Lyukas óra

Május 27.
A suliban biztos mindenki imádta, amikor lyukas órája volt: lehetett kártyázni a padon, udvarolni a mögöttünk ülő szőkének, vagy nyugodtan elbújni a WC-ben és elszívni egy tiltott cigit... Na, ha azok a lyukas órák egy pörgős raliversenyen történnek, már kevésbé izgalmasak - bár zsugázni és udvarolni ezekben a szünetekben is lehet.


1. Nagy Mátyás/Nagy Tamás

Ennyi állásra már régóta nem emlékszem a rali-túra történetében, de mielőtt mindenki azt gondolja, hogy le akarom húzni a szervezőket, már most szólok: minden szünetnek oka volt - és ezt később mindenki be fogja látni.

De ne rohanjuk előre! Az egész egy verőfényes szombaton kezdődött, Esztergomban. A GREPTON Rali-Túra Bajnokság második futamára, a IX. HumanoIT Rallye-ra érkezett a városba, és a környékén futó két igen nevezetes gyorsra: a majdnem tíz kilométeres Bajna-Lábatlan, valamint a kicsivel több, mint 7 kilométeres Bikol-Tardos szakaszokra.

Vasárnap reggel még meglehetősen hidegre állt az idő, helyenként még az eső is ráijesztett a mezőnyre, de szerencsére hamar kisütött a nap, és "üzemi hőmérsékletűre" melegedett az aszfalt, és indulhatott a rajt. Zökkenőmentesen is ment a mezőny - de csak a 3-as rajtszámú Schweizer Dániel-Vadász Sándor párosig, akik nagyjából a bajnai gyors feléig jutottak, ott ugyanis egy lassítóban besokalltak. Elkapták a középső gumisort, ami megdobta őket, és a fák között landoltak - az autó eleje nélkül. A totálkáros autót a rescue segítette ki a bajból - egy kis állásért cserébe. Amikor újra rajtoltak a versenyzők, akkor sem tartott sokáig a percenkénti száguldás: a Barna-Pannuska pároson az első lassító fogott ki: az utolsó sor dobta meg őket, a jobb első gumijuk felakadt a lassítón, ami keresztbeforgatta az autót. Végül a lassító utáni gödrös részbe került a VFTS, majd egy fán állt meg. A tempóról sokat elárul, hogy a jobb oldali ülés meghajlott, a kardánbox teljesen összenyomódott, de úgy, hogy az üresbe tett autó mellett sem forogtak a hátsó kerekek vontatás közben és az autó jobb eleje pedig totálkáros lett. Ez újabb állást eredményezett, de utána sem indult meg a verseny, ugyanis az előző páros után rajtoló, Bíró-Bíró testvérpár Opel Astrájukkal a Bogdán-kanyar utáni hidas dobbantót nem tisztelték meg eléggé, ennek az lett a vége, hogy kidobódtak útról, és a füvön, egy fa mellett álltak meg. Nekik sem történt bajuk, így az első kör valóban személyi sérülés nélkül zajlott. Amire senki nem gondolt, hogy veszélyes lesz: a táv közepe felé, egy belső íves gumis kanyar is sokakat megtréfált - mármint azt, aki nem vette elég komolyan: így járt a Lacházi-Kukucska páros is, mert 2105-ösükkel az árokban kötöttek ki. Ők is rossz helyen maradtak ott, és őket is a rescue csapata segítette ki - így összesen 45 perc állást eredményezett a mezőnynek.


2. Végh Dávid/Balog Zoltán

Hogy ezt a hátrányt kissé behozzák, a második, időben induló, Bikol-Tardos szakaszon az egy helyett két percre rajtolt a mezőny. Ez a gyors egyébként egész nap nyugalmasabban telt, mint a bajnai, de azért itt is voltak kalandok. Száger Csaba és Antal Miklós Mitsubishijében rögtön az első gyors rajtjában eltört a féltengely, így ezen a szakaszon is elakadásjelzővel mentek végig, Bodogán Ferenc és Bodogán Balázs 2105-öse nem volt ilyen szerencsés: ők a gyors közepén kellett, hogy feladják a versenyt. A Schall-Répási páros futamának végét az a partoldal jelentette, ahol tavaly Lovász Paliék is összetörték magukat: felrohantak rá, és tetőre tették a Suzukijukat.

