Mi is az a Classic Rally?

Július 18.
Hogyan kerül Janzer Gyuri egy Polski Fiatba, mit keres a két Historc bajnok, Gáll Csaba és Wirtmann Ferenc az oldtimerek közt, és mi változott a Farkasgyepűi pályán az elmúlt 20 évben? Hétvégi magazinos-beszélgetős cikkünkben a Classic versenyek világába kalandozunk.

 

Cikkünk apropóját az Oldtimer Szuperkupa 3. fordulója, a múlt hétvégi Veszprém Classic szolgáltatja. A versenyen több Historic Rally autó is rajthoz állt, a mezőny végighaladt a régi ralik sztárpályáján, a Farkasgyepüi gyorsasági szakaszon. Kikérdeztük a ralisokat.

Kevesen tudják, hogy az Országos Rallye Bajnokság elsőkerekes fenegyereke, Janzer György egy másik szakágban is babérokra tör, a Classic sorozatban tavaly az abszolút harmadik helyen végzett. Veszprémben negyedik lett, erről mesél.

Hol és mikor kerültél kapcsolatba a Classic versenyekkel?

- Megszállottan szeretem az autókat, minden érdekel, ami alatt elfordul a kerék, lehet az veterán autó, vagy a legmodernebb versenyautót. Először 2006 utolsó versenyén, a Mr Classic-on álltunk rajthoz, egy 1200-es Ladával, ami annyira jól sikerült, egy harmadik hellyel robbantottunk, úgy hogy se műszer, se számláló nem volt az autóban, hogy ott ragadtunk. 2007-ben már 3-4 versenyen indultunk, és gyakorlatilag mindig a top 10-ben végeztünk, de a harmadiknál előbb nem sikerült célba érnünk. Tavaly minden olyan futamon rajthoz álltunk, ami nem esett egybe ralival. Két versenyt megnyertünk, az év végén pedig a harmadik helyen értünk célba, idén így egész évben mienk a hármas rajtszám.

Milyen kategóriába?

- Az Oldtimer versenyeken nincsenek kategóriák, csak az abszolútot értékelik.

És milyen mezőnyben sikerült ezt a szép eredményt elérned?

- Egy-egy futamon 50-100 autó áll rajthoz. Az első 10 páros vérprofi, nagyon komolyan készülnek a versenyekre, saját fotocellájuk van, szóval nem sétagalopp.

Idén egy Polski Fiattal versenyzel? Milyen az autó?

- Ezen a versenyen már üzembiztos volt, a múltkori versenyen megállt, de most kibírta. Viszont gyenge, van benne úgy 35 lóerő, és alig bír menni százzal. Így kicsit nehezebb teljesíteni vele a feladatokat.

Hogyan tovább?

- Sajnos a következő verseny megint egybeesik a ralival, így azt most kihagyjuk, a Mecsek Rallyra koncentrálunk.

Nem hiányozhatott a tavalyi Historic Rally bajnok a versenyről. Wirtmann Ferenc, Barana Györgyel az oldalán állt rajthoz egy nagyon szép MK II-es Ford Escortal.

Feri légy szíves mesélj erről az Escortról, és a versenyélményeidről!

- Ez egy 1974-es Ford Escort MK II-es. 1300-as motorja van. Teljesen széria, nagyon kevés kilométerrel vettem, a felújítás során szinte csak fényezni kellett. Nagyon szeretem ezt a kisautót, jó vele autózni. Tervezem, hogy építek belőle egy RS Fordot, egy igazi rallyautót, de ez még arrébb van.

Volna szíved szétvágni, hisz gyönyörű állapotban van?

- Igazad van, de nagyon hiányzik az MK I-es rallyautóm mellé, és kíváncsi lennék milyen vezetni versenyautóként. Nagyon szeretem az Escortokat, ezek voltak mindig is a kedvenceim. Nemsokára elkészül az új szerzeményem egy szekvenciális váltós, turbómotoros MK I-es Escort. Természetesen hátsókerék meghajtással, ez az autó egy „F” csoportos prototípus lesz, lassan elkészül, rallysprinteken, vagy RTE futamokon szeretném használni.

