Magazin: "Teljes gázzal sehogy máshogy!"
Colin McRae (1968-2007) élete 5. rész

Április 25.
Mindössze 26 évesen már a vilagbajnoki címe megvédésért harcolt Colin McRae 1996-ban, a szezont számos nagy bukás jellemezte, de ott volt a dobogón az év végén.

1996.

Az 1996-os rallye vb sorozat kilenc futamból állt. A rendezők jelentősen átalakították a versenynaptárat. Az előző évi programból csak három viadalt hagytak meg. (A svéd, az ausztrál és a spanyol futamokat.) A gyártók világbajnokságára csak három márka nevezett, a Subaru, a Ford és a Mitsubishi. A "kékeknél" a legjelentősebb változás az volt, hogy Sainz átigazolt a Ford-hoz. Colin mellé csapattársnak leszerződtették a svéd Kenneth Eriksson-t és az olasz Piero Liatti-t.

Svédország
A Subaru csapat valóságos kis nemzetközi "hadsereget" nevezett be a futamra. Colin mellett lehetőséget kapott a hazai Kenneth Eriksson, az olasz Liatti és nem kis meglepetésre a francia Didier Auriol.

 

Bár hideg volt, a leesett hó csak vékony rétegben borította be az utakat. Ez gondot jelentett a gumiválasztás során. A kevés hó miatt sok volt a kavics az úton, ami kitépkedte a szegeket a gumiabroncsból. A skandináv pilóták tudtak a legjobban alkalmazkodni a körülményekhez. Makinen állt az élre, nyomában Juha Kankkunen-nel (+0,06). A korábbi évekhez hasonlóan Sainz elég jó tempót tudott felvenni, mert csak 14 másodperccel maradt le Makinen-től. A Subaru versenyzői kissé lemaradva tudták követni az élen haladókat. McRae az ötödik (+1,35), Eriksson a hatodik (+1,39), Auriol a tízedik, míg Liatti a 16. pozícióból várta a folytatást.

Másnap esett a hó és ez rögtön könnyített a gumiválasztási gondokon. Makinen továbbra is vezette a versenyt, annak ellenére, hogy neki kellett az utakat takarítania. Őt követte Sainz 15 másodpercre lemaradva. A spanyolnak sikerült megelőznie a harmadik helyre visszacsúszó Kankkunen-t. Juha arra panaszkodott, hogy sok szűk kanyarban, csak nagyon nehezen fért el a hosszú Celica-val. Colin-nak sikerült valamennyit gyorsulnia és át is vette a negyedik helyet Ari Vatanen-től. Csapattársai nem igazán tudtak beleszólni az élen állók csatájába, mert Eriksson a hatodik, Auriol és Liatti pedig csak a 11. és a 14. helyet foglalta el.

A zárónap öt szakaszán Sainz megpróbált nyomást gyakorolni Makinen-re. Tommi azonban nem hibázott és megnyerte a Svéd Rallye-t. A dobogó legalsó fokáért McRae és Kankkunen csatázott. Colin odalépett a Subaru-nak, aminek meg is lett az eredménye. Nem csak gyorsa-sági szakaszokat sikerült nyernie, hanem megelőzte Juha Kankkunen-t is. Mivel Vatanen a 24. gyorsaságin összetörte a Ford-ot, az előző évi győztes, Eriksson előre lépett egyet és az ötödik helyen fejezte be a versenyt. Célba ért Auriol és Liatti is, de könnyen felejthető eredménnyel. A francia a 10.- (+6,46), az olasz pedig a 12. helyen (+10,20). Érdekességnek talán még an-nyit, hogy a győztes Makinen-nek 10 szakaszt sikerült megnyernie. A második Sainz-nak 3-at és a harmadik McRae-nek 8-at!

Safari Rally
A FIA igyekezett a Safari Rallye keménységét kicsit csökkenteni azáltal, hogy a verseny hosszát három napban korlátozta. Ettől függetlenül a közel 1500 kilométeres távnak kevesen vágtak neki és a rendezőknek sem lehetett túl sok papírmunkája a célba érőkkel, mert az 56 indulóból csak 18-an fejezték be a versenyt. A futam előtt hatalmas esőzések voltak, amelyek rengeteg utat tönkretettek. A rendezők emiatt több szakaszt is kénytelenek voltak törölni. A korábban sekély folyók az esőzés hatására megáradtak. Ebből lett is egy tragédia, mert egy kenyai privát csapat szervizjárművét elsodorta az ár és az autóban levő három személy vízbefulladt.

