát a tehetsége révén, de mindig hiányoztak a kezdetekkor elvesztegetett pontok. A szezon Sainz-nak sem ment túl jól, mert csak a 6. lett 33 pontot begyűjtve. Delecour 15 pontja pedig a 9. helyre volt elég az év végi elszámolásban. A 2001-es évben a Ford másodikként zárta a konstruktőrök versenyét, 20 ponttal lemaradva a Peugeot-tól.

Érdekességképpen még egy motoros tesztet megemlítenék McRae 2001-es évéből. Colin lehetőséget kapott arra, hogy a Brands Hatch-i versenypályán kipróbálhasson egy gyári építésű Suzuki GSX-R 750 superbike motorkerékpárt. A skótnak egyébként volt otthon egy új Suzuki GSX-R 1000-s motorja, de pályán csak egyszer tudott körözni vele korábban. Mivel az ő életében sem sűrűn adatott meg a lehetőség, hogy egy gyári superbike-ot teszteljen, örömmel tett eleget a felkérésnek.

A szezon lezárult, de már a jövő évi átigazolásokról, változtatásokról kezdtek el keringeni a hírek. Az egyik nagyon lényeges újítás a rajtolás rendszerét érintette. A murvás versenyeken a folyamatos taktikázást szerették volna ezzel a módszerrel megakadályozni. Az új rendszer a következő volt: az első napon a vb állása szerint rajtoltak el a párosok. A többi napon pedig az első 15 versenyző fordított sorrendben vágott neki a távnak.
Régóta nem volt akkora versenyzői vándorlás a csapatok közt, mint amekkora 2002-re várható volt. Tommi Makinen hét év után elhagyta a Mitsubishi-t és átszerződött a Subaruhoz. Burns állítólag nem akart Makinen-nel egy csapatban lenni, ezért a friss világbajnoki címe ellenére megpróbált átigazolni a Peugeot-hoz Grönholm mellé, azonban nem volt olyan egyszerű a váltás. A Subaru csapat Burns szerződésének egyik pontjára hivatkozott, miszerint, ha Burns világbajnok lesz, akkor a csapat döntheti el elsőként, hogy Richard megy vagy marad. Ha a csapat igényt tart Burns-re, de ő menni akar, akkor mehet, de csak egy komoly összeg ellenében. (Állítólag 10 millió dollárról volt szó.) Jó néhány tárgyalásra került sor a két csapat között, mire tisztázódott, hogy Burns mehet a Peugeot-hoz. (Ki tudja mennyiért?) A Mitsubishi mindkét pilótája elhagyta a csapatot. A helyükre Alister McRae és Francois Delecour érkezett, mindketten kétéves szerződést írtak alá. A Hyundai-nál is nagy változások történtek. Leszerződtették Freddy Loix-ot és Juha Kankkunen-t. Kankkunen azonban csak kilenc murvás versenyen indult, emiatt még egy versenyzőre volt szüksége a koreai márkának. Szóba került Auriol, Gardemeister és Schwarz neve is. Végül a csapat a korábbi Európa Bajnok, Armin Schwarz mellett döntött. A Citroen belefogott a legnagyobb szabású vb-s programjába. Nagyon dicsérték az új Xsara WRC-t, amelyet a tervek szerint Thomas Radström, Sébastien Loeb és Philippe Bugalski fog majd vezetni. A Skoda az első teljes szezonjára készült. Az Octavia WRC-ket Toni Gardemeister-re és Kenneth Eriksson-ra bízták. A Fordnál a pilóták nem változtak, viszont leszerződtették a Prodrive mérnökét, Christian Loriaux-ot, akinek óriási szerepe volt az Impreza P2000 és a WRC2001 megtervezésében.

Colin McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90
Colin McRae (1968-2007) élete 2. rész - 1990-93
Colin McRae (1968-2007) élete 3. rész - 1994
Colin McRae (1968-2007) élete 4. rész - 1995
Colin McRae (1968-2007) élete 5. rész - 1996
Colin McRae (1968-2007) élete 6. rész - 1997
Colin McRae (1968-2007) élete 7. rész - 1998
Colin McRae (1968-2007) élete 8. rész - 1999
Colin McRae (1968-2007) élete 9. rész - 2000
Colin McRae (1968-2007) élete 10. rész - 2001
Colin McRae (1968-2007) élete 11. rész - 2002
Colin McRae (1968-2007) élete 12. rész - 2003
Colin McRae (1968-2007) élete 13. rész - 2004
Colin McRae (1968-2007) élete 14. rész - 2005
Colin McRae (1968-2007) élete 15. rész - 2006
Colin McRae (1968-2007) élete 16. rész - 2007

Bóka István