A verseny, Farkasgyepűi pálya hogy tetszett?

- Nagyon jól éreztem magam a versenyen. Furcsa volt újra átgurulni Farkasgyepűn. Több mint huszonöt éve nem jártam ott. Nagyon jó pálya, használni kellene! Kellemeset autóztunk a Bakonyban és környékén, ha hívnak, és van, időm szeretnék rajthoz állni ilyen rendezvényeken is.

További tervek?

- Következik a Mecsek Rally, arra készülünk, reméljük jó kis verseny lesz. Úgy néz ki, hogy sok nevező lesz, szeretnénk jól megcsinálni a versenyt.

A verseny Historic Rally kategóriáját az 1969-es Ford Escort RS2000 MK I-es versenyautójukkal a Szikszai Attila-Murvai György páros nyerte.

Attila úgy láttuk a versenyen, hogy ez egy nagyon komoly, ízig-vérig rallyautó. Kérlek, mutasd be a gépet egy pár mondatban.

- Az autónk egy 1969 MKI-es Escort amit a volt rallys, Ferencz Sándor épített. Egy éve van nálunk és az óta új motort, féket, futóművet kapott. A motor egy Ford RS 2000 cm-es ohc "pinto" motor kb. 180 Le lehet. Két Weber karburátor eteti, váltója ötsebességes, quife váltóval, sper difivel. Én nagyon imádom…

Milyen versenyeken szerepeltek az autóval?

- Legfőképp Ausztriában versenyzünk, az átlagtartó classic versenyeken és rallykon. Idén januárban részt vettünk egy jégversenyen ahol historic autók versenyeztek, pont olyan, mint az Andros Trophy. Egész biztos, hogy jövőre is ott leszünk, fantasztikus volt!
Indulunk még a szuperkupa futamokon egy Peugeot 504 coupéval, amiből később szeretnénk rally autót építeni.

Hogy kerültél kapcsolatba az autósporttal?

- Világ életemben érdekeltek az autók! Nagy szerelmeim, és miután abba hagytam a versenyszerű sportolást...

Mit sportoltál?

- Teniszeztem. Egészen komoly szinten,18 szoros Magyar bajnok voltam… Az autósport szeretetét elég azzal magyarázom, hogy a legjobb barátom Kesjár Csaba volt.

- Sokat jártam vele versenyekre, adott volt, hogy autózni kellene. Indultam amatőr rallykon, szlalom versenyeken, majd elkezdtem a tereprallyzást. 1995-ben és 1996-ban mentem a Magyar bajnokságban. Eközben a régi autók szeretete vitt el a klasszikus autók felé, innen már nem volt megállás és csak gyűlnek a vasak...

- Alapítottunk egy egyesületet melynek a neve LAZARACING és itt több párossal együtt az előbb felsorolt versenyeken versenyzünk kisebb nagyobb sikerekkel.

További tervek?

- Szeretnénk részt venni idén októberben a cseh Bohemia Rallyn és augusztusban is lesz még talán egy négy napos ausztriai versenyen, a Wien-Triest. Ezeket tervezem a közeljövőben.

Van rá esély, hogy láthatunk titeket valamikor az Iharos és Goller Historic Rally bajnokságban?

- Tervbe van véve, hogy elindulunk majd itthon a bajnokságban, de nem hiszem, hogy erre idén sor kerülhet. Talán jövőre, de ahhoz sok mindennek meg kell változnia minden szinten.

Gáll Csaba Ferjáncz Andrissal pályafutásuk első átlagtartó versenyén állt rajthoz. A rally kategória második helyén értek célba, élményeikről kérdeztem őket.

Azt tudjuk, hogy általában az öreg autók körül „ólálkodsz”, de hogy kerültél az átlagtartó versenyre?

