KisÉrdi kipróbálta az Impreza N2010-et

November 11.
KisÉrdi még nem temeti a WRC-t, bízik egy utolsó szalmaszálba, de igyekszik felkészülni a váltásra is. Ennek érdekében a Korda Racinggel ismét Angliában, a Prodrive-nál járt, ahol egy olyan autót tesztelt, ami tulajdonképpen még nincs is!

Szia Tibi! Lassan már haza jársz a Prodrivehoz, a szezon előtt és utána is ellátogattál Banbury-be. Most mi járatban voltál kint?

- A Prodrive és a Korda Racing jóvoltából lehetőségünk nyílt, hogy kipróbáljuk a jövő évi, még nem homológ N-es Subarut. Amiért mentünk az az volt, hogy megnézzük milyen lehet egy új N-es autó, igyekszünk barátkozni a gondolattal, hogy jövőre ilyen autóval menjünk. Nem mondom, hogy sajnos de azért az ember szívesebben menne WRC-vel.

Hogy ízlett az N-es kocsi?

- Volt egy-két furcsa dolog a számomra. Másfél éve megyek szekvenciális, kormányváltós, autóval, ahol tényleg csak tologatni kell, ebben ötsebességes H váltó van, amire vissza kellett szokni, illetve az autónak az ereje egy kicsit hiányzott.

- Esőbe próbáltam ki, két alkalommal is sikerült 20-20 percet autózni vele, és a második alkalommal már megszoktam a motorerőt és próbáltunk a beállításokra figyelni. Kipróbáltam többféle hajtásprogramot, volt ami jobban tetszett és volt ami kevésbé, a legfontosabb hogy éreztük ezeket a változásokat. Azt mondom, hogy pozitívan csalódtam az autóban, egy kicsit rosszabbra számítottam.

- Nagyon jó az autó súlypontja, az elején 57% százalék a súlyelosztás a hátuljához képest, ami nagyon jó. Volt egy rész, ahol félig száraz félig nedves betonúton, intermédia gumikkal mentünk, így ki tudtuk próbálni hogyan csúszkál az autó. Összességében tényleg pozitív csalódás volt, csak a motorerőt keveslem.

Mi volt kellemesen meglepetés?

- Az autó stabilitása! Ahhoz képest, hogy egy N-es autóról beszélünk borzasztóan stabil és nyugodt. A féke is szenzációs és a hajtás is nagyon-nagyon tetszett. A gyenge pontja csak az, hogy gyengébb mint a WRC. Talán ezzel is fogunk tudni élvezetesen versenyezni, de azért én még drukkolok a WRC-nek, hogy jövőre is mehessenek.

Van még erre esély?

- Sok mindent lehet hallani, amiket most nem akarok részletezni, de vannak még szalmaszálak, amibe bele lehet kapaszkodni. Én nagyon örülnék, ha a WRC-k mehetnének jövőre is, akár ugyanúgy ahogy idén, külön kupába. Ha azonban nem mehetnek, akkor jövőre mi biztosan N csoportos autóval fogunk menni, és én úgy gondolom, hogy akkor a Korda Racinggel karöltve egy ilyen új autóval vágnánk neki az évnek.

- Úgy gondolom, elég nagy szó, hogy november elejét írunk, de mi már ki tudtuk próbálni a Prodrive legeslegújabb fejlesztéseit, ami azért a Prodrive felől is mutat egy segítőkészséget. Belátást engedett a fejlesztésébe, és büszke vagyok, hogy az elsők közt lehettem, akik kipróbálhatták ezt az autót.

Beszéljünk egy kicsit az autóról. Említetted, hogy több alkatrésze sincsen homologizálva, mik ezek?

-150 ponton fog eltérni az idei modelltől, az N2009-től, vagy ha úgy tetszik az N15-ös változattól. Ebbe benne van a nagyobb, 33 milliméteres turbószűkítő, vannak benne fejlesztések, illetve még lesznek apróbb változtatások, de alapjában ez már a jövő évi homologizáció alapján készült.

Hogy zajlott maga teszt?

- Egy aszfalt pálya, ahol mindenféle burkolat van. Az angliai időjárás nem hazudtolta meg magát, nagyrészt vizes pályán mentünk. A helyszín ugyanaz volt, mint tavasszal, amikor a Korda Racing Impreza S12B WRC-jét teszteltük. Ez egy segítség volt, hogy ismertük a pályát, legalább a 2007-es WRC-hez tudtam viszonyítani, hogy mennyivel másabb ez az N-es autó. Ez sokkal-sokkal puhább mint a WRC, a dobálós, bukkanós, beszűkülős kanyarokban egy kicsit még többet is engedett , mint amit én elvártam volna. A vezethetősége is nagyon tetszett, kezes bárány.

A Prodrive mekkora apparáttal vonult fel a teszten?

- Komolyan vették, segítségünkre volt a Prodrive tesztpilótája, voltak mérnökök, akik folyamatosan elemezték az adatokat, és amiket nem feltétlenül osztottak meg velünk.

Ezek szerint felhasználják a teszt adatait…

- Én úgy gondolom, hogy biztosan felhasználják, mert minden körben amikor visszaértünk a szervizbe, lehívták a számítógépről az adatokat, folyamatosan nézték, elemezték, csak velünk nem osztották meg. Azt se mondták hogy jól használom e az autót. A tesztpilóta mondta, hogy tetszett neki, hogy nem voltam megszeppenve a feladattól.