 

Az afrikai versenyt Colin kezdte leggyorsabban, de egy folyóátkelésnél megsérült a kocsija, így az első helyet átadta csapattársának, Eriksson-nak. A svéd a vezető pozíciót meg is tudta tartani a nap végéig. Másodikként következett 27 másodperccel lemaradva Makinen, aki szintén műszaki hibákkal küzdött. Colin a harmadik helyről várta a folytatást.

A második napon Makinen és Eriksson csatázott. Estére Makinen-nek kétperces előnyre sikerült szert tennie. Ian Duncan vette át a 3. helyet, mert McRae-nek felfüggesztés problémái és defektjei voltak a nap során.

Az utolsó napon Eriksson-nak műszaki gondjai lettek, így reménytelenül lemaradt Makinen-től, aki megnyerte a futamot. A Subaru csapat boldog volt, mert mindhárom autójuk célba ért. Eriksson második (+14,16), McRae negyedik (+1 óra 7 perc), az ötödik Piero Liatti lett.

Indonézia
A pályák gumi és pálmaolaj ültetvényeken futottak keresztül. A korábbi felhőszakadások a poros utakat sárossá, csúszóssá változtatták. Az első nap 140 km-én Colin volt a leggyorsabb, de a nyomában száguldott az előző két futam győztese, Tommi Makinen, akinek mindössze 5 másodperc volt a hátránya. Eriksson a nagy sietségben egy híd korlátjának vágódott és emiatt kiállni kényszerült. A harmadik Subaru-val, az ötödik helyen Liatti autózott, három és fél perc hátránnyal.

 

A második napon McRae továbbra is vezetett, sőt jelentős előnyre tett szert, mivel a nap első szakaszán Makinen hibázott. Egy kicsúszás következtében megrongálódott a Lancer hűtője. Ekkor még tovább tudott menni, de a következő pályán félre kellett állnia, mert túlmelegedett a kocsi motorja. Colin így jelentős előnyhöz jutott. Kankkunen jócskán lemaradva követte (+3,38). Makinen kiesésével Sainz és Liatti is egyet előre lépett az eredménylistán.

A skót pilóta nagy előnnyel kezdte a harmadik napot, de az öröm nem tartott sokáig. Miután 9 gyorsaságit megnyert és toronymagasan vezette a versenyt, kiesett, mert a 19. szakaszon összetörte a Subaru-t! Egy hosszú egyenes végén nagy tempónál nem tudott befordulni. Az Impreza 80 méteren keresztül többször is átfordult és rommá tört. Szerencsére sem McRae-nek, sem Derek Ringer-nek nem esett semmi baja. Hiába pottyant Kankkunen ölébe az első hely, sokáig ő sem örülhetett neki. Sainz és Liatti sorra nyerte a szakaszokat és hamarosan mindketten megelőzték a finn pilótát. A versenyt végül Sainz nyerte 23 másodperccel Liatti előtt. Azonban még nem volt vége az izgalmaknak, mert egy óvás miatt megvizsgálták Sainz kocsiját. Az óvásban azt állították, hogy a spanyol autójába hűtőfolyadékot is töltöttek, ott ahol csak üzemanyagot lehetett volna. A FIA tartott egy gyors vizsgálatot, majd a Ford csa-patnak adott egy 20.000 dolláros büntetést, de Sainz első helyét nem vették el.

Acropolis Rally
Görögországban az utak nagyon kövesek és emiatt defektveszélyesek voltak. Azonban, akkor már minden csapat használt defektmentes abroncsokat, ami némi segítséget jelentett.

 

Az első nap McRae, Sainz és Makinen csatáját hozta, melyből a skót került ki győztesen. A másik Subaru-val Kenneth Eriksson 8 percet veszett, a kocsi műszaki gondjai miatt. Az első jelentős kieső Thomas Radström volt, aki úgy leugratott az útról, hogy csak 50 méterre állt meg. A 6. szakaszt törölni kellett David Richards, a Subaru csapatfőnökének bejelentésére. Az történt, hogy néhány mókás kedvű néző nagy sziklákkal eltorlaszolta az utat, így a pilótáknak a köveket kikerülve, csak nagy nehézségek árán sikerült továbbmenniük.

Másnap McRae kocsijának kisebb felfüggesztési hibái voltak, ennek ellenére tudta tartani az első helyet. Makinen már az első gyorsaságin megrongálta a Lancer kormányművét. Ráadásként még három szakaszt kellett a sérült kocsival megtennie, mire eljutott a szervizig. Viszont, miután megcsinálták az autóját, a finn szárnyakat kapott és jelentősen tudta csökkenteni a lemaradását. A napot Sainz harmadikként zárta, nyomában Eriksson-nal és Liatti-val.

A rallye utolsó napján Makinen megpróbált még egy támadást McRae ellen, de egy defekt miatt elszálltak a reményei a győzelemre. Második helyét azonban meg tudta tartania. McRae pályafutásának 6. futamgyőzelmét aratta. A harmadik Carlos Sainz lett +3,21 hátránnyal. Ne-gyedikként Liatti (+4,50), ötödikként Eriksson (+7,05) ért célba. Colin azzal a győzelmével előre lépett a vb tabellán a harmadik helyre. 13 ponttal volt lemaradva az élen álló Makinen-től. A Subaru viszont az élre állt a gyártók versenyében.

Argentin Rally
Különös futam volt, ugyanis a "szokásostól" eltérően csak egy gyári pilóta esett ki, aki nem volt más, mint Colin. Még műszaki hiba miatt sem állt ki senki, így tulajdonképpen minden gyári versenyző szerzett pontot Argentínában, McRae kivételével!

 

A skót a 6. szakaszon ös-szetörte a Subaru-t. Makinen és a Mitsubishi viszont verhetetlen volt. A második Sainz is több mint másfél percet kapott. A "kékeknek" annyi vigaszuk azért lehetett, hogy a másik két autójuk célba ért. Eriksson a 3. lett (+4,39), míg Liatti a 7. (+15,21). Mivel Colin nem szerzett pontot azon a futamon, a vb ponttáblázatban a harmadik helyét el¬vesztette.

1000 Tó Rally
A Subaru csak Colin-t és Kenneth Eriksson-t indította az 1000 Tó Rallye-n. Ez azért volt érdekes, mert Piero Liatti korábban sokat tesztelte az Impreza-t Finnországban.

 

A rallye egy szomorú eseménnyel kezdődött. Az első szakaszt rögtön törölni kellett, mert egy dán versenyző olyan szerencsétlen balesetet szenvedett, hogy egy néző meghalt és 25 megsebesült. Colin sem jutott sokkal tovább, ugyanis a 6. szakaszon ő is összetörte a kocsiját. A leggyorsabb Kankkunen volt. Makinen elsőként rajtolt, ezért egész nap csúszkált a laza kavicsos utakon. Ennek ellenére 42 másodperces hátránnyal ugyan, de a második helyen zárta a napot. A másik Subaru-val Eriksson a hatodikként várta a folytatást.

 

A második napon Makinen annyira beleerősített, hogy ledolgozta a hátrányát és átvette a ve-zetést 12 másodperccel Kankkunen előtt. A nap végére Eriksson eggyel előrébb tudott lépni, az előző napi teljesítményéhez képest.

Az utolsó napon, Makinen megállíthatatlan volt. Magabiztosan vezetett és nyert. A verseny végére 46 másodpercre sikerült növelnie az előnyét Kankkunen-nel szemben, aki azért panaszkodott, mert sok helyen túl nagy volt a Celica a keskeny utakon. Eriksson-nak is sikerült célba érnie, az ötödik helyen. (+3,22). A gyártók versenyében a Mitsubishi átvette a vezetést a Subaru előtt. Makinen 95 pontjával elhúzott a mezőnytől. A második Sainz-nak, 62 pontja volt.

