Más világ

Június 1.
Első N csoportos versenyén nemzetközi mezőnyben a harmadik helyet szerezte meg Hodula Misi a Sezoens Rallyn. Misi mesél nekünk arról, miért vesztett egy percet a verseny elején, miért nincs 12 gyors után sem egy percnyi csúszás és hogy odakint hogyan álldozzák fel többszázmilliós autóikat bajba jutott versenyzőtársuk védelmében.

Mesélj nekünk egy kicsit erről a belga versenyről, hogy kerültél oda, főleg egy N-es autóval?

- A verseny szerepelt az idei terveinkben, az azonban nem hogy N-es autóval induljunk. Egy A csoportos EVO VIII-as Mitsubishivel szerettünk volna rajthoz állni, egészen egy héttel a versenyig úgy is tűnt, hogy sikerül, de sajnos rajtam kívül álló okok miatt meghiúsult. Óriási kapkodásba voltunk, hogy mivel menjünk, végül úgy döntöttünk, hogy Balázs Öcsi N-es kilencesével vágunk neki a derbinek.

Legalább a verseny nem volt ismeretlen számodra, tavaly mentél már itt

- Valóban volt egy kis tapasztalatom, nem voltak ismeretlenek a pályák. A tavalyiak közül két szakasz ugyanaz volt, a többi pályán voltak kisebb módosítások, de a verseny 95%-ban megegyezett a tavalyival.

A verseny murván mentek aszfalt futóművel. Mekkora a murvás részek aránya?

- Körülbelül a pályák 70 százaléka aszfalt, 30 pedig murva, néhol kevesebb, de volt ahol a murva dominált.

 

Ez kihívás vagy élmény?

- Így első körben inkább kihívás. Nagyon nagy feladat volt, mert soha nem mentem EVO IX-essel, még utcaival se. A gépjárművet két nappal a verseny előtt kaptam meg, annyi időnk volt, hogy a szerény kis dekorunkat feltegyük rá, felálltunk a trélerre és kimentünk. Abban bíztam, hogy kint hátha tudok vele menni egy kört, ez nem sikerült, úgyhogy az első kilométereimet az egyes gyorsaságin tettem meg az autóval. Tulajdonképpen mind a 12 gyorsaságit az autó tanulásával töltöttük, próbáltuk változtatni a hajtást a gyorsasági szakaszon, de a második próbálkozás után inkább feladtam és mentünk aszfalt hajtással. Ahhoz, hogy a programot átváltsam aszfaltról murvára négyszer kell rányomni a kapcsolóra, ami egy aszfalt fékúton, murvára kanyarodás közben nehezen akart visszajönni. Kétszer megpróbáltam, de elég komoly bonyodalmaink volt, inkább úgy döntöttem nem bántom a hajtást, megyünk végig az aszfaltprogrammal. Ennek a murván az a hátránya volt, hogy az autó ilyenkor sokkal hátsókerekesebb és az első körben háromszor túlfordult az autó hátulja. Gondolkodtam rajta, hogy egy gázzal megfordítom, de annyira szűk volt a hely, hogy féltem hogy lekotorunk valamit az autó oldaláról. Így mindháromszor tolatni kellett, ezzel jó egy percet be is spájzoltunk.

A kezdeti nehézségeken azért sikerült túllépni, volt egy szakaszgyőzelmed is az N csoportban!

- Ott szerintem Jasper (Jasper Van den Heuvel) hibázhatott, mert ezzel az EVO X-essel a WRC-k közt megy 1-es rajtszámmal, űridőket autózott még a WRC-sek közt is. Tavaly a VI-ossal a rövidebb gyorsokon 10-15 másodpercen belül tudtam autózni, de a hosszabb szakaszokon nagy elvert, ami nyilván következik a pályaismeretből is, de nagyon gyorsan megy.

Ha az első helyért nem is a másodikért az utolsó kilométerig komoly harcban voltál!

- Ha nem lett volna az elején a három nagy szarvashiba, akkor nem lett volna ilyen szoros küzdelem, de ez sajnos benne van, tanultuk az autót, jó ez a harmadik hely.

Milyen egy belga verseny hangulata, szervezése?

- A verseny hangulata kifogástalan volt, a szervezés pedig a tavalyihoz képest ultra. Egy nap 12 gyorsasági, reggel nyolckor elrajtoltunk és este fél kilenckor rajtol az utolsó gyors és a versenybe egyetlen egy perc csúszás nem volt!

Hogy csinálják?

- Bevett gyakorlat, hogy ha kiesik előled egy autó akkor, a beíróban még kivárod a perc különbséget, viszont már a rajtnál nem várnak plusz egy percet, elrajtoltatnak, hiába van szünet közöttünk mert hiányzik egy-két autó. Ha kivárnak minden lyukas percet, akkor az utolsó gyors nem félkilenckor, hanem éjfélkor rajtolt volna. Ha probléma van, akkor felszámolják a gyűjtőt, csak bemész, megfordítanak és küldenek a szervizparkba. Ezeket az apróbb fortélyokat lehet, hogy nekünk is át kellene venni. Nagyon örülnék, ha egyszer azok az emberek akik itthon ezzel foglalkoznak eljönnének egy külföldi versenyre, mert biztos ők is sok újdonsággal találkoznának, amivel nagyon sokat meg tudnának itthon spórolni.

A pályákat mihez tudnád itthon hasonlítani?

- A vonalvezetését Szombathelyhez, de egyébként semmihez. Tavaly az eső miatt a murvás pályák minősége sokat romlott, idén szerencsére nem esett és sokkal jobb is volt. Ami még érdekes, hogy idén a nagy port több helyen, kb. a murvás részek felénél, úgy kezelték, hogy a gyorsasági szakaszok közt a tulajdonosok lajtos kocsival locsolták a pályát, minden körben! Kicsit furcsa is volt, amikor fékúton szembesültünk, hogy fel van locsolva a pálya, nem is értettem mi történt, két-három alkalommal meg is ijedtünk, de hát ott erre is van lehetőség.

Sajnos történt egy sajnálatos baleset...

- Nagyon megérintett az eset, mert Bart Hissink az Euro Rally Challenge koordinátora, mi is vele tartottuk a kapcsolatot, ezen a versenyen ő navigált Rene Kuijpersnek. Azon a gyorson minket rajtoltattak el utoljára, a baleset egy olyan részen volt, ami nagyon kiesett minden lakott területtől, és sajnos a pálya azon részét nem locsolták. Ez egy körgyorsasági volt, emiatt az autók közel voltak egymáshoz és nagy valószínűséggel ez okozhatta a problémát, a nagy por miatt nem láthatták az út végét, ahol volt egy jó erős bal 4, szembe pedig két-három méter mély árok, egy ötös-hatos facsoporttal. Amikor engem lassítottak nekem ötödikbe végig világított a shift lámpám, el tudod képzelni, hogy egy S14-es Subaru Impreza WRC hogy haladt abba az egyenesbe. Sajnos nem tudtak megállni a végén és belecsapódtak ebbe az árokba majd az autó jobb elejével a facsoportba. Brutális volt a lassulás.


Bart Hissink

Mit lehet tudni Bart állapotáról?

- Hétfő este beszéltem Erik Weverssel, de sokat ő se tudott mondani. Annyit tudunk, hogy nyak környékén van valamilyen törése, az állapota stabil, de kómába fekszik. Kértük Weverst, hogy tájékoztasson minket az állapotáról, de egyelőre nem tudunk többet.

- A baleset rányomta a verseny végére a bélyegét, a célban, érthető okokból nem is osztottak Euro Rally Challenge díjakat. Nagyon bízunk benne, hogy felépül, és szenved maradandó károsulásokat.

- A balesettel kapcsolatban el kell még mondanom valamit. Az előttem rajtolt 3-4 WRC a gyorsasági szakaszon megfordult, visszajöttek 100 métert és az autóikkal keresztbe elállták az utat, hogy ha ne adj isten nem tudnak valakit leállítani, akkor inkább törjék össze ezeket az 1 millió Eurós autókat, de nehogy valaki még ráessen az autóra.

- Körülbelül 10 percet időzhettünk ott, amikor a rendezők kiabáltak, hogy mindenki be az autóba, mutatták, hogy merre hagyjuk el a gyorsaságit, a következő kanyarba már ott állt az ember, aki mutatta merre menjünk tovább és 10 percen belül ott voltunk a következő gyorsasági szakaszon és versenykiírás szerinti időnkbe elrajtoltunk az utolsó gyorsaságin.

Költségvetésben egy ERC futam mekkora plusz kiadással jár egy magyar bajnokihoz képest?

- Azt nem mondom, hogy olcsóbban meg tudom csinálni, de az is biztos, hogy egy fillérrel sem kerül többe, mint egy magyar derbi. A nevezési díjak összege is alacsonyabb, mint itthon, és ebből a külföldieknek el is engednek. Most például az adminisztratív átvételen történt, hogy kifizettem a nevezési díjat, meglátták, hogy 1300 kilométerről, Magyarországról jöttünk, és visszatoltak 100 Eurót, hogy akkor ennyivel hozzájárultak az utazási költségemhez, ami nagyon kedves gesztus, igazán jól esett.

- És ha már az összehasonlításnál járunk, akkor érdemes kitérni a versenytávra. Itt 250 kilométer össztávra megyünk valamivel több mint 150 gyors kilométert, a 12 gyorsaságira nem egész 100 kilométer etapunk volt, az pedig leírhatatlan hogy reggel nyolctól este kilencig folyamatosan bent ülsz a versenyautóban. Két gyorsonként érkeztünk vissza a szervizparkba, négy gyorsonként volt engedélyezett a tankolás. A szervizparktól, 6-8 kilométerekre voltak a gyorsasági szakaszok, úgyhogy Balázs Öcsi, az autó tulajdonosa, minden szervizbe visszaért, kijött nekünk tankolni és utána úgy kiért a gyorsasági szakaszokra, hogy az 1-es autótól a 20-asig látta a mezőnyt, majd átért a következő szakaszra, ahol megint megnézte az első 20 autót és visszaért a szervizbe, konkrétan a 12 gyorsasági szakaszból 12-t látott, volt szervizbe és tankolt. Nem tudom, hogy mi annak az akadálya, hogy itthon nincsenek ilyen versenyek, de szerintem nem lenne egy nagy történet itthon is megvalósítani.

Negyedik ERC futamod után alakultak már ki közelebbi kapcsolataid?

- Több versenyzővel és a rendezőkkel is nagyon jó a kapcsolatunk, egész télen folyamatosan tartottuk a kapcsolatot, bármi fejlemény vagy változás volt, azonnal tájékoztattak, a tavalyi utolsó és az idei első ERC futam közt eltelt időben valamilyen formában minden héten beszéltünk.

Most a negyedik helyen állsz az ERC-ben és vezeted az N csoportot. A következő verseny két hét múlva Németországban lesz, hogyan tovább?

- Sajnos nagyon úgy néz ki, hogy Németországban nem fogunk tudni indulni. Ennek két oka van, egyrészt anyagi, másrészt nagyon rövid a határidő, egy-másfél hetünk lenne az autó felkészítésére. A német rendező tiszteletét tette a belga futamon, beszéltünk és én elmondtam neki ugyanezt. Hétfőn küldött egy levelet, hogy beszéljünk, felhívtuk telefonon és felajánlotta, hogy 100 százalékban elengedné a nevezési díjunkat és nagyon jutányos áron kapnánk szállást. Én meg csak fogtam a telefont, megakadt a szavam, hogy most mi van, de sajnos ez sem elég ahhoz, hogy jelen helyzetben el tudjak indulni. Megköszöntem és mondtam, ha sikerül összehozni, akkor élnék a lehetőséggel. A történet még nincs teljesen lezárva, de nem sok esély látok rá, hogy el tudunk menni. Megpróbálok a következő, olasz versenyre összpontosítani, ahhoz is nagyon keményen kell dolgozni, hogy meg tudjuk valósítani. Meglátjuk.

És maradnál az N csoportban?

- Még ezt se tudom. Szerencsésebb lenne az N csoportban folytatni, itt már van pontom, az A-ban megint nulláról kezdhetnénk. Bár, engem a bajnokságok végkimenetelei nem szoktak izgatni, sosem foglalkoztunk a pontokkal, azért mentünk, hogy jól érezzük magunkat és az adott versenyen próbáljunk jól teljesíteni, az nem szokott befolyásolni, hogy az év végén másodikak, harmadikak vagy ötödikek vagyunk. De a jövő is az N csoport mellett szól, a Szuper 2000-et anyagilag úgyse fogjuk felérni, az N-t talán. Tanulni lenne mit, szerintem 70 százaléknál jobban nem tudtam vele menni, annál amire én és az autó is képesek lennénk.

Hazai tervek?

Megmondom őszintén, hogy jelen pillanatba nincsenek. De tavaly se voltak, mégis mentünk a Mecsek Rallyn. Ez csak a pénzen múlik, ha sikerül kiszorítani egy magyar futamra, akkor szeretnénk menni, de csak aszfalton.

Kik segítettek neked Belgiumban?

- Ezúton is szeretném megköszönni támogatóim, a Bulath Sped és Surranók BT segítségét, köszönet a szervizes srácoknak a kiváló munkájukért illetve Balázs Öcsinek hogy egy ilyen remek autót biztosított számunkra!

Fri