Szorul a hurok

Január 14.
Dakar Rally 2009
10. szakasz

Sajnos tegnap késő éjszakáig nem voltak a versenyen értékelhető eredménylisták, mivel a 2009-es dél-amerikai Dakar Rally legnehezebbnek kikiáltott szakaszáról csak a mezőny töredéke érkezett be éjfélig a táborba. A startnál még elindult 128 motor, 14 quad, 109 autó és 61 kamion. Megérkezett ebből 100 motor, 6 quad, 29 autó és 14 kamion. A helyzet kísértetiesen hasonlít a múlt szerdai, 5. szakaszra. Akkor valamivel többen érkeztek be, a pályán ragadt és reggelig megérkezett járműveknek pedig 200 órás időbüntetést osztottak ki.

Kedden a Dakar 11. napját írtuk és a 10. szakasznál tartottunk. Reggel már elmaradt a meglepetés ereje, amikor ismét bejelentették, hogy szakaszmódosítás van kilátásban. Leginkább az adventi naptárakhoz lehetne hasonlítani ezeket a napokat, mert minden nap benne van a levegőben, hogy módosítani fognak valamit, de hogy mit, az végül csak reggel derül ki.

Copiapoban a reggeli átláthatatlan köd miatt sem a szervezői, sem a mentőhelikopterek nem tudtak felszállni, így biztonsági okok miatt eltolták a rajt időpontját. Miután helyi idő szerint 09:45-kor elrajtolt az első motoros, azt is kihirdették a szervezők, hogy a szakaszt megrövidítették 200 km-rel, így végül 476 km lett a szelektív hossza. A kamionoké még ennyi sem, csak 423 km, mivel előzetes számítások szerint éjszakáig lapátoltak volna a dűnéken. Ezt viszont a szervezők igyekeztek elkerülni, tekintettel a másnap kezdődő maratoni szakaszra.

Ma volt a trilógia második napja, azaz a chilei Atacama sivatag második szakasza. A főszerep az óriási dűnéké volt, a finom homoké, illetve a köves, sziklás szakaszoké is egyben. A versenyzőknek egy hurkot kellett teljesíteniük, a cél ma is Copiapo, ahonnan elindultak. A hurok csúcsát törölték a szervezők, ahol annyira száraz volt a homok, hogy a járművek egyszerűen kerékagyig süllyedtek volna benne.

Ezen a szelektíven a motorosoknál és az autósok mezőnyében is sokáig egy-egy argentín versenyző állt az élen. Hiába, ők ismerik a legjobban ezt a földrészt, (szinte) hazai pályán játszanak, ez az eredményükön is meglátszott. A BMW-vel versenyző Terranova azonban borult egyet és elveszítette az előnyét, a volkswagenes Carlos Sainz pedig visszaszerezte vezető pozícióját. A mezőny nagy része csak akadozva bírt közlekedni a mély homokban, ráadásul az ún. katedráldűnéken nehéz volt az átjutás, mert az éles gerincen átbillenve könnyen fennakadtak a járművek. Erre figyelmeztettek is reggel a szervezők.

Szalay a küzdelem, a kihívás, az adrenalin és egyéb mellékhatások mellett leginkább a homokért szereti a Dakar Rallyt. Mindig újat mutat neki a sivatag, pedig már kilenc Dakarján van túl. Nincs két egyforma dűne, mindegyikkel más módon kell bánni. Eddig Afrikában és Ázsia homoktengereit járta a magyar pilóta, Dél-Amerikában még nem vett részt versenyen. Az Atacama sivatag hatalmas dűnéiről eddig csak a hírekből értesült és elképzelni sem tudta, milyen lehet nekilódulni a néhol 1 km magas homokhegyeknek. Most személyesen tapasztalhatta meg a chilei sivatag tulajdonságait, mely elmondása szerint valóban más, mint a szaharai homok, mert ezek alattomosabb, ravaszabb dűnék. Amikor az ember majdnem a tetejére úgy érzi, hogy ez egy lankás, életlen gerinc lesz, mégis kiderül róla, hogy éles és nagyon meredek a túloldala.

"Nagyon jól indultunk tegnap, a dűnéket minden bonyodalom nélkül elértük és átmentünk rajta. Mire a végére értünk, az előttünk induló négy autót sikerült megelőznünk. Ezután sajnos volt egy rövid, 3-4 perces eltévedésünk a CP2-nél, de végül a 11-ig helyig sikerült feltornáznunk magunkat." - mesélte utólag az Opel Antara RR pilótája - "Nem sokkal később eltört a kormányösszekötőnk, amiből szerencsére első és hátsó is van tartalék az autóban. Ám szerencsétlenségünkre felcseréltük őket (a hátsó 2 cm-rel hosszabb) és a hátsót szereltük be, ami indulás után ki is derült, így újra kicseréltük, mert az autó irányíthatatlan volt. Ezek után még egyszer eltévedtünk, kb. 20 km-t tettünk meg, mire meglett a helyes irány. A dűnéknek már újult erővel vágtunk neki, amelyeken gond nélkül átjutottunk és 35. idővel beértünk a célba. Illetve az egyik dűnén majdnem fejre álltunk, de csak majdnem. Azt nagyon sajnálom, hogy a mai szakaszt eltörölték, a helyezésünk miatt szükségünk lett volna erre a versenynapra, hogy javíthassunk, de az esélyt így elvették tőlünk."

Az eddigi összetett eredmények alapján a motoros Dési a 32. helyen áll, a Palik-Darázsi autós páros a 10., a magyar licenc-szel versenyző cseh Zapletal pedig szorosan mögötte, 3 perccel lemaradva a 11. helyen tartózkodik. A T4 kategóriában az MAN-nel versenyző Szaller-Pócsik-Csitári trió még a pályán tart, várhatóan éjjel érkeznek be a bivouacba.

Sajnos mára is jutott egy rossz hír: a 198-as rajtszámmal versenyző Cristobal Guerrero (KTM), spanyol motoros a mai szakasz 160. kilométerénél esett egy hatalmasat és jelenleg kómában fekszik a copiapoi kórházban.

A mai, 11. szakaszt eltörölték a verseny szervezői, ismét az időjárásra hivatkozva, megint csak a sűrű köd miatt. A trilógia harmadik napja lett volna, amikor Chiléből visszatérnek Argentínába a résztvevők az Andok-hegységen át 4700 m magasságban, az argentínai Fiambaláig. Jelen állás szerint összekötő úton teszik meg a távot a versenyzők és a szervizesek együtt.

Szalay Dakar Team