Szlovák-magyar kalandok

Május 19.
A rali hajdanán inkább kaland volt, mint verseny a stopperóra ellen. Ezt elevenítette fel a historic rali mezőnye a Salgó-Gemer Ralin, ahol mindenkinek akadt olyan kalandja, amit még évek múlva is mesélhet a közönségtalálkozókon, vagy a szervizpark előtti gyűjtőben.

Első alkalommal látogatott külföldre a magyar historic rali mezőnye, a Salgó-Gemer Ralin. Mivel a historic bajnokságban mindkét versenynapot külön értékelik, egy szlovák és egy magyar futamból állt a verseny.

A miskolci két résztvevő után ezúttal újra öt párost láthattunk versenyezni. A szlovákiai pályák a historic mezőnyét sem kímélték, hiszen első nap mindössze két autó ért célban. A vasárnapi magyar pályákra azonban összeszedte magát a mezőny és mind az öt páros értékelhetően fejezte be a versenyt.

Abszolút értékelésben mindkét napot a Wirtmann-Schneer páros nyerte a Ford Escort Mk1-essel. "A szlovákiai pályák a hetvenes évek BBK (Béke Barátság Kupa) futamait idézték. Mintha csak a régi Barum vagy Tátra ralikon lettünk volna. Igazi rali pályák voltak, sok kanyarral, kevés egyenessel, felhordással, vízzel, szűk, egy nyomvonalas úttal” - lelkendezett a célban Wirtamann. "A gyorsaságik pedig annyira szorosan követték egymást, hogy a sisakot is alig tudtuk levenni.”

A miskolci futamot kihagyó páros így idei harmadik és negyedik győzelmét aratta a hétvégén. Műszaki problémájuk nem volt, de egy kisebb etap baleset alaposan rájuk ijesztett, amikor Szlovákiában, előzés közben egy figyelmetlen autós társuk beléjük fordult. Szerencsére azonban a szervizük pont a közelben volt, így gyorsan ki tudták javítani a hibát. (A historic raliban nincs szervizparkhoz kötve a külső segítség igénybevétele.)

Wirtmannékon kívül az első napot a Varga István-Keresztes István páros élte túl Volkswagen Sciroccóval, akik a második helyet szerezték meg, vasárnap pedig a negyediken végeztek. "Hosszú, fáradságos verseny volt, de nagyon kellemes” - nyilatkozta Varga István. A Scirocco is jól működött, igaz, egy vízcsővel és az AC-pumpával is akadtak problémáik. Vasárnap pedig a váltókulissza rakoncátlankodott. „Cereden azt sem tudtam, hogy melyik fokozatban vagyunk, úgy kellett mindig megkeresni, hogy hol lehet a következő sebesség, de célba értünk, és ez a lényeg.”

Szombaton az egyik legrövidebb versenyt a Nagy István-Tóth Tibor kettős könyvelhette el, akik az első gyorsasági elején, az egyik visszafordítós kanyarban estek árokba Golfjukkal. "Egy jobbosban csúsztunk le az útról, a nézők visszaraktak ugyan, amit ezúton is köszönök nekik, de eltört a lengőkarunk és a féltengelycsuklónk is, úgyhogy nem tudtuk folytatni a versenyt” - mondta Nagy István.

Másnap sikerült célba érniük, és a második helyet szerezték meg, de ez a napjuk sem volt kalandmentes. "Az első gyorson lassan próbáltunk menni, a második etap lett, a harmadikon a motorunk rakoncátlankodott, a negyediken felkúsztunk a szalagkorlátra, ahol kaptunk egy bal hátsó defektet is, az ötödiken (Mátrakeresztesen) az átbeszélőnk nem működött, a hatodik gyors előtt száz méterrel pedig gyújtáshiba miatt megállt az autó.”

Az első nap szintén katasztrofálisan sikerült a Kubinyi Gábor-Diós Dániel párosnak. A közönség kedvenc Abarth 1000 Berlinában ugyanis már az első gyorson kiszakadt a bal hátsó lengéscsillapító, ezt érezték ők is, de nem ez volt az egyetlen problémájuk. "Az első gyorsaságin megállt az AC-pumpánk, amit a pályán kellett megjavítanunk. Kb. tíz perc alatt sikerült is. Éreztem én már az első pályán, hogy olyan furcsán úszik az autó hátulja, de etapon nem volt időnk megnézni. A második szakasz után tudtunk csak foglalkozni vele, akkor láttuk, hogy kiszakadt a lengéscsillapító, úgyhogy a harmadikon már nem is álltunk rajthoz” - mesélte Kubinyi Gábor.

Az egész éjszakai szerelést követően másnap újra ott volt a rajtnál az Abarth, ami ezúttal derekasan teljesítette a távot, és az igen előkelő harmadik helyre hozta versenyzőit. "A második nap már nagyon tetszett. Csak a gázvisszahúzó rugónk szakadt el, ami miatt egy gyorsot padlógázon teljesítettünk. Kezdi kiforrni magát az autó, eredetileg szlalomra építettük, de most már szép lassan felnő a ralihoz is.”

A kalandokból kijutott a Varga Roland-Varga Sándor kettősnek is, akik az első napon műszaki hiba miatt estek ki, másnap ötödikek lettek ugyan, de a célba érkezés felért számukra egy győzelemmel. "Szlovákiában a karburátorunk miatt háromhengeres lett az autó, a harmadik gyorsaságin pedig lefogazott a difink” - foglalta össze röviden az elsőnapi eseményeket Varga Roland. Na de aztán másnap! „Másnap az első gyorsaságin tönkrement a jobb első kerékcsapágyunk, a második gyors etap lett, Kazáron meg az egyik barátunk úgy megijesztett, hogy meg is forogtunk. A második kört önindító nélkül teljesítettük. Mátrakeresztesen pedig a cél után megforogtunk, és elhagytuk a tankot. A szerelőink hoztak új tankot, Wirtmann Feri szerelői is sokat segítettek. Köszönjük nekik és Viktornak meg Csabinak, akik a két versenynap közti éjszaka összerakták az autót.”

Az Iharos és Goller Országos Historic Rally Bajnokság következő futama a Baranya Kupa lesz, június 13-14 között. A bajnokságnak ez lesz az egyetlen olyan állomása, ahol a historic mezőnye nem a rali 1-gyel, hanem a rali 2-vel közös versenyen mérkőzik meg.

Hell Energy Drink Salgó-Gemer Rali, első futam végeredménye:
1. Wirtmann Ferenc-Schneer László Ford Escort Mk1 RS2000 53:56,2
2. Varga István-Keresztes István Volkswagen Scirocco +5:51,3

Hell Energy Drink Salgó-Gemer Rali, második futam végeredménye:
1. Wirtmann Ferenc-Schneer László Ford Escort MK1 RS2000 37:07,9
2. Nagy István-Tóth Tibor Volkswagen Golf I GTI +1:09,8
3. Kubinyi Gábor-Diós Dániel Abarth/Zastava 1000 TC Berlina +2:30,8
4. Varga István-Keresztes István Volkswagen Scirocco +3:32,1
5. Varga Roland-Varga Sándor Lada 2101 Gr 2 +4:44,9

Az Iharos és Goller Országos Historic Rally Bajnokság együttműködő partnerei:
Iharos és Goller Kft, Kumho

Mihályi Csaba