- Már a tavalyi évben szerettem volna részt venni egy ilyen rendezvényen, ezt mostanra sikerült kivitelezni.

Szó volt róla, hogy lehetőséget biztosítasz egy mozgássérült rajongónak, hogy beüljön navigátornak, de úgy láttuk Ferjáncz Andrissal versenyeztél. Mi történt?

- Igen szerettem volna segíteni, örömöt szerezni valakinek azzal, hogy együtt versenyezzünk a hétvégén. Azt szerettem volna, ha egy mozgásában korlátozott valaki ülne be az autóba, de ez nem jött össze.

Miért?

- Mert senki nem jelentkezett a felhívásra. Ez talán azzal magyarázható, hogy talán egész nap nehézkes lenne a versenyautóban ülni, nem tudom. Nem jött össze a dolog, sajnálom!

- Másodsorban az új autónk, a „Durva” elég nehezen akar összeállni, kell neki a kilométer a teszt. Ezért úgy döntöttem, hogy ötvözöm a kellemest a hasznossal.

Hogy tetszett ez a fajta versenyzés?

- Nagyon hasonlít a rallyra, a lényege gyakorlatilag ugyanaz. Vannak etapok, amiket ugyanúgy időre kell teljesíteni és vannak speciál szakaszok, csak itt nem a gyorsaság, hanem a pontosság számít.

- Számomra is meglepő volt, hogy mennyire nehéz egy fotocellát szakítani, szaladnak a tizedek, századok és csak úgy szákolja be az ember a hibapontokat. De óriási móka, néha szakadtunk a röhögéstől magunkon Andrissal. Bénáztam ám rendesen!

- Volt egy olyan szakasz ami, ha jól emlékszem négy kilométerre volt valami négyszáztíz másodperc. ’Na ez úgy nézett ki, hogy még volt két percünk és alig húsz méterre volt a fotocella… és persze nem szabad megállni, figyel a sportbíró, itt volt röhögés rendesen…

- A túra része meg fantasztikus volt, nagyon jó élmények maradtak bennem.

Hogy tetszett Farkasgyepű?

- Fantasztikusan jó pálya! Hasonlít a Szlovák versenyek szakaszaihoz. Erdős, lobogós részek és technikás részek váltakoznak folyamatosan, töredezett aszfalttal. El tudom képzelni, hogy régen murvásan lehetett az igazi! Jó volt látni, ahogy az öreg versenyautók konvojban mentek ezen a legendás szakaszon. Fantasztikus érzés lehetet az „öregeknek” átmenni a szakaszon. Egy kettőjükön azért láttam, hogy visszajöttek az emlékek, jó volt átélni ezt velük ott.

A hangulatra akkor nem volt panasz, hogy tetszett a pénteki éjszakai szakasz?

- Azt kell tudni hozzá, hogy a versenyautómban nincs kilométeróra, sőt méterszámláló sem. Mindezek ellenére Ferjáncz Andris olyan szinten navigált végig mindezek nélkül, mint a mesében. Időmérésnek a telefonomat használta, méterszámlálónak a szemmértékét, nagyon nagyot alakított Andris az egész versenyen. A pénteki szakasz hangulata fantasztikus volt! Az egész várost ellepték az öreg csótányok! A Veszprémiek nagyon aranyosak voltak, nagyon sokan kint álltak a házuk előtt integettek, kedvesek voltak! Nagyon jó ötlet volt a rendezőtől az éjszakai szakasz, az egész verseny nagy élmény volt!

Tervezed-e még a rajthoz állást Classic versenyen?

- Igen, mindenféleképp! Amint adódik, rá alkalmam már nevezek is! Most a Mecsek Rallyra készülök, kandidáló Historic Rally EB futam lesz, remélem jó sok nevezővel. Előtte most hétvégén rajthoz állok a Rally Sprint Bajnokság Pécsi futamán, itt szeretném még tesztelni a versenyutót a Mecsekre.

A rally kategóriában a Rotter Mike - Diebel András Lancia Fulvia trió szerezte meg a harmadik helyet. Mike-ot kérdezetem a versenyről.

Idén még nem álltatok rajthoz az Iharos és Goller Historic Rally Bajnokságban, mi ennek az oka?

- A versenyautónk egy új motort kapott, aminek az építése egy kicsit elcsúszott és e mellet érkezik a legkisebb fiam is, amit már nagyon várok! Hiányzott már a benzingőz és kaptunk egy remek invitálást a versenyre, így rajthoz álltunk.

Hogy éreztétek magatokat a versenyen?

Alapvetően szép a környék, szép tájakon haladt a túra, nagyon jó volt az éjszakai szakasz pénteken. Meglepődtem azon, hogy milyen nehéz pontosan szakítani a fotocellát, de az idő előre haladtával egyre jobban ment. Jó hangulatban telt a verseny és szép időnk is volt!

Mik a további tervek idénre?

Mecsek! Szeretnék rajthoz állni a Mecsek Rallyn, és talán még egy külföldi Historic Rally EB- futamon is szeretnék elindulni idén.

Sándor Istvánt nem nagyon kell, bemutassuk, elég csak annyi hozzá Balatonyi - Sándor - Skoda. Természetesen most is Skodával versenyzik, egy 110L Rallyval. A sporttárs erre a versenyre most Földes József volt. A Veszprém Classicot a Rally kategóriában a 4. helyen zárták

- Négy évvel ezelőtt, az egyik barangolásom alkalmával belebotlottam " a Sachsen Classic Historic Rallye rajtjába, látva a gyönyörűen restaurált autókat. Végigkísérve a három napos rendezvényt, eldöntöttem, hogy nekem is kell egy ilyen autó.

- Az aktív sporthoz már öreg voltam, de úgy gondoltam, egy - egy ilyen versenyen még talán én is megtalálom azt a régi, versenyzési koromban meglévő érzést, ezt az ember nem felejti el, ami kicsit visszahozza az akkori időket. Kicsit jobban körülnézve, rájöttem, hogy ez a fajta versenyzés nem is olyan egyszerű, felépítése, mint az igazi rali, igazi, gyorsasági szakaszok helyett un. "lassúsági" szakaszok a külön próbák, amit későbbiekben kipróbálva, hát igen nehéz feladat elé állítja a résztvevőket.

Beszélj egy kicsit a versenyautóról, miért éppen Skoda?

- Mivel a 70-es években Balatoni Misi barátommal tíz éven keresztül a Budapesti Volán színeiben Skodával versenyeztünk, a válasz egyszerű volt: Skoda!

- A Skoda gyár évtizedek óta versenyeztetett gyári autókat, rábeszéltük a szakosztályt, próbáljon venni nekünk egy gyári rallyeautót. Ez 1971-benn meg is történt, megkaptuk a gyár által kifejlesztett gyári Skoda 110 L Rallye autót. Ezt követte évet még hat darab, a legutolsó az azóta is legjobb Skoda a 130 RS volt. Tíz év alatt sok - sok bajnokságot nyertünk, sok külföldi versenyen, mint a válogatott tagja vettünk részt. München - Wien - Bubapest, Rajd Polski- ebből haton - Skoda Rallye, Pneumant Rallye, stb. Emellett a magyar bajnokság futamai.

Ezen a versenyen volt egy régi ismerős szakasz, a Farkasgyepű. Mesélnél nekünk erről egy kicsit?

- Magyarországon az egyik leghíresebb gyorsasági szakasz a farkasgyepűi volt, különféle konfigurációkban. Farkasgyepü - Bakonybél és vissza, Farkasgyepű - Huszárokelőpuszta és vissza.
Ez a közel húsz kilométer melynek fele igen jó minőségi murva, minden verseny sztárja volt. Aki itt nyerni tudott, az meg is nyerte az adott versenyt... Mi általában megnyertük!