Ausztrál Rally
A futam a Langley Park-ban rendezett szuper special-lal kezdődött. A 2,2 kilométeres száguldást Sainz nyerte, de Makinen, McRae, Eriksson, Liatti és Thiry is 1 másodpercen belül zárta a rövid szakaszt. Az időjárás Nyugat-Ausztráliában esős volt az eseményt megelőzően, ami nagyon csúszóssá tette a kavicsos utakat. Makinen és Sainz eléggé egyformán indították a napot, de a spanyol átszáguldott egy mély pocsolyán, amitől a motor elektronikája beázott. E miatt lelassult, és a nap végére már 37 másodperc hátrányt gyűjtött be.

 

Másnap Sainz még mindig a második volt, de Kenneth Eriksson csak három másodperccel volt mögötte. A spanyolnak nagyon fontos volt, hogy megszerezze a második helyet, mert csak így maradt esélye a világbajnoki címre. Colin a negyedik helyről próbálta a lépést tartani az élen haladókkal.

Vasárnap ismét szakadni kezdett az eső, ami újra sártengerré változtatta a pályákat, emiatt két szakaszt töröltek a rendezők. A nehéz körülmények nem zavarták Tommi Makinen-t. A napi hat szakaszból megnyert ötöt és jelentősen tudta növelni az előnyét. Makinen mögött hajmeresztő csata dúlt Sainz és Eriksson között. A Matador bevetett mindent, nagy igyekezetében kétszer is lesodródott az útról a, de Eriksson is megrongálta a Subaruját egy kemény ugratás során. Az utolsó szakaszon Sainz teljesen a határon autózott és 15 másodpercet adott a svédnek, de ez sem volt elég. 4 másodperc még mindig maradt köztük Eriksson javára. McRae negyedikként fejezte be a versenyt (+3,11). A harmadik Subaruval Liatti a 7. lett (+11,31). Mivel Sainz a harmadikként zárta a futamot, így Makinen megszerezte két futammal a bajnokság vége előtt, az első világbajnoki címét.

Sanremo Rally
Bár, a világbajnoki első hely már eldőlt, a dobogós helyezésekért még lehetett küzdeni. Sainz-nak volt a legnagyobb, McRae-nek pedig a legkisebb esélye a dobogó középső fokára. (Persze, ehhez a hátralevő két futamon Colin-nak nagyon jól kellett volna szerepelnie.) A nyitó napon esett az eső, ami nagyon csúszóssá tette a kavicsos utakat. Olyan csúszóssá, hogy az első helyről rajtoló Makinen 1,5 kilométer után összetörte a Mitsubishi-t. McRae volt a leggyorsabb a hosszú gyorsaságikon, de Liatti is csak 4 másodperccel maradt le mögötte.

 

Másnap Toszkána dombjai közt futó pályákon nagy csata dúlt az első helyért. McRae remek teljesítménnyel nem csak megvédte előnyét, de 32 másodpercre növelni is tudta Piero Liatti-val szemben. Sainz a nap végére felzárkózott a Subaru olasz pilótája mögé. (A differencia csupán 4 mp volt köztük.) Jól ment a "kékeknek", mert az első négy autóból, három Subaru volt. Eriksson ugyanis Sainz mögött a negyedik helyen autózott.

Katasztrofálisan indult a záró nap Liatti-nak, mert egy elektronikai hiba miatt megállt a Subaru. Colin ekkor lazíthatott volna a tempón egy keveset, de Carlos Sainz nem akarta a második hellyel beérni. A spanyol beleerősített és az utolsó szakasz előtt már csak 11 másod-perccel volt lemaradva a skóttól. Mivel Carlos nagyon keményen nyomta egész nap, McRae első helye veszélybe került az utolsó szakaszon. Úgyhogy, a válasz nem maradt el a skót ré-széről. Futott egy szenzációs időt és 11 másodpercet adott a spanyolnak. McRae 7. vb futam-győzelméért és Kenneth Eriksson ötödik pozíciójáért járó pontok, a Subaru-t a gyártók világ-bajnokságának élére röpítette.

A futamnak magyar vonatkozása is volt, a magyar bajnok ifjabb Tóth János és Gergely Ferenc pályafutása első világbajnoki futamán az abszolút 11. helyet szerezte meg egy Toyota Celica GT4 volánjánál.

