|
Társalgó:
Üveges Gábor a jövőn dolgozik
Túl
vagyunk a Borsodi Rallysprint Bajnokság első szezonján. A kezdeti
nehézségek ellenére sikerült a tervezett hét futamot lebonyolítani,
ez egy siker. Honnan indult ez a bajnokság és hova jutott el
az év végére? - Év elején
gondoltunk egyet és megalkottuk a B.-A.-Z. Megyei Rallysprint
Bajnokságot. A semmiből indult és egy kis szerencsével a csillagokig
juthattunk volna. Akkor, év elején, több fórumon is úgy nyilatkoztam,
hogy az első két fordulót mindenképpen megrendezzük. Ezt azért
nyilatkoztam, mert rögtön az első kiírás elküldését követően
az MNASZ bizonyos vezetői támadólag léptek fel ellenem és az
induló sorozat ellen, megfélemlítve a versenyzőket és sportbírókat
egyaránt. Ennek tudható be, hogy az első versenyen a benevezett
versenyzők közül csak 28 páros vágott neki futamnak. A következő
versenyen már 56 páros vágott neki a viadalnak. Ezután következett
a Sáta-Sáta, amire már 112 páros nevezett. Ettől a versenytől
beállt a nevezők száma a jól kezelhető 65-80 versenyző párosra.
Az év utolsó 8. futamára sikerült egy prológot is szervezni
Miskolc belvárosában. Milyen
következtetéseket vontál le a bajnokság első éve alatt? Voltak
e olyan hibák, amiket nem szeretnél még egyszer elkövetni, illetve
mik azok a dolgok amiket büszkén vállalsz? - A levont
következtetéseim nagyon egyszerűek. Ha valaki nem részesül anyagilag
mások munkájából, akkor azt az embert – csapatot lehetőleg el
kell taposni még akkor is, ha olyat csinál, ami sok ezer embernek
örömet okoz és talán visszahozná a rali mélyre süllyedt becsületét
Magyarországon. Mivel az első évünk volt és a vizsgázott sportbírók
le lettek tiltva rendezvényeinkről, így a betanított emberekkel
össze kellett rázódni, ami a szezon második felére nagyjából
sikerült is. Hibának felrónám magam részére, hogy ha a Volán
kiad egy hivatalos menetrendet, amelyben azok a járatok szerepelnek,
amiket egy-egy rendezvényen el kell engedni rövid 5-10 perces
várakoztatással, akkor jöhet oda 40 busz nem fog tovább menni
csak a rendezvény végén.
- Minden
verseny tapasztalatgyűjtés is egyben, amit igyekszünk hasznosítani,
alkalmazni a továbbiakban. Büszkén vállalom viszont, hogy olyan
területeken tudtam futamokat rendezni, ahol más nem kap engedélyt.
Első és ötödik futamunk olyan helyszínen zajlott, amit először
1994. évben az I. Miskolc Nagydíj Rallyn, utoljára pedig 2001-ben
egy RTE futamon rendeztem és azóta senki nem járt a környéken.
Ez nem más, mint a Szőlősardó-Perkupa szakasz. A következőkben
volt Ragály-Imola-Kánó és Bükkszentlászló-Bükkszentkereszt is,
amit más rendezők szintén évek óta nem kapnak meg. Emiatt van
olyan rendező is, aki ettől nem túl boldog, és lekicsinylően
nyilatkozik, hogy itt a versenyzők csak le fel rohangásznak,
pedig az ő versenyén ugyan ezt csinálták, amikor még oda engedték
azokra a helyszínekre, ahol manapság már nem nagyon kívánatos
személy. Végül, de nem utolsósorban, az utolsó futamra sikerült
egy olyan Prológot megszervezni Miskolc belvárosában, ami magyar
honban ilyen formában még nem volt látható, és az egész év minden
rendezvénye ingyenes volt a nézők számára. A
Miskolci prológ országos szintű hírverést kapott, sajnos nem
biztos hogy a városháza ilyen hírekre vágyott. Neked sikerült
már azóta beszélned a városvezetőkkel? - Azt szokták
mondani, hogy a negatív reklámnak talán nagyobb a reklámértéke,
bár természetesen nem erre törekszünk. Ez szerintem sokban igaz
lehet, abban mindenképpen, hogy a rosszakaróink amennyi médiát
megmozgattak ellenünk, azt mi nem tudtuk volna fizetett hirdetésként
megfizetni. A miskolci prológ előtt megkerestem sok TV, rádió
és sajtó képviselőjét, hogy egy nem mindennapi dolgot próbálunk
szervezni várhatóan nagyszámú nézőközönség előtt, de egy-két
kivételtől eltekintve senkit nem érdekelt. Aztán jött az a sajnálatos
baleset, amit viszont minden média címlapon és főműsoridőben
közölt természetesen a valóságtól nagyon elrugaszkodva.
- Itt szeretném
közölni az érdeklődőkkel, hogy a Prológon egy baleset történt,
a sérült 8 napon belül gyógyuló kisebb fokú combzúzódást szenvedett.
Szomorú számomra, valamint a segítőim és a RALI-t szerető társadalom
számára, hogy vannak olyan MNASZ vezetők, akik az energiájukat
nem a minél színvonalasabb rendezvények szervezésébe ölik, hanem
a kis amatőr versenyek eltaposásába. Hogy
érzed, van esély miskolci prológra jövőre is? - Ha rajtunk
múlik nem csak egy fellángolás, hanem egy hosszú folyamat kezdete
volt ez a Prológ Miskolc belvárosában. Már közvetlen a rendezvény
után kaptunk olyan ajánlatokat bizonyos cégek vezetőitől, amivel
nagyon magas színvonalat és egyben nagyobb biztonságot tudunk
létrehozni. Beszéltem az Önkormányzattal és a Városi Rendőr
Kapitányság Közlekedési osztályvezetőjével akikkel úgy állapodtunk
meg, hogy a jövő évi Prológ útvonalát közösen járjuk be és egy
közösen lefektetett biztonsági terv szerint lesz a lebonyolítás.
