Szalay már 2011-re készül

December 4.
Szalay Balázzsal 2001-ben esett meg utoljára, hogy nem indult a világ legnehezebb tereprali viadalán, a legendás Dakar Rallyn. Azóta zsinórban nyolc évig felkészült és elindult minden januárban a sivatagi küzdelemre (a 2008-as futamot az átvételek után törölték a szevezők), ám 2010 januárjában nem áll rajthoz Buenos Airesben. Helyette már a 2011-es viadalra készül, a jövő évet tervezi és újabb versenyautót épít.

Mi az oka, hogy nem indulsz a Dakaron?

- Lassan közhelynek számít, de sajnos igaz, hogy a gazdasági válság minket is elért. Így pénzszűke miatt ki kell hagynunk ezt az évet, mert a támogatóink anyagi helyzete nem teszi lehetővé, hogy finanszírozzák csapatunk részvételét a januári versenyen.

Mennyi pénzt emészt fel egy-egy Dakaron való részvétel?

- Ha a tavalyi nevezésünket veszem példának (Argentína-Chile), csapatszinten 200.000 euro körüli összeget vitt el, ami közelítőleg. 50.000.000 Ft-nak felel meg és ez még csak a nevezési díjakat fedezte. Ehhez még jöttek olyan járulékos költségek, mint alkatrészek, üzemagyag, szervizdíjak, utazás és szállítás költségei stb. Ott mindenből több fogy, hiszen 10.000 km-t teszünk meg szemben a kisebb versenyek 400 km-ével. Így a dél-amerikai Dakar nagyságrendekkel többe kerül, mint egy afrikai, ami Európából indul.

Sok versenyen vettél részt az idén. Ez pénzben összemérve nem került annyiba, mint egy Dakar?

- Nem, mert egy Dakar kb. 25 verseny költségeivel ér fel, azonban csak 9 versenyen jártunk a 2009-es évadban. Így kb. 40%-át viszi el egy Dakar költségeinek.

Hogy érzed most magad, hogy nyolc év után itthon maradsz?

- Rosszabbra számítottam, de furcsa módon teljes nyugalmat érzek, hiszen elmaradt az év végi kapkodás, szerelés, az éjjel-nappal tartó utolsó simítások. Nyugodt karácsonyunk lesz, végre a családnak szentelhetem magam, együtt töltjük az ünnepeket, elmegyünk síelni is. A versenyt pedig az interneten és a televízióból követem majd.

Téged ismerve, már biztosan a jövőt tervezed...

- Ez valóban így van. A Dakar hiánya okozta űrt bőven kitölti a 2010-es év tervezése, és már a 2011-es Dakarra is készülünk. Az év első versenye számunkra az orosz baja futam lesz, de megyünk a Baja Kupa többi versenyére is, részt veszünk a Magyar Bajnokságon, illetve a Közép-Európa Zóna Trófea futamaira is megpróbálunk elmenni, hogy megtartsuk a bajnoki címünket. Ez éves szinten kb. 15 próbatételt jelent.

- Építünk most egy negyedik versenyautót is, ami az oroszoknál debütál majd februárban. Az év közepére pedig a tervek szerint befejezzük az autóm fejlesztéseit, hogy a 2011-es Dakaron már a kész finombeállításokkal és letesztelve vegyen részt.

Milyen fejlesztéseket végeztek? Ezzel az autóval már elérhető akár az élmezőny is?

- Egyrészt kicseréljük a teljes fékrendszert, azaz a főfékhengert, a féktengelyeket, féktárcsákat és fékbetéteket. Más rugókat kap az autó, valamint készítünk egy olyan felfüggesztést, ami murvára való. Ezzel az autó lejjebb ültethető, így gyorsabban, mégis stabilan veszi a kanyarokat.

- Nagyon remélem, hogy ezzel az Antarával nem csak elérjük az élmezőnyt, hanem köztük fogunk autózni. Úgy érzem, már ott lesz a helyünk az első tízben.

Megtudhatunk valamit a 2011-es Dakarról?

- Egyelőre még csak annyi biztos, hogy visszahozzák Európába és Afrikába. Jó volt a dél-amerikai kitérő, de mindenképp az afrikai az igazi Dakar.

- Hogy honnan indul, még kérdéses, de legkésőbb február 1-ig eldől a rajt helyszíne. Egész sok pályázó van a címre, köztük van Horvátország fővárosa, két spanyol, egy portugál, három francia és három olasz város.

Szalay Dakar Team