Pörgős ötös

Augusztus 11.
A GREPTON Rali-Túra Bajnokság az ötödik futamára Szendrőre és környékére utazott az elmúlt hétvégén.

A másfeles szorzójú verseny három gyorsasági szakasszal várta az indulókat. A két, az elmúlt években már megismert szakasz mellé a rendezők egy sokkal régebbi pályát is mozgásba hoztak újra: az Abod-Galvács-Szendrő gyorsot. Ez legutóbb 2002-ben szerepelt a túra versenyek programjai között – csak akkor fordítva. Irány ide vagy oda: a szakasz kétségtelenül nagyon izgalmas versenyt ígért. Már Abod faluban a rengeteg csiki-csuki és a hidas, dobbantós részek adták a látványt a nézőknek, és a kihívást a versenyzőknek. A falu után sem pihenhetett senki: hol lefelé száguldozva hepe-hupás utakon, hol lobogós, de érdekes kanyarokkal tűzdelt útszakaszon küzdött a mezőny.
A korábbi évekből más megismert Meszes-Rakaca és a Viszló-Hidvégardó szakaszoknak sincs mit szégyenkezniük: mindkettő méltán híres és elismert ralipálya. A meszesi gyorson főleg a tempó és a dobálós, valamint a telefonpóznás kanyarok emlékezetesek – sokan véreztek már el itt. A viszlói szakasz bár emelkedve indul, mégsem egy lassú szakaszt kell elképzelni: a középső részének kanyarkombinációi kifejezetten kalandos versenyt garantáltak mindenkinek.

De ne rohanjunk előre - sőt vegyük először a számokat!
Az előfutókat és az MNASZ licenszeseket nem számítva 93 páros állt rajthoz a IV. Roland Autó Szendrő Ralin, közülük 51-en értek célba - reggel fél 8 és délután fél 5 között. Optimális esetben 332 kilométert autóztak a párosok, amiből 88 volt a gyorsaságik hossza.

Nézzük, mi mindent történt a szakaszokon!

A hűvös reggel Abodon érte a mezőnyt. Kató József és Vincze István jobb lábbal kelhettek fel reggel, ugyanis egy árokjárás után is folytatni tudták a versenyt. Dékány Jánossal és Pétervári Lászlóval éppen az ellenkezője történt: ők az árok után ugyan még továbbmentek, de a stop beíróban leadták a menetlevelüket.

Második szakaszukra, Meszesre mentek a párosok. Bereczki Imre és Réti Balázs defektet kaptak, de megszerelték a Mitsubishit, és tovább tudtak menni. Nem sokkal később, Baráth Károly és Duliczki Péter egy póznának ütköztek, majd a falu egyik kerítésének támasztották a Ladát – számukra itt ért véget a nap. A szakasz legkritikusabb pontja a gyors vége felé a nagy jobbos visszafordító volt: csak ezen az egy gyorson négyen egyenesítették ki a kanyart, és estek a nagyjából két és fél méteres mélyedésbe. A Kállai-Kállai kettős és a Tajti-Tőzsér párosok voltak csak mázlisták: törötten ugyan, de tovább tudtak menni.

A harmadik pálya, a Viszló és Hidvégardó közötti következett. Kiss Zsolt és Szollár Csaba valószínűleg már nagyon siettek volna a szervizbe: korai rajtjukért meg is kapták a büntetésüket. Bódi Szilárd és Láng Roland időközben elhagyták a BMW gépháztetejét, és anélkül rajtoltak ezen a gyorson. A mezőny egyetlen női pilótája, Kállai Zita, Kállai Lajossal az oldalán meglehetősen törötten érkezett a viszlói rajtba, de teljesíteni tudták a szerviz előtti utolsó távot. Kerekes Lászlónak és Kárpáti Zoltánnak egy defekt okozott nehézségeket a szakasz közben, de megálltak, kicserélték és tovább tudták folytatni a versenyt. Kolencsik Balázsnak és Kemény Zsoltnak, valamint Peugeot 106-osuknak ez a szakasz volt a verseny vége: árokba estek a szakasz végén az elágnál és leadták menetlevelüket.

A szerviz után ismét Abodon rajtolt a mezőny. Nagy Mátyásnak és Nagy Tamásnak rosszul indult ez a szakasz: a rajtban eltört a kardántengelyük, így ők ott fejezték be a napot. Fogasy Gergely és Turcsik Tamás mindent megtettek, hogy megszereljék VFTS-üket, többször is megálltak szerelni a szakaszon, de végül feladták, és búcsúztak a versenytől. Kovács Sándor és Komáromi Béla nem jutottak messze a rajttól: attól úgy 500 méterre érte estek ki.

Ezek után ismét Meszesre ért a mezőny. Lévai Józsefnek és Jelinek Zsoltnak ez a szakasz volt az utolsó, amint elrajtoltak: az első lassítóban elment a fékjük és a középső gumisor a fűre forgatta őket. Szabó Gábor és Fecz Tibor sem jártak jobban: a pálya vége felé gyorsabban érkeztek egy kavicsos jobbos kanyarba, kicsúsztak és egy bokor társaságában búcsúztak a versenytől.

