|
Megállt
a technika! Augusztus
7. A
42. Allianz Mecsek Ralit befejező tíz historicos pilótával beszélgettünk
a verseny jövőjéről, autóikról és terveikről. Sok érdekességet
tudtunk meg tőlük. -
Szerintem semmi. A verseny végén odajött hozzám az Eb megfigyelő,
egy angol úriember, és gratulált. A Mecsek Rali nagyon jó, első
osztályú historic Eb futam lehet belőle, véleményem szerint
jövőre az is lesz. A verseny eléggé hasonlít az olasz versenyekhez,
de ott jobbak a gyorsasági szakaszok, és csodálatos tájakon
megy át a mezőny, ráadásul az olaszok direkt átvezetik a gyorsokat
kis hegyi falvakon. Arrafelé nagyon népszerűek ezek a versenyek,
az autóversenyzésnek kultúrája van. Nem ritka, hogy akár 120
fős mezőny is összegyűlik több világhírű versenyző részvételével.
Az első osztálynak viszont fel kell kötnie a gatyáját, ha IRC
futamot szeretnének, mert amit manapság produkálnak, az nagyon
kevés. Tíz olyan versenyző van, aki tud vezetni, a többiekről
nem is nagyon akarok beszélni. Az IRC-hez a rendezés is gyenge,
más országokban, ha beesik egy versenyző és kirakja az "OK"
táblát, akármekkora sztár legyen is, ott hagyják és engedik
a többieket menni. Nálunk persze ilyenkor mennek érte és áll
az egész verseny. A
Mecsek Ralin minden rendben volt a Porschéval? A
prológon nagyon jó volt, ott nyertünk is. Aztán este a szálloda
előtt felemeltük, és nyomatékkulccsal m- eghúztuk a váltófelfüggesztés
csavarjait. Másnap az első két gyorsot mi nyertük, de éreztem,
hogy hátul valami csapkod és nincs minden rendben. A harmadik
gyorson már nem mertem nyomni, a váltót ekkor már csak a stabilizátor
tartotta. A két tizenkettes(!!!) csavar szőrén-szálán eltűnt.
A menet teljesen ép volt, és eddig még sosem volt vele probléma.
El nem tudom képzelni, hogy hová tűnhettek, illetve, hogy ki
tüntethette el őket! A szervizparkban kézzel(!!) csavartuk be
az új csavarokat és ezek a verseny végéig benne is maradtak.
Nem tudom, hogy mi történt az eredeti csavarokkal...
Idén indultok-e még Eb futamon? -
Igen, Szlovéniában az Ajdovcsina Rallyn és Olaszországban az
Alpi Orientali Rallyn, ahol szeretnénk benne lenni az első háromban.
Wirtmann Ferenc és Schneer László az abszolút második
helyre hozta be az MK1-es Escortot. Őket az új motorról kérdeztük:
Milyen lett az új motor?
- Ez nem új motor, már kétéves, csak tönkrement, aztán megjavítottuk,
de a bejáratás alatt megint elromlott. A verseny előtt egy nappal
lett kész, szerencsére kibírta, bár a végén már megint előjöttek
a bajok.
Mennyire vagy elégedett az eredménnyel? -
Minden körülményt figyelembe véve nagyon elégedett vagyok a
második helyezéssel, mi nem tudtunk volna gyorsabban menni.
Kövesdán András nagyon jól és ügyesen ment a Porscheval, de
persze vannak itt más ügyes kezű versenyzők is. Tervezel
még külföldi szereplést? -
Régen nagyon sokat jártam külföldre. Magyarországon úgy jöttem
vissza a historicba, hogy kedvtelésből autózzak a nézőkért és
az élményért. A külföldi versenyzés fárasztó, drága és időm
sem nagyon van rá, hogy utazgassak. A
hétvégén folyamatos karburátor gondokkal küzdő Gáll Csabit a
historic Eb-ről és Durváról kérdeztük: Szerinted, mi kellhet
még ahhoz, hogy Eb futam legyen a Mecsek Rali? - Szerintem
a Historic Rally EB sorozatnak szüksége lenne kelet európai
futamra. Csak a Vltava Rally van a környéken, ami Eb futam.
Pécs gyönyörű város, fantasztikus pályák, adott minden lehetőség
egy nagyon színvonalas rendezvényre. De be kell vetni az összes
pályát a versenyre, ami létezik, akár egy gyors erejéig is.
Szerepelnie kell feltétlenül Orfűnek, az tetszene nekik. Bakonya
és a többi gyors is, de még Pécsvárad is… szerintem, úgy kellene
összeállítani a köröket, hogy a legminimálisabbak legyenek az
etapok. Tele lehetne rakni ötletekkel a versenyt, amitől érdekesebb
lehetne, ilyenekre gondolok, mint éjszakai szakaszok, közös
kajálások egy nagy délutáni, esti gyűjtőben. Érezze jól magát
a versenyző, hiszen azért jön el. És azért fog eljönni legközelebb
is. - Szerintem,
úgy kellene szervezni, mint egy teljesen külön versenyt. Teljesen
független legyen a rally ob-től. Ha mégis egy hétvégén lenne,
akkor ne egyszerre használják a pályákat, hanem függetlenek
legyenek egymástól. Ez bevett szokás Európában. Milyen
volt Durva? - Neki nem
tetszett annyira a verseny, nem nagyon akart versenyezni. Szombaton
a karburátorral voltak bajaink, túl meleg volt és nem sikerült
beállítani. A szombatunk katasztrófa volt, a kigyorsítások lehetetlenek
voltak csak „hübörgött” és nem tudtunk elgyorsulni a kanyarokból,
alig mentünk fel az emelkedőkön. Állandóan beköpte a gyertyát,
háromhengerezett. Szerettünk volna sietni, nem lemaradni, így
megpróbáltam a fékutakkal játszani, ami néha kalandozásba csapott
át, pont semmi értelme nem volt.
Vasárnap már sikerült gyorsot is nyerni, de már késő volt, szombaton
elúszott a verseny. - A verseny
előtt úgy terveztük Andrissal, hogy a dobogóra szeretnénk felérni,
ez sikerült is. Jó volt a mezőny, volt több erős autó. Nagyon
gratulálok Kövásdán Andriséknak, egyenletes teljesítménnyel,
ők voltak a leggyorsabbak a hétvégén. - És fontos!
Meg kell köszönjem ,hogy elöl mehettünk, a mezőny elején. Ez
nagyon jó ötlet volt.
Következő verseny? - El szerettünk
volna indulni a Barum Star Ralin, de a már említett problémák
miatt nem fogunk. A következő cél az Olasz Elba Rali, szeptemberben,
oda csak százszázalékos autóval szeretnék kimenni. Tavaly jól
szerepeltünk ezen a versenyen, és jól is éreztük magunkat. Először
indult historic versenyen Huberth István, aki a Mecsek Ralit
a historic abszolút negyedik helyén fejezte be. Most először
indultatok historic versenyen. Milyen volt, mik a tapasztalatok? - Vegyesek
az érzelmeim. Én igyekeztem egy széria közeli, korhű versenyautóval
elindulni, amíg mások olyan technikákat építettek az autóikba,
amik annak idején nem is léteztek. Ez persze nem baj! Engem
csak az zavar, hogy nincs konkrétan meghatározva és leellenőrizve,
hogy ki, mivel megy. Tisztázni kellene a historic fogalmát,
például lehet-e öreg autóba mai technikát építeni? Részemről
minden megoldás elfogadható, csak beszéljük meg.
Mit tudsz mondani az autódról? - Igazi
épített sportkocsi, annak idején Jean Todt és Walter Röhrl is
mentek a típussal, de aztán a gyár az Escortokat kezdte el nyomni.
A DTM-ben viszont komoly sikereket értek el a Caprik. Nagyon
jóindulatú autó, nekem tetszik. Mi
lesz a folytatás? Tervezel-e külföldi szereplést? - Magyarországon
idén már nem megyek. Szívesen mennék külföldre, ha a támogatóimnak
megfelel, akkor csak külföldön mennék, mert ott nem csak komolyak
a szabályok, hanem be is tartatják őket. 120
másodperc büntetést kaptatok, ez minek köszönhető? - Nem "E"
jelű gumival mentünk. Erre sajnos már nem volt pénz a többi
alkatrész mellett. 33
év alatt csak egy Mecsek Ralit hagyott ki a Skodával versenyző
Tóth István, akinek sikerült erősebb autókat is maga mögé utasítania.
Milyen volt az idei verseny? - A Mecsek
mindig jó, ott nem tudnak rossz versenyt rendezni. Én 1976 óta
csak egy Mecsek Ralit hagytam ki. Más
versenyen is rajthoz áll majd? - Nem. Itt
is csak azért jöttem, mert a nevezési díj felét kellett kifizetni
és állítólag ezt is visszakapjuk Iharos Sándor jóvoltából. Nélküle
a magyar historic nem létezne. Mi
a véleménye a historic bajnokságról? - Nagyon
jó kis társaság, és sokan jönnének még, ha lenne rá pénzük.
Több autóról is tudok, ami rajtra kész. Sajnos 2005 óta most
mehettünk először az első osztály előtt, mert szerintük mi összekoszoljuk
a pályát. Holott mi nem háromszáz lóerős, összkerekes autókkal
repesztünk! Hiányzik a tisztelet, pedig többen is vannak a historic
mezőnyben, akiknek sokat köszönhetnek azok a srácok, akik ma
az első osztályban mennek...
A Skodánál erősebb autókat is sikerült megverni, ez minek köszönhető?
- Egyrészt
nagyon jól ismerem a pályákat és az autót is. Az autó pedig
elég jó ahhoz, hogy akár kategóriáján felül teljesítsen. Annak
idején ez a Skoda a Balatonyi - Sándor kettőshöz került 72’-73’
környékén. Ez volt az egyetlen autó, amivel abszolútot lehetett
nyerni Ferjánczékkal szemben. Én 1979-től 1985-ig mentem vele,
és annyira beleszerettem, hogy nem bírtam megválni tőle, ezért
eltettem. Persze az idő vasfoga nem kímélte, ezért 2005-ös újjáélesztésekor
egy donor autót kellett mellé vegyek. Elég jól megy, nagyjából
kilencven lóerős és kevesebb, mint nyolcszáz kilogramm.
Az idei mezőny legkitartóbb versenyzőjét, Kubinyi Gábort a közönség
egyik kedvenc autójáról, a kis Abarthról kérdeztük:
Eredetileg ezt a típust pályaversenyzésre építették.
Milyen vele ralizni? - Igen,
ezzel jellemzően pályán küzdöttek, de persze mentek vele ralin
is. Elég szerencsétlen a súlyelosztása, rövid a tengelytáv,
kemény a futómű. Könnyen elemeli az elejét és elpattog, mint
egy bolha, riogattuk is a nézőket Kisvaszar végén rendesen.
2008 óta indulok vele ralin, előtte szlalomoztam a kisautóval.
Miért
váltottál? - A ralival
régóta kacérkodtam, és mivel karosszériarestaurálással foglalkozunk,
a historic adta magát. Először egy Fulvia készült nálunk, amivel
most Rottár Mike versenyez. Aztán a tavalyi szezonkezdésre állt
össze a pénz a kis Abarthra. Ez egy Zastava replika az 1000TC
homológ lapja alapján építettük meg. Picit erősített futómű,
982-es Abarth motor, egy rövidebb négyfokozatú váltó és négy
tárcsafék. De még bőven lehetne mit alakítani rajta, csak pokoli
drága az eredeti versenytechnika. Most nagyjából hetvenöt lóerőt
tud, az eredetiek 90 lóerővel szaladgáltak, de azért ha kicsit
többet megyünk lefelé, néha így is oda lehet szúrni a nagyobbaknak.
Külföldi
szereplésre gondoltál már? - Nagyon
sok helyen szeretnék én menni, de ezekhez sok pénz kell. 2009-ben
sajnos csak most láthattuk Hajtósék Wartburgját. Hajtós Pétert
a versenyről és az alkatrész-ellátás problémáiról kérdeztük:
Hogy
érezted magad a Mecsek Ralin? - Jó volt
a hangulat, de az etapok most egy kicsit túl hosszúak lettek.
Megszoktuk, hogy 30-40 perc és már a gyorson vagyunk, most többet
kellett autózni. A pálya tetszett, de nagyon meleg volt, csoda,
hogy az autó kibírta. Mit
kell tudni az autóról, mennyire nehéz hozzá alkatrészeket szerezni? - Ez egy
1975-ös évjáratú autó, amit kifejezetten versenycélra gyártottak
a németek. Az országban csak alig néhány darab van belőle. Benne
van az ötfokozatú váltó, a hűtött fékek, az 1150-es motor és
a hatgolyós féltengelyek. Akinek van pénze, az sem tud hozzá
alkatrészt szerezni, mert gyakorlatilag nincs. Gyártatni kell
mindent, de például a váltót is csak alkatrészenként lehet megcsináltatni,
nincs olyan aki egyben legyártsa.
Motorproblémák és a sok elfoglaltság miatt Rottár Mike is csak
a Mecsek Ralira hozta elő a gyönyörű Lancia Fulviát. Úgy hallottuk,
hogy új motor került az autóba. Jól működött a verseny alatt? - Szombaton
még prímán ment, de vasárnapra újra előjöttek a problémák. Szerintünk
csapágyas, de nem biztos, még ki kell vizsgálni. Sajnos az időkön
is meglátszik, hogy vasárnap már vissza kellett vennünk a tempóból.
Jó motorral előrébb is végezhettünk volna.
Idén rajthoz álltok még Eb futamon? - Ez a motortól
függ. Csak akkor tudok tervezni, ha már pontosan tudjuk, hogy
mi a probléma. A motort Magyarországon javítják, de az alkatrészeket
külföldről szerezzük be, Olaszországból, Németországból vagy
Ausztriából. Legutóbb
a Veszprém Classic után beszélgettünk Varga Istvánnal, most
a Mecsek Ralin elért eredményről érdeklődtünk: Mennyire vagytok
elégedettek az eredménnyel, miért nem sikerült előrébb végezni? - Sajnos
a vízpumpánk megbetegedett, a hetedik gyors előtt kiálltunk
szerelni. Az UNIX a mi kedvünkért nyitott ki, ott meg is lett
az új vízpumpa és Nagy Pistiék, akik Golf GTi-vel mennek, kicserélték
nekünk. A sors iróniája, hogy ők vasárnap kiestek a féltengely
meghibásodása miatt. Mi kaptunk tizenöt perc büntetést, de a
lelkesedés bevitt minket a célba! Köszönet érte Nagy Pistinek
és Tóth Tibinek!
Terveztek külföldi szereplést? Nagyon szeretnénk
külföldre is menni, de ez még a jövő zenéje. Nincs szponzor,
de tervek vannak. Most még a Nyírség sem biztos, ott túl sokat
kéne menni etapon, arra meg ki kíváncsi? Utolsó
helyen ért célba a mezőny legöregebb autója, az 1963-as Trabi.
Kovács Zsolttal is a versenyről és jövőbeli terveiről beszélgettünk:
Milyen volt a Mecsek Rali? - Őszintén?
Szuper! Csak egy kicsit túl hosszúak voltak az etapok, de ha
Eb lesz, akkor ezt nyilván megoldják valahogy a rendezők. Szerencsénk
volt, hogy elöl mehettünk, a H csoport mögött igazi szívás lett
volna.
Más historic versenyen elindultok még idén? Idén már
nem, jövőre szeretnénk, de elég szűkösek az anyagi kereteink.
Mit kell tudni a Trabantotokról, mi benne a különleges? - Tudtommal
ez a mezőny legöregebb autója, 1963-as évjáratú P60-as. Most
egy kicsit össze is törtük szegényt, de azt majd megjavítjuk.
Egyébként semmi különleges, egy hatszáz köbcentis motor hajtja.
Miért
kaptatok büntetést? - 20 másodperc
büntetést kaptunk az első szerviz után, ott vettük észre, hogy
három helyen eltört a felni. Botkáék segítettek kereket cserélni,
de sajnos egy kicsit késtünk, ezért büntettek meg. Bóér
Máté
|
|