Ezután a mezőny újra a Bajna-Lábatlan szakasszal próbálkozott. Berényi László és Pap Tamás eddig nem túl szerencsések: Ózdon a negyedik, most a harmadik szakaszon búcsúztak. A szakasz harmadik lassítójánál elkapták az utolsó gumisort, eltört a kormányösszekötőjük, és kiszakadt a futóművük - most is a rescue csapata segített, és tette biztonságos helyre a kocsit. A hétvége legnagyobb esését és mentését azonban azt hiszem, Rafael Tamás és Áfra Gábor könyvelhették el: csak a BMW-jük kiszabadítása került 35 percbe az egységeknek. Történt ugyanis, hogy a kereszt után egy sodrós kanyarban valószínűleg a korábbi felhordások miatt megcsúsztak, és az erdőben végeztek. Nagyjából 45 fokban egy fán álltak meg. Leszakadt a futóművük, és azért tartott sokáig a mentésük, mert ahhoz, hogy le lehessen szedni őket a fáról, a fát több helyen el kellett vágni. Nem sokkal utánuk a bajóti elágban - éppúgy, mint tavaly - a Nemerey-Bartucz kettős, egy bukfenccel vetett véget a saját IX. HumanoIT Esztergom Rally-juknak.

A következő Bikol-Tardos szakasz már a negyedik gyorsaságija volt a megtizedelt mezőnynek, de ez viszonylag baj nélkül ment le. Az ötödikre ismét visszatértek Bajnára, hogy utoljára megpróbálkozzanak bevenni ezt az utat: volt, akinek sikerül, volt akinek nem. Ez utóbbiak közé tartozott Oroszki Tamás, alias Bimbó és navigátora, Rigó Béla, valamint az elmaradhatatlan BMW-jük: ők szintén a keresztnél búcsúztak, bár olcsóbban úszták meg, mint az előző körben márka-és kategóriatársuk, Bimbóék „csak” kicsúsztak és megálltak az erdőben. Itt ugyan kissé beszorultak, de nem veszélyes helyen álltak le, így az esésük nem zavarta meg a rajtoltatás menetét. Sindely Gábor és Szőke Zoltán Golfjukkal nem tisztelték meg kellően az egyik lassítót, és fennakadtak az egyik gumisoron. Emiatt kicsúsztak az útról, fának ütköztek, de vissza tudtak keveredni a pályára - egy kisebb bokrot magukkal húzva olajat és vizet hordtak az aszfaltra. A rescue ugyan eltakarította, de az őket követő versenyzőknek azonban sokkal óvatosabban kellett ott kocsizniuk.


3. Bedő Imre/Földesi Csaba

Az utolsó, Bikol-Tardos szakaszon még mindig a mezőny széthúzásával próbálták behozni a másik szakasz csúszásait. Kicsák Attiláék műszaki okok miatt az utolsó gyorson búcsúztak, és majdnem így járt a Kovács-Haljárszki kettős is a Celicával: nekik a pálya kétharmada környékén elment az első futóművük, és bár vészesen kiállt jobbra az első kerekük, azért füstölögve és csikorogva, de kiértek a gyorsról és beérkeztek a verseny végi parc fermébe.

A verseny végén értékeltek néhányan:
Végh Dávid:
"Nagyon boldogok vagyunk, hogy beértünk, és ezen a helyen értünk be, mert kicsit tartottam az esztergomi pályáktól, lévén teljesen ismeretlenek voltak ezek a szakaszok. Nagyon csúszott az út, ezért kicsit visszavettünk, és próbáltunk biztosra menni. Tetszett mindkét pálya, bár az első kicsit tréfás volt ezzel a kátrányos útjavítással - ezt nem is nagyon tudtuk megszokni a végéig, hiszen folyamatosan bajunk volt vele. A második, a Bikol-Tardos, az nagyon tetszett, igazi, ralis pálya, szerintem mindenki arra vágyik, hogy egyszer egy ilyen szakaszon mehessen... Most is, mint az előző versenyen is az első tíz között szerettünk volna végezni, és örülök, hogy ezt túl is tudtuk teljesíteni."

Nagy Matyi: "Tavaly Salgótarján óta nem indultunk, és nagyon örülök, hogy így sikerült visszatérnünk. Pont azért, mert ilyen régen mentünk, próbáltunk óvatosabban kezdeni, és utána gyorsulni - szerencsére össze tudtuk szedni magunkat a végére. Nagy előny volt, hogy indultam már kétszer ezen a versenyen, hiszen az autó még elég új számomra, és sok dolgot kell még beállítani rajta. Oda kellett figyelni nagyon egész nap, mert az útjavítások miatt elég sok helyen volt szurokfelhordás a gyorsokon - könnyebb volt úgy menni rajtuk, hogy beleírtuk az itinerbe, és számítottunk rájuk. Bár az eredmény nagyon szép, azért a költségvetésünk még nem teljes: az még a jövő zenéje, hogy megyünk-e minden versenyen."

Krizsán Péter: "Az első gyorson majdnem elesünk ott, ahol a Lovász Paliék tavaly, de szerencsére megúsztuk. Műszakilag utána sem voltunk teljesen rendben: kormányművet és segédirányító-kart kellett cserélnünk, de nem volt akkora a baj sosem, hogy nem tudtuk volna orvosolni. Igyekeztünk jól menni, de csak a célban tudtuk meg, hogy végülis nyertünk, mert a nap folyamán nem igazán tudtuk követni az eredményeket. Remélem, két győzelem után előfordulhat, hogy áll mellénk még szponzor, mert egyelőre saját zsebből megyünk - de megyünk, amíg tudunk."

A GREPTON Rali-Túra Bajnokság minden futama után szúrópróbaszerűen a technikai bizottság ellenőriz néhány autót. Ez a IX. HumanoIT Esztergom Rally-n sem volt másképp: fokozott technikai ellenőrzésen esett át a versenyt megnyerő Nagy Mátyás-Nagy Tamás páros a Mitsubishijükkel, a Krizsán testvérek, akik a VFTS-sel megnyerték a H1 kategóriát, valamint a Szegedi-Szegedi páros, akik pedig az A3-ban diadalmaskodtak. Ez utóbbi párosnál találtak csak szabálytalanságot: a technikai biztosság vezetője, Fetter Ferenc elmondása szerint a hajtókarok nem feleltek meg az autó homológlapjának, így a Szegedi-Szegedi testvérpárt utólag kizárták a versenyről, és elvették eredményüket.

Egyébként a verseny abszolút győztesei, a Nagy testvérek eredménye sem biztos még: a Felügyelőtestület két héten belül dönt az ügyükben, így csak később derül ki, hogy ki nyerte a IX. HumanoIT Esztergom Rally-t.

A verseny tévés összefoglalói 2009. június 7-én 13:35-kor, az RTL Klub Magyar Autósport Magazinjában, valamint június 13-án, 15:05-ko az ATV Tempó című magazinjában lesznek láthatóak.

A hivatalos eredménylisták, valamint a bajnokság állása megtalálható a GREPTON Rali-Túra Bajnokság hivatalos oldalán, a www.rte.hu oldalon, (itt, a rallysport.hu-n, a szerkesztő) valamint médiapartnerünk, a www.duen.hu lapjain.

A GREPTON Rali-Túra Bajnokság következő futama június 13-án és 14-én lesz, Komlón, ahol a mezőny a Rallye2 indulóin kívül az Országos Historic Bajnokság versenyzőivel vonatozik majd a mecseki lankákon.

Apropó, versenynaptár! A szendrői futamunk a korábban meghirdetett időponthoz képest egy héttel előbb, augusztus 8-án és 9-én kerül megrendezésre.

Találkozzunk ott is, akkor is!

Pajer Ani