Catalunya Rallye
Az évadzáró futam ezúttal nem a RAC Rallye, hanem a spanyol Catalunya Rallye volt november elején. A dobogó második fokának megszerzésére a spanyol Carlos Sainz-nak volt a legnagyobb esélye elméletben, de számolni kellett még Eriksson-nal és McRae-vel is. Nos, az elmélet és a gyakorlat sokszor nem találkozik a technikai sportokban. Ez történt ezúttal is, mivel Carlos már a 2. szakaszon összetörte a Ford-ot. (A reggeli köd, nyirkossá és nagyon csúszóssá tette az utakat.) A verseny nagyon szoros volt az első napon. Piero Liatti volt a leggyorsabb, ami nem csoda, hiszen az aszfalt burkolatú utakat kedvelte legjobban. Mögötte nem sok hátránnyal, a negyedik helyen autózott McRae.

 

A második nap Liatti és McRae csatáját hozta. Estére még mindig az olasz vezetett, de előnye csak 3 másodperc volt.

Az olasz és a skót versenyző az utolsó napon folytatták a párbajukat. Az utolsó előtti szakaszon Colin átvette a vezetést és megtartotta a verseny végéig. McRae az utolsó két győzelmével megszerezte a vb összetett 2. helyét. (A spanyol siker volt Colin 8. vb futamgyőzelme.) Liatti 7 másodperccel lemaradva lett második. Kenneth Eriksson nem lehetett nagyon boldog, mivel Catalunya aszfaltútjain csak a szerény 7. helyet tudta megszerezni (+3,41).

Azt gondolom, (de ez csak a szerző privát véleménye) hogy Spanyolországban csapatutasításra nyert Colin. Ha Liatti nyerte volna a futamot az első helyért járó plusz öt pont már semmit nem változtatott volna az olasz év végi elszámolásában. Piero mindenképpen az 5. helyen zárta volna a ’96-os évet. Ellenben Colin-nak szüksége volt arra az öt pontra, mert ha csak második, akkor 87 ponttal zárta volna a szezont, szemben Sainz 89 pontjával. Természetesen ezzel nem McRae érdemeit és tehetségét szeretném kisebbíteni, mert nem kétséges, hogy a ’90-es évek közepén Colin volt az ász a Subaru-nál. Ő hozta a legtöbb pontot a csapatnak és neki volt a legnagyobb szerepe abban is, hogy ’95 után ’96-ban is a Subaru nyerte a gyártók világbajnokságát.

 

Colin ’96-ra már komoly ismertségre és népszerűségre tett szert. Bevállalós vezetési stílusa rengeteg rajongót szerzett neki. Persze előfordult, hogy az általa vezetett kocsik műszakilag nem bírták a megpróbáltatásokat vagy, hogy a bevállalós vezetéssel jöttek a bukfencek, a te-tőre rakott autók. (Ezért kapta a McCrash becenevet is.) Ettől függetlenül a népszerűsége egyre nőtt és nőtt, még akkor is, ha világbajnoki címét nem tudta megvédeni. Népszerűsége abban is megmutatkozott, hogy 1996-ban II. Erzsé¬bet királynő a Brit Birodalom Tagja címmel tüntette ki.

Az 1997-es évre jelentős változások voltak várhatóak. Megváltoztak a pályák és növelték a futamok számát. Új lett a pontrendszer és megjelentek az új versenyautók, a WRC-k!

Colin McRae (1968-2007) élete 1. rész - 1968-90
Colin McRae (1968-2007) élete 2. rész - 1990-93
Colin McRae (1968-2007) élete 3. rész - 1994
Colin McRae (1968-2007) élete 4. rész - 1995
Colin McRae (1968-2007) élete 5. rész - 1996
Colin McRae (1968-2007) élete 6. rész - 1997
Colin McRae (1968-2007) élete 7. rész - 1998
Colin McRae (1968-2007) élete 8. rész - 1999
Colin McRae (1968-2007) élete 9. rész - 2000
Colin McRae (1968-2007) élete 10. rész - 2001
Colin McRae (1968-2007) élete 11. rész - 2002
Colin McRae (1968-2007) élete 12. rész - 2003
Colin McRae (1968-2007) élete 13. rész - 2004
Colin McRae (1968-2007) élete 14. rész - 2005
Colin McRae (1968-2007) élete 15. rész - 2006
Colin McRae (1968-2007) élete 16. rész - 2007

Bóka István