- Volt, hogy megtaláltuk az autó határait, volt egy kaszálásunk is, 150 méter mentünk az út szélén a vizes füvön mint a Forma 1-es autók. Kerestem az autó határait, próbálgattam a beállításokat. Az egyik beállítás nem tetszett, akkor csúsztam le az útról is, pedig mindent ugyanúgy csináltam, mint az előző körben.

Akkor mondhatjuk azt, hogy a Te kezed munkája is benne lesz az új N-es Subaru kifejlesztésében?:)

- Lehet!:) Állítólag már csak 8-9 szerelő van a Prodrivenál, na most ebből négyen kint voltak a teszten, szóval biztos hogy komolyan vették ők is.

Annyiból nehéz helyzetbe vagy, hogy sokat nem mentél még N-es autóval. A nyáron mentél egy keveset Mitsubishivel, ehhez tudod hasonlítani?

- Az a baj, hogy akkor meg murván mentünk, így ezzel sem hasonlítanám össze. De Erik azt mondja, hogy szerinte tök jó a motor is. Igazából ezt az erőtlenséget az első körre értem, a másodikban már nem volt nyomasztó, túlléptem rajta és próbáltam inkább a kezelhetőségre összpontosítani, az pedig tök jó volt.

Akkor próbáljuk meg kicsit a WRC-khez hasonlítani. Ez a 2010-es holmi, hol van egy WRC-hez képest. Te ugye mentél pár versenyt a 99-es Subaruval, melyik a jobb?

- Annál ez már jobb. Ezt nemcsak a Prodrive mondja, de én is úgy érzem, hogy annál már jobb ez az autó. Stabilitásban és kezelhetőségben mindenképpen!

Ha úgy alakul, hogy jövőre ilyen autóval "kell" menned, akkor nyugtasd meg a közönséged, tudsz azért majd ezzel is keresztbe menni!

- Lehet, és mentünk is!:) Az egyik körben mondtam is a mérnöknek, hogy akkor most megnézzük, hogy csúszik. Mentünk negyedik-ötödikbe is keresztbe, a mérnök semmi mást nem csinált csak nevetett és szó szerint veregette a kezemet menet közben és sikított, hogy ez tetszik neki és ez jó. Angliában is inkább az íven menés a divat, de én kíváncsi voltam arra, miként viselkedik, képes e az autó arra amit én szeretnék vele, alkalmazkodik e a stílusomhoz. Azt mondhatom, hogy tud alkalmazkodni, jó lesz!:)

A Subarukról tudjuk, hogy nem rossz autó, de kicsit drága, ár-érték arányban a Mitsubishi jobb választásnak tűnt eddig. Az anyagi részébe mennyire látsz bele?

- Egyelőre semennyire. A teszten kint volt velünk Borsi Gergő is, aki korábban ment már Mitsubishivel is, ő azt mondta, hogy sokkal-sokkal kezesebb, mint egy 9-es Mitsubishi. Én annyit tudok mondani, hogy a fék szenzációs rajta, ezen túl a stabilitása és a vezethetősége is tetszett, a többi meg majd adja magát.

- Én inkább attól félek a legjobban, hogy mennyire lesznek szabályosak az autók. Ami a Prodrivetól 0 kilométeresen eljön az biztos, hogy szabályos lesz. Mert az jó, hogy egyforma autókat akarnak, de mitől lesznek ezek egyformák? Ezt a VB-n és szerte Európában megtudják oldani, csak attól tartok, hogy Magyarországon nem fogják tudni kezelni. Nem is biztos, hogy magyar kézbe kellene tartani a technikai oldalt, mert akkor pártatlanul tudnak bárkit kizárni, nem pedig előítéletek alapján. Az N csoportnak nálunk ez a nagy baja.

És mi újság a Prodrive-nál? Rebesgetik, hogy új autóba kezdtek, láttatok valami árulkodó jelet?

- Igazából nem láttam semmit, és épp az volt a gyanús, hogy annyira el voltunk zárva mindentől, hogy biztos, hogy valamin nagyon dolgoznak. Be is akartam menni a karosszériás műhelybe, de azonnal megállítottak, és lehúzták a kaput. Ami érdekelt, oda pont nem lehetett menni. Egy helyre engedtek be, ott volt épülőfélben N-es, az Ostbergék egyik WRC-je, ezenkívül semmi. Tuti hogy már dolgoznak valamin, de nem tudom min.

Idén még láthatunk versenyezni?

- Ma (november 11.) volt a Mikulás Rally nevezési zárlata, amin szerettem volna menni, de úgy néz ki, hogy nem jön össze. Nagyon sajnálom, mert elég régóta, nyolc vagy kilenc éve szeretnék már menni egyet a Mikuláson, de sosem jön össze, az év végére mindenkinek elfogy a pénze.

Helyette viszont inkább a szezonkezdet előtt tűnsz fel versenyeken.

- Igen, és ha jövőre N csoport lesz, akkor mindenféleképp elmegyünk egy vagy két tesztversenyre, még nem tudom, de mindenféleképpen úgy szeretnénk itthon bemutatkozni, hogy már van bennünk versenykilométer.

Fri