Milyen
jelen pillanatban a kapcsolatod az MNASZ-szel? Volt korábban
többi nézeteltérés is köztetek. - Jelenleg
éppen az idézést várom a tárgyalásról, mivel több ok miatt bepereltem
egy-két MNASZ embert. Egyébként az MNASZ és az én viszonyom
elég hullámzó. Kezdődött azzal, hogy 10 év szünet után 1994-ben
rendezői jogot kaptam és az I. Miskolc Rallyval visszahoztam
az I. osztályú mezőnyt a borsodi utakra, a verseny rajtja előtti
napon a rendező neve valahogyan más lett. Ezek után 1996-ban
a Magyar autósport történetében első és egyben utolsó versenyzőként
hat év Rally II-ben töltött év után visszaminősítettek a Terep
Túrába ami az akkori Rally III. osztály volt, mondván abszolútban
és kategóriában sem voltam pontszerző helyen. Kárpótlásul Bessenyey
Krisztina, akkori Terep Rally szakág vezető, felajánlott egy
TT futamrendezési jogot. Kettő hét alatt leszerveztem, ami állítólag
az év versenye volt. Ezt követően 1997-ben az akkori Rally szakág
vezető adott egy kárpótló rendezési jogot, amivel tudtam is
élni 98-ban is, ezt követően 1999-ben megrendeztem a III OMP
Racing Rallyt.
- A 2000-es
évre egy nemzetközi versenyre adtunk be rendezési kérelmet,
ami be is került az ideiglenes FIA naptárba. A 99-es év díjkiosztóján
Tihanyban egy rögtönzött sajtótájékoztatón a rendezőket kérdezték
a tervekről, ezt követően egy héten belül letiltották a nemzetközi
majd újabb egy hét és elvették a hazai rendezési jogot is mivel
egy régióban nincs szükség két versenyre, mert sem a versenyzők
sem a nézők nem akarják. 2001-ben 17 év szünet után rendeztem
egy hegyi versenyt Lillafüred és Hollóstető közt amit az akkori
sportszakmai alelnök a versenyt követően két héttel utólagosan
tiltottá minősítettek. 2000-től Szlovák licenccel versenyeztem,
amihez a 2003. évben már csak úgy járultak hozzá, hogy aláírattak
velem egy papírt, miszerint Magyarországon nem versenyzem, nem
rendezek, és nem segítek senkinek a rendezésben. Ezek után 2003-ban
beneveztem a Zemplén rallyra ami, után az egyik jelenlegi MNASZ
vezető felhívott telefonon és közölte velem „ha esetleg a verseny
környékén, 50km-es távolságon belül meglát esetleg eltörhet
kezem vagy lábam”. Az ez évi nézeteltéréseinket már nem is említem.
- Ezek után
nem mondhatom túl rózsásnak a viszonyom az MNASZ-el. Már
fél füllel lehetett hallani ezt-azt a jövő évi terveidről. Kérlek,
avass be minket a részletekbe. Mire számíthatnak 2010-ben a
Borsodi Rallysprint bajnokság résztvevői, nézői? - A jövő
évi Sprint Bajnokság ugyan úgy fog zajlani, mint az idei azzal
a különbséggel, hogy minden verseny helyszíne más-más pályán
fog zajlani, nem lesz ismétlés. A versenyzők, nézők és a médiák
is több, még nem látott újítással találkozhatnak a versenyeinken.
Igaz,
hogy az egypályás rallysprintek mellett mással is megpróbálkozol? - A Sprintek
mellett szeretnénk beindítani egy Rally bajnokságot is, ami
4-6 versenyből állna versenyenként minimum 3, maximum 6 féle
gyorsasági szakasszal, minden szakasz 2-3-szor rendezve. Ez
azt jelenti, hogy egy hétvégén minimum 6 maximum 18 gyorsasági
szakaszt teljesítenek a versenyzők. Hallottam
arról, is hogy licenc bevezetését tervezed. Ha valóban így van,
akkor mi lenne a megszerzésének a követelménye, és hogyan lehetne
ezt használni? - Valóban,
szeretnénk a versenyeinken licencet kiadni. Ennek kiváltása
nem kötelező, de akinek van, az kedvezményre lesz jogosult a
versenyek nevezési díjából. Az európai példákhoz hasonulva nem
kötelező a vezető részére a jogosítvány, de ebben az esetben
a navigátornak, aki etapon vezeti az autót, kötelező! Szeretnénk
az FIA szabályaihoz közeledni, de csak az időmérés, menetlevél,
itiner és egyebek tekintetében. A versenyzők öltözékét és az
autó felszereltségét nem kívánjuk extra költségekkel terhelni. - A szervező
bizottságunk nevében szeretném megköszönni, hogy egész évben
figyelemmel kísértétek versenysorozatunkat. - Ezúton
kívánunk minden rallyszerető embernek Kellemes Karácsonyi Ünnepeket
és színvonalas Rallyversenyekben Gazdag Új Évet! Olvasóink
nevében is köszönjük! Nektek is Kellemes Ünnepeket és Sikeres
Új Évet kívánunk! Murva
Rali Borsodban?! |
|