Ismét a viszlói szakasz zárta a kört. Sipos Zoltánnak és Matus Lajosnak itt nagy szerencséjük volt: ugyan árkot jártak, de folytatni tudták a versenyt. Hasonlóan mázlisok volt a Nagy Varga Géza-Kóródi András, valamint az Altalffy György-Tóth Norbert kettős: mindketten a szakasz közepén pördültek meg, csúsztak a fűre, de mindketten tovább tudtak menni. Buzás Péternek és Szabó Julinak az elszakadt gázbowdenjük okozott nehézségeket, de megoldották egy madzaggal: kézigázzal értek a szervizparkba.

Az utolsó kör is Abodon kezdődött. Kiss Zsolt és Halász Róbert egy csúszás után a Lada minden oldalát megtörve borultak és adták fel a versenyt. Faragó Richárdnak és Kóródi Tamásnak ezen a szakaszon, már a szakasz utolsó harmadában robbant fel a motorjuk, így kiállni kényszerültek.

A verseny utolsó előtti, de utolsó meszesi szakszán Bódi Szilárd és Láng Roland még ugyan elrajtoltak, de leszakadt a jobb hátsó kerekük, és önálló életre kelve egy árokba gurult: ez volt a páros utolsó négy métere a IV. Roland Autó Szendrő Ralin.

A napot a harmadik Viszló és Hidvégardó közötti szakasz zárta. A versenyzők már úgy tűnik, belejöttek, és megtisztelték a kanyarokat, míg az egyik, mezőny előtt haladó reklámautó sofőrje talán elfáradt picit: tetőre tette a cső nélküli BMW-t, de szerencsére az autóban ülő három ember közül senkinek nem esett semmi baja.

A gyorsasági szakaszok után a kategóriákba nézünk bele.

Az abszolút értékelés első helyéért óriási csatát vívott Lovász Pál és Narareczki Nándor a Végh Dávid-Balog Zoltán párossal. Iszonyatos tempót diktálva hol egyikük nyerte a szakaszt, hol másikuk. Az utolsó körben Lovászékra ijesztett Fortuna: defektet kaptak. Azonban az ijesztés csak ijesztés maradt, hiszen tovább tudtak menni, és korábban gyűjtögetett előnyük kitartott az utolsó gyors végéig, így ők állhattak a dobogó tetejére, Végh-ék lettek a másodikak. Ám az előbb említett tempót jól mutatja, hogy ők ketten jócskán elhúztak a többiektől: a harmadik helyre érő Szabó Barnabás-Szabó Beatrix páros több, mint fél perc hátránnyal zárták a napot.

H2-ben tehát Végh Dávidék ismét nyerni tudtak, három perccel megelőzve a Kicsák Attila-Szikszai János párost. Tárnok Attila és Terdik Attila, akik harmadikak lettek, nagyon csatában maradtak alul: az egész napos adok-kapok után, 7 másodperccel maradtak le a második helyezett párostól.

H1-ben gyönyörű autózással Szabó László és nagy László értek elsőként a célba, 7 másodperccel Krizsán Péter és Szőke Zoltán előtt. A dobogó alsó fokára Nemerey Ádám és Kőszegi Ferenc állhattak fel.

N3-ban hárman indultak, de csak Vida Péter és Ceglédi Antal értek célba, így a másfeles szorzós győzelmet ők könyvelhették el ezen a versenyen.

A3-ban az első három helyezettet fél-fél percek választották el egymástól a nap végére. Az első helyen Üveges Sándor és Gál Miklós végeztek, a másodikon Sajtós Dénes és Diósi János, a kategória harmadikjai pedig Jakab László és Forray János lettek.

N2-ben Pádár Alfréd és Holtner István mondhatjuk, hogy húzta a papírformát: idén már a negyedik kategóriagyőzelmüket aratták Szendrőn. Az őket követő, második helyen célba érő páros két és fél perces hátránnyal Bartha Aurél és Gáspár Béla lettek, a dobogó harmadik fokára pedig a nem éppen probléma-mentes napot teljesítő Bodnár Attila-Bara István páros ért fel tetemes, csaknem 9 perces hátránnyal.

Az A2-t Tajti Árpád és Tőzsér Henrietta a meszesi borulásuk ellenére is meg tudták nyerni: Szemán Sándorék ugyanis több, mint 3 percet veszítettek, mikor a második körben megálltak szerelni az abodi szakaszon. Végül ők is célba értek - rajtuk kívül mondjuk más nem is az A2-ből.

Az A1-et, a Trabisokat Brettschneider Zoltán és Ádám Gyula hősiesen képviselték - egy szem maguk. A technika kibírta a hosszú napot, célba is értek - remélhetőleg a következő futamon már ellenfelei is lesznek.

A IV. Roland Autó Szendrő Rali tévés beszámolóiról a bajnokság honlapján, a www.rte.hu oldalon, valamint a blogunkban, a www.rtehirek.freeblog.hu oldalon találhatóak meg az információk, ezen kívül a GREPTON Rali-Túra Bajnokság hivatalos médiapartnerénél, a www.duen.hu-n.

A helyszínen sok versenyző szerint, valamint a verseny után különböző fórumokon a nézők szerint, a IV. Roland Autó Szendrő Rali jó eséllyel indul idén "Az év versenye" címért - ez persze majd kiderül, hiszen voltak is és lesznek is még futamok idén. Például a következő, ami a Mátrában: Gyöngyösön és környékén kerül megrendezésre szeptember 12-13 között.

Találkozzunk ott is!

Végeredmény (PDF) | A Bajnokság állása (PDF)