- De volt München - Wien - Budapest gyorsaságija, a Castrol Rallye szakasza , a Tour de Europe szakasza is. Ezeken a versenyeken általában mi is indultunk és nagy megkönnyebbülés volt egy olyan gyorsasági, ami hosszú, technikás és ismerjük

Milyen érzés volt, egy "pár év" elteltével újra a szakaszon?

- Csodálatos volt átélni, végiggurulni a legendás pályán. Bár az igazat megvallva nem nagyon ismertem rá. Végig aszfalt, erdők nőttek, erdős részek megváltoztak.

Nem vagyok benne biztos, hogy tudom, hol volt a híres - hírhedt " Tornyai " kanyar - itt egy Volán Rallyen " szűnt meg " az ATI Autósszakosztálya, mindkét autójuk egymásra esett, az eredmény : totálkár. Akkor vagy 5 autó volt összetörve ugyanabban a kanyarban.

A Röhl kanyar, most máshol van a kőbánya - persze ez nem igaz, csak másra emlékszem, de megvan a tó, az elágazás, stb. De például nem ismertem rá a Farkasgyepűi rajtra, amikor a főútról bekanyarodtunk, megálltam és megvárva az utánam jövőket megkérdeztem, hogy biztos jó helyen vagyunk? Bár a Halda Trippmaster ezt a távolságot mutatta.

A Skoda megvan, ismét versenyzel, csak egy "pár nappal” később van.

- Igen, igen. Ez volt a múlt, és amikor kiderült, hogy a 2009 évi Oldtimer Szuperkupa egyik futama keresztülvezet a legendás pályán, nem volt kétség, hogy ezen elindulok!

- Autóm már volt, két év alatt restauráltam az első gyári autónkat, a Skoda 110 L Rallyet, - amelyik autó teljesen autentikus az eredetivel, úgy műszakilag, mint esztétikailag. Az autó FIA HTP-vel és FIVA Pass-szal is rendelkezik,.

- És bár közbejött betegségem nem engedi meg, hogy minden, pláne hosszú versenyen elinduljak, lányommal, Fruzsinával az elmúlt években több 1/100 -as verseny résztvevői voltunk több-kevesebb sikerrel.

Hogy tetszett a mostani verseny?

- Az egész nap szuper volt, egy ilyen verseny a kellemes szórakozáson kívül mindig emlékeztet a régi időkre, mikor igazi versenyeken mentünk…

Ez az idő elmúlt, elszállt felettünk az idő, de ez nem baj, ez az élet rendje, viszont ezeken a versenyeken menve igen jól érzem magam. Ezek a versenyek nagyon tetszenek, jó hangulat, gyönyörű tájak, kellemes emberek, nehéz külön próbák, de a vége nagyon jó. Mindenkinek ajánlom, aki még nem próbálta ki, csak egyvalami kell hozzá: egy veteránautó.

- Ez ugyan kellemetlen kitétel, de vannak már rendezők, akik külön kategóriát hoznak létre 30 évnél fiatalabb járművek számára. Úgynevezett youngtimer kategóriát, így majdnem hogy bárki bármilyen autóval kipróbálhatja. Mindeninek aki jól akarja érezni magát csak ajánlani tudom az autóversenyzés ezen formáját.

Volkswagen Sciroccoval Varga Péter Hunor ,Tóth Zoltánnal végzett a Historic Rally kategória ötödik helyén. Varga Istvánt az édesapát kérdeztük, aki az autóval versenyez az Iharos és Goller Historic bajnokságban.

Hogy lehet, hogy Hunor ült a volánnál a versenyen, hol volt az apa?

- Az apa otthon reszelte a tréning autót, a gyerek meg a vejem versenyeztek! Én még a hétvégén az 1955-ös Citroen Traction Avante-al elmentem esküvőzni, a barátomnak, a fiának az esküvőjére.

Tehát akkor van öregebb autó is a háznál, hogy tetszett a gyereknek a verseny?

- Ők még tanulnak és ez egy remek lehetőség volt gyakorolni a táblákat az itinert, és az egész „ralisdit”. Idővel ők is szeretnének rajthoz állni hamarosan saját versenyautójukkal, van egy Fiat 500-as, azt szögelik. A vejemnek is van több öreg vasa, Warszava, Nysa, R4-es Renault… stb. Szóval jól bele vagyunk itt szerelmesedve az öreg autókba. Nagyon sokat meséltek a versenyről, úgyhogy azt gondolom jól érezték magukat.

A folytatás?

- Készülünk a Mecsek Rallyra. Ezen a veszprémi versenyen is az autót tesztelték a gyerekek, rendben van vele minden, csak öreg, mint a gazdája. Pécsett Keresztes István barátommal szeretnénk célba érni, erre készülünk!

A rally kategória ötödik helyén a Kacsári testvérek gyönyörű Fiat 131-esükkel értek célba. Ennek a versenyautónak ez volt az első versenye, amit minden gond, hiba nélkül teljesített.

Gyuri! Mit kell tudni a versenyautótokról?

- Ez egy 1978-as a gruppe 2-es csoport szabályai szerint megépített rallyautó, melyet a testvéremmel közösen építettünk. Több évig gyűjtögettük hozzá az alkatrészeket, és tulajdonképpen idénre készültünk el vele, már túl van egy sikeres oldtimer vizsgán is. Nagy álmunk volt egy ilyen Fiat és most végre megvalósult.

Hogy bírta a versenyt az új gép?

Kifogástalanul, hibátlanul ment végig. Bár a verseny egy defekttel indult, de ez után már semmi baj nem történt.

Ti, ha jól tudom majd harminc évvel ezelőtt 1978-ban mentetek utoljára a Farkasgyepüi pályán. Milyen érzés volt újra ott lenni?

Különleges érzés volt, Balázzsal előjöttek a régi érzések, kalandok. Nem igazán lehet ezt megfogalmazni, szavakba önteni. Nagyon jó kezdeményezésnek tartom a rendezőktől, hogy benne volt ez a szakasz a versenyben.

Hogy tetszett 1/100-as fíling, versenyzés?

- Az autózás élménye volt a meghatározó a hétvége folyamán. Ez egy más felkészülést igényel, mint a rally, de egy nagyon jó játék. Máskor is szívesen rajthoz állunk, ha meghívnak minket. Külön köszönet a rendezőknek a kiváló szervezésért, tényleg rendben volt minden, jól éreztük magunkat.

Láthatjuk ezt a versenyautót valamikor a magyar mezőnyben is?

- Igen. Ez a tervünk, erre készítettük az autónkat, hiszen újra versenyezni szeretnénk. A továbbiakban, ehhez támogatókat kell találni, most ezen vagyunk. Reméljük jövőre rajthoz tudunk állni!

Láthattunk a versenyen egy gyönyörűen felkészített Volános színekben pompázó Lada 1600-as Gruppe 2-es versenyautót. A gép ugyan nem a Historic Rally kategóriában indult, de a versenyt a historic rallysok között teljesítette. Az autó tulajdonosával, Németh Gyulával beszélgettem.

Gyula! Gyönyörű ez az autó, nagyon egyben van, mit kell róla tudni.

Ez egy karikalámpás 1976-os gruppe 2-es 1600-as Lada. Magam építettem, rengeteget dolgoztam vele. Én egy ugyanilyennel versenyeztem 1980 és 1989 között a Magyar Országos Rally bajnokságban. Itt annyi a változás, hogy a klasszikus Pécsi Volános fényezéssel van az autó festve. Érdekesség, hogy ugyanaz az ember fényezte, aki akkoriban is fényezte a szakosztály autóit. Az Oldtimer Szuperkupában versenyzek vele idén kislányommal, Piroskával.

Tervezed, hogy esetleg elindulsz a Historic bajnokságban?

Igen, tervek vannak. Jövőre gondolkozom azon, hogy rajthoz állunk! Mint mindennek, ennek is a pénz a legnagyobb akadálya. Meglátjuk, én szeretném.