|
Szorul a hurok Január
14. Sajnos tegnap késő éjszakáig
nem voltak a versenyen értékelhető eredménylisták, mivel a 2009-es
dél-amerikai Dakar Rally legnehezebbnek kikiáltott szakaszáról
csak a mezőny töredéke érkezett be éjfélig a táborba. A startnál
még elindult 128 motor, 14 quad, 109 autó és 61 kamion. Megérkezett
ebből 100 motor, 6 quad, 29 autó és 14 kamion. A helyzet kísértetiesen
hasonlít a múlt szerdai, 5. szakaszra. Akkor valamivel többen
érkeztek be, a pályán ragadt és reggelig megérkezett járműveknek
pedig 200 órás időbüntetést osztottak ki. Kedden a
Dakar 11. napját írtuk és a 10. szakasznál tartottunk. Reggel
már elmaradt a meglepetés ereje, amikor ismét bejelentették,
hogy szakaszmódosítás van kilátásban. Leginkább az adventi naptárakhoz
lehetne hasonlítani ezeket a napokat, mert minden nap benne
van a levegőben, hogy módosítani fognak valamit, de hogy mit,
az végül csak reggel derül ki. Copiapoban
a reggeli átláthatatlan köd miatt sem a szervezői, sem a mentőhelikopterek
nem tudtak felszállni, így biztonsági okok miatt eltolták a
rajt időpontját. Miután helyi idő szerint 09:45-kor elrajtolt
az első motoros, azt is kihirdették a szervezők, hogy a szakaszt
megrövidítették 200 km-rel, így végül 476 km lett a szelektív
hossza. A kamionoké még ennyi sem, csak 423 km, mivel előzetes
számítások szerint éjszakáig lapátoltak volna a dűnéken. Ezt
viszont a szervezők igyekeztek elkerülni, tekintettel a másnap
kezdődő maratoni szakaszra. Ma volt
a trilógia második napja, azaz a chilei Atacama sivatag második
szakasza. A főszerep az óriási dűnéké volt, a finom homoké,
illetve a köves, sziklás szakaszoké is egyben. A versenyzőknek
egy hurkot kellett teljesíteniük, a cél ma is Copiapo, ahonnan
elindultak. A hurok csúcsát törölték a szervezők, ahol annyira
száraz volt a homok, hogy a járművek egyszerűen kerékagyig süllyedtek
volna benne. Ezen a szelektíven
a motorosoknál és az autósok mezőnyében is sokáig egy-egy argentín
versenyző állt az élen. Hiába, ők ismerik a legjobban ezt a
földrészt, (szinte) hazai pályán játszanak, ez az eredményükön
is meglátszott. A BMW-vel versenyző Terranova azonban borult
egyet és elveszítette az előnyét, a volkswagenes Carlos Sainz
pedig visszaszerezte vezető pozícióját. A mezőny nagy része
csak akadozva bírt közlekedni a mély homokban, ráadásul az ún.
katedráldűnéken nehéz volt az átjutás, mert az éles gerincen
átbillenve könnyen fennakadtak a járművek. Erre figyelmeztettek
is reggel a szervezők. Szalay a
küzdelem, a kihívás, az adrenalin és egyéb mellékhatások mellett
leginkább a homokért szereti a Dakar Rallyt. Mindig újat mutat
neki a sivatag, pedig már kilenc Dakarján van túl. Nincs két
egyforma dűne, mindegyikkel más módon kell bánni. Eddig Afrikában
és Ázsia homoktengereit járta a magyar pilóta, Dél-Amerikában
még nem vett részt versenyen. Az Atacama sivatag hatalmas dűnéiről
eddig csak a hírekből értesült és elképzelni sem tudta, milyen
lehet nekilódulni a néhol 1 km magas homokhegyeknek. Most személyesen
tapasztalhatta meg a chilei sivatag tulajdonságait, mely elmondása
szerint valóban más, mint a szaharai homok, mert ezek alattomosabb,
ravaszabb dűnék. Amikor az ember majdnem a tetejére úgy érzi,
hogy ez egy lankás, életlen gerinc lesz, mégis kiderül róla,
hogy éles és nagyon meredek a túloldala. "Nagyon
jól indultunk tegnap, a dűnéket minden bonyodalom nélkül elértük
és átmentünk rajta. Mire a végére értünk, az előttünk induló
négy autót sikerült megelőznünk. Ezután sajnos volt egy rövid,
3-4 perces eltévedésünk a CP2-nél, de végül a 11-ig helyig sikerült
feltornáznunk magunkat." - mesélte utólag az Opel Antara
RR pilótája - "Nem sokkal később eltört a kormányösszekötőnk,
amiből szerencsére első és hátsó is van tartalék az autóban.
Ám szerencsétlenségünkre felcseréltük őket (a hátsