Megállt a technika!

Augusztus 7.
Párját ritkó összefogásról tett tanubizonyságot a magyar historicos társadalom, az EB rendezés érdekében rekordszámú mezőny állt rajthoz Pécsen. A fiúk szerint jó úton járunk és az esélyeink sem rosszak, de egy-két dolgon még változtatni kell. Kibeszéltük a versenyt a célbaérkezettekkel.

A 42. Allianz Mecsek Ralit befejező tíz historicos pilótával beszélgettünk a verseny jövőjéről, autóikról és terveikről. Sok érdekességet tudtunk meg tőlük.

Elsőként az abszolút győztest, Kövesdán Andrást faggattuk: Gratulálunk a győzelemhez! Most talán a legfontosabb kérdés az, hogy mi hiányzik még ahhoz, hogy a Mecsek Rali Eb futam legyen?

- Szerintem semmi. A verseny végén odajött hozzám az Eb megfigyelő, egy angol úriember, és gratulált. A Mecsek Rali nagyon jó, első osztályú historic Eb futam lehet belőle, véleményem szerint jövőre az is lesz. A verseny eléggé hasonlít az olasz versenyekhez, de ott jobbak a gyorsasági szakaszok, és csodálatos tájakon megy át a mezőny, ráadásul az olaszok direkt átvezetik a gyorsokat kis hegyi falvakon. Arrafelé nagyon népszerűek ezek a versenyek, az autóversenyzésnek kultúrája van. Nem ritka, hogy akár 120 fős mezőny is összegyűlik több világhírű versenyző részvételével. Az első osztálynak viszont fel kell kötnie a gatyáját, ha IRC futamot szeretnének, mert amit manapság produkálnak, az nagyon kevés. Tíz olyan versenyző van, aki tud vezetni, a többiekről nem is nagyon akarok beszélni. Az IRC-hez a rendezés is gyenge, más országokban, ha beesik egy versenyző és kirakja az "OK" táblát, akármekkora sztár legyen is, ott hagyják és engedik a többieket menni. Nálunk persze ilyenkor mennek érte és áll az egész verseny.

A Mecsek Ralin minden rendben volt a Porschéval?

A prológon nagyon jó volt, ott nyertünk is. Aztán este a szálloda előtt felemeltük, és nyomatékkulccsal m- eghúztuk a váltófelfüggesztés csavarjait. Másnap az első két gyorsot mi nyertük, de éreztem, hogy hátul valami csapkod és nincs minden rendben. A harmadik gyorson már nem mertem nyomni, a váltót ekkor már csak a stabilizátor tartotta. A két tizenkettes(!!!) csavar szőrén-szálán eltűnt. A menet teljesen ép volt, és eddig még sosem volt vele probléma. El nem tudom képzelni, hogy hová tűnhettek, illetve, hogy ki tüntethette el őket! A szervizparkban kézzel(!!) csavartuk be az új csavarokat és ezek a verseny végéig benne is maradtak. Nem tudom, hogy mi történt az eredeti csavarokkal...

Idén indultok-e még Eb futamon?

- Igen, Szlovéniában az Ajdovcsina Rallyn és Olaszországban az Alpi Orientali Rallyn, ahol szeretnénk benne lenni az első háromban.

Wirtmann Ferenc és Schneer László az abszolút második helyre hozta be az MK1-es Escortot. Őket az új motorról kérdeztük: Milyen lett az új motor?

- Ez nem új motor, már kétéves, csak tönkrement, aztán megjavítottuk, de a bejáratás alatt megint elromlott. A verseny előtt egy nappal lett kész, szerencsére kibírta, bár a végén már megint előjöttek a bajok.

Mennyire vagy elégedett az eredménnyel?

- Minden körülményt figyelembe véve nagyon elégedett vagyok a második helyezéssel, mi nem tudtunk volna gyorsabban menni. Kövesdán András nagyon jól és ügyesen ment a Porscheval, de persze vannak itt más ügyes kezű versenyzők is.

Tervezel még külföldi szereplést?

- Régen nagyon sokat jártam külföldre. Magyarországon úgy jöttem vissza a historicba, hogy kedvtelésből autózzak a nézőkért és az élményért. A külföldi versenyzés fárasztó, drága és időm sem nagyon van rá, hogy utazgassak.

A hétvégén folyamatos karburátor gondokkal küzdő Gáll Csabit a historic Eb-ről és Durváról kérdeztük: Szerinted, mi kellhet még ahhoz, hogy Eb futam legyen a Mecsek Rali?

- Szerintem a Historic Rally EB sorozatnak szüksége lenne kelet európai futamra. Csak a Vltava Rally van a környéken, ami Eb futam. Pécs gyönyörű város, fantasztikus pályák, adott minden lehetőség egy nagyon színvonalas rendezvényre. De be kell vetni az összes pályát a versenyre, ami létezik, akár egy gyors erejéig is. Szerepelnie kell feltétlenül Orfűnek, az tetszene nekik. Bakonya és a többi gyors is, de még Pécsvárad is… szerintem, úgy kellene összeállítani a köröket, hogy a legminimálisabbak legyenek az etapok. Tele lehetne rakni ötletekkel a versenyt, amitől érdekesebb lehetne, ilyenekre gondolok, mint éjszakai szakaszok, közös kajálások egy nagy délutáni, esti gyűjtőben. Érezze jól magát a versenyző, hiszen azért jön el. És azért fog eljönni legközelebb is.

- Szerintem, úgy kellene szervezni, mint egy teljesen külön versenyt. Teljesen független legyen a rally ob-től. Ha mégis egy hétvégén lenne, akkor ne egyszerre használják a pályákat, hanem függetlenek legyenek egymástól. Ez bevett szokás Európában.

Milyen volt Durva?

- Neki nem tetszett annyira a verseny, nem nagyon akart versenyezni. Szombaton a karburátorral voltak bajaink, túl meleg volt és nem sikerült beállítani. A szombatunk katasztrófa volt, a kigyorsítások lehetetlenek voltak csak „hübörgött” és nem tudtunk elgyorsulni a kanyarokból, alig mentünk fel az emelkedőkön. Állandóan beköpte a gyertyát, háromhengerezett. Szerettünk volna sietni, nem lemaradni, így megpróbáltam a fékutakkal játszani, ami néha kalandozásba csapott át, pont semmi értelme nem volt.
Tóth István segített szombat este, átfúvókáztuk, de még így sem volt az igazi. Szombaton egyébként kaptunk húsz másodperc büntetést is, nekünk nem is szóltak, nem is tudom, hogy mire kaptuk. Azt mondják "szándékos lassító rombolás” miatt.

Vasárnap már sikerült gyorsot is nyerni, de már késő volt, szombaton elúszott a verseny.

- A verseny előtt úgy terveztük Andrissal, hogy a dobogóra szeretnénk felérni, ez sikerült is. Jó volt a mezőny, volt több erős autó. Nagyon gratulálok Kövásdán Andriséknak, egyenletes teljesítménnyel, ők voltak a leggyorsabbak a hétvégén.

- És fontos! Meg kell köszönjem ,hogy elöl mehettünk, a mezőny elején. Ez nagyon jó ötlet volt.

Következő verseny?

- El szerettünk volna indulni a Barum Star Ralin, de a már említett problémák miatt nem fogunk. A következő cél az Olasz Elba Rali, szeptemberben, oda csak százszázalékos autóval szeretnék kimenni. Tavaly jól szerepeltünk ezen a versenyen, és jól is éreztük magunkat.

Először indult historic versenyen Huberth István, aki a Mecsek Ralit a historic abszolút negyedik helyén fejezte be. Most először indultatok historic versenyen. Milyen volt, mik a tapasztalatok?

- Vegyesek az érzelmeim. Én igyekeztem egy széria közeli, korhű versenyautóval elindulni, amíg mások olyan technikákat építettek az autóikba, amik annak idején nem is léteztek. Ez persze nem baj! Engem csak az zavar, hogy nincs konkrétan meghatározva és leellenőrizve, hogy ki, mivel megy. Tisztázni kellene a historic fogalmát, például lehet-e öreg autóba mai technikát építeni? Részemről minden megoldás elfogadható, csak beszéljük meg.

Mit tudsz mondani az autódról?

- Igazi épített sportkocsi, annak idején Jean Todt és Walter Röhrl is mentek a típussal, de aztán a gyár az Escortokat kezdte el nyomni. A DTM-ben viszont komoly sikereket értek el a Caprik. Nagyon jóindulatú autó, nekem tetszik.

Mi lesz a folytatás? Tervezel-e külföldi szereplést?

- Magyarországon idén már nem megyek. Szívesen mennék külföldre, ha a támogatóimnak megfelel, akkor csak külföldön mennék, mert ott nem csak komolyak a szabályok, hanem be is tartatják őket.

120 másodperc büntetést kaptatok, ez minek köszönhető?

- Nem "E" jelű gumival mentünk. Erre sajnos már nem volt pénz a többi alkatrész mellett.

33 év alatt csak egy Mecsek Ralit hagyott ki a Skodával versenyző Tóth István, akinek sikerült erősebb autókat is maga mögé utasítania. Milyen volt az idei verseny?

- A Mecsek mindig jó, ott nem tudnak rossz versenyt rendezni. Én 1976 óta csak egy Mecsek Ralit hagytam ki.

Más versenyen is rajthoz áll majd?

- Nem. Itt is csak azért jöttem, mert a nevezési díj felét kellett kifizetni és állítólag ezt is visszakapjuk Iharos Sándor jóvoltából. Nélküle a magyar historic nem létezne.

Mi a véleménye a historic bajnokságról?

- Nagyon jó kis társaság, és sokan jönnének még, ha lenne rá pénzük. Több autóról is tudok, ami rajtra kész. Sajnos 2005 óta most mehettünk először az első osztály előtt, mert szerintük mi összekoszoljuk a pályát. Holott mi nem háromszáz lóerős, összkerekes autókkal repesztünk! Hiányzik a tisztelet, pedig többen is vannak a historic mezőnyben, akiknek sokat köszönhetnek azok a srácok, akik ma az első osztályban mennek...

A Skodánál erősebb autókat is sikerült megverni, ez minek köszönhető?

- Egyrészt nagyon jól ismerem a pályákat és az autót is. Az autó pedig elég jó ahhoz, hogy akár kategóriáján felül teljesítsen. Annak idején ez a Skoda a Balatonyi - Sándor kettőshöz került 72’-73’ környékén. Ez volt az egyetlen autó, amivel abszolútot lehetett nyerni Ferjánczékkal szemben. Én 1979-től 1985-ig mentem vele, és annyira beleszerettem, hogy nem bírtam megválni tőle, ezért eltettem. Persze az idő vasfoga nem kímélte, ezért 2005-ös újjáélesztésekor egy donor autót kellett mellé vegyek. Elég jól megy, nagyjából kilencven lóerős és kevesebb, mint nyolcszáz kilogramm.

Az idei mezőny legkitartóbb versenyzőjét, Kubinyi Gábort a közönség egyik kedvenc autójáról, a kis Abarthról kérdeztük: Eredetileg ezt a típust pályaversenyzésre építették. Milyen vele ralizni?

- Igen, ezzel jellemzően pályán küzdöttek, de persze mentek vele ralin is. Elég szerencsétlen a súlyelosztása, rövid a tengelytáv, kemény a futómű. Könnyen elemeli az elejét és elpattog, mint egy bolha, riogattuk is a nézőket Kisvaszar végén rendesen. 2008 óta indulok vele ralin, előtte szlalomoztam a kisautóval.

Miért váltottál?

- A ralival régóta kacérkodtam, és mivel karosszériarestaurálással foglalkozunk, a historic adta magát. Először egy Fulvia készült nálunk, amivel most Rottár Mike versenyez. Aztán a tavalyi szezonkezdésre állt össze a pénz a kis Abarthra. Ez egy Zastava replika az 1000TC homológ lapja alapján építettük meg. Picit erősített futómű, 982-es Abarth motor, egy rövidebb négyfokozatú váltó és négy tárcsafék. De még bőven lehetne mit alakítani rajta, csak pokoli drága az eredeti versenytechnika. Most nagyjából hetvenöt lóerőt tud, az eredetiek 90 lóerővel szaladgáltak, de azért ha kicsit többet megyünk lefelé, néha így is oda lehet szúrni a nagyobbaknak.

Külföldi szereplésre gondoltál már?

- Nagyon sok helyen szeretnék én menni, de ezekhez sok pénz kell.

2009-ben sajnos csak most láthattuk Hajtósék Wartburgját. Hajtós Pétert a versenyről és az alkatrész-ellátás problémáiról kérdeztük: Hogy érezted magad a Mecsek Ralin?

- Jó volt a hangulat, de az etapok most egy kicsit túl hosszúak lettek. Megszoktuk, hogy 30-40 perc és már a gyorson vagyunk, most többet kellett autózni. A pálya tetszett, de nagyon meleg volt, csoda, hogy az autó kibírta.

Mit kell tudni az autóról, mennyire nehéz hozzá alkatrészeket szerezni?

- Ez egy 1975-ös évjáratú autó, amit kifejezetten versenycélra gyártottak a németek. Az országban csak alig néhány darab van belőle. Benne van az ötfokozatú váltó, a hűtött fékek, az 1150-es motor és a hatgolyós féltengelyek. Akinek van pénze, az sem tud hozzá alkatrészt szerezni, mert gyakorlatilag nincs. Gyártatni kell mindent, de például a váltót is csak alkatrészenként lehet megcsináltatni, nincs olyan aki egyben legyártsa.

Motorproblémák és a sok elfoglaltság miatt Rottár Mike is csak a Mecsek Ralira hozta elő a gyönyörű Lancia Fulviát. Úgy hallottuk, hogy új motor került az autóba. Jól működött a verseny alatt?

- Szombaton még prímán ment, de vasárnapra újra előjöttek a problémák. Szerintünk csapágyas, de nem biztos, még ki kell vizsgálni. Sajnos az időkön is meglátszik, hogy vasárnap már vissza kellett vennünk a tempóból. Jó motorral előrébb is végezhettünk volna.

Idén rajthoz álltok még Eb futamon?

- Ez a motortól függ. Csak akkor tudok tervezni, ha már pontosan tudjuk, hogy mi a probléma. A motort Magyarországon javítják, de az alkatrészeket külföldről szerezzük be, Olaszországból, Németországból vagy Ausztriából.

Legutóbb a Veszprém Classic után beszélgettünk Varga Istvánnal, most a Mecsek Ralin elért eredményről érdeklődtünk: Mennyire vagytok elégedettek az eredménnyel, miért nem sikerült előrébb végezni?

- Sajnos a vízpumpánk megbetegedett, a hetedik gyors előtt kiálltunk szerelni. Az UNIX a mi kedvünkért nyitott ki, ott meg is lett az új vízpumpa és Nagy Pistiék, akik Golf GTi-vel mennek, kicserélték nekünk. A sors iróniája, hogy ők vasárnap kiestek a féltengely meghibásodása miatt. Mi kaptunk tizenöt perc büntetést, de a lelkesedés bevitt minket a célba! Köszönet érte Nagy Pistinek és Tóth Tibinek!

Terveztek külföldi szereplést?

Nagyon szeretnénk külföldre is menni, de ez még a jövő zenéje. Nincs szponzor, de tervek vannak. Most még a Nyírség sem biztos, ott túl sokat kéne menni etapon, arra meg ki kíváncsi?

Utolsó helyen ért célba a mezőny legöregebb autója, az 1963-as Trabi. Kovács Zsolttal is a versenyről és jövőbeli terveiről beszélgettünk: Milyen volt a Mecsek Rali?

- Őszintén? Szuper! Csak egy kicsit túl hosszúak voltak az etapok, de ha Eb lesz, akkor ezt nyilván megoldják valahogy a rendezők. Szerencsénk volt, hogy elöl mehettünk, a H csoport mögött igazi szívás lett volna.

Más historic versenyen elindultok még idén?

Idén már nem, jövőre szeretnénk, de elég szűkösek az anyagi kereteink.

Mit kell tudni a Trabantotokról, mi benne a különleges?

- Tudtommal ez a mezőny legöregebb autója, 1963-as évjáratú P60-as. Most egy kicsit össze is törtük szegényt, de azt majd megjavítjuk. Egyébként semmi különleges, egy hatszáz köbcentis motor hajtja.

Miért kaptatok büntetést?

- 20 másodperc büntetést kaptunk az első szerviz után, ott vettük észre, hogy három helyen eltört a felni. Botkáék segítettek kereket cserélni, de sajnos egy kicsit késtünk, ezért büntettek meg.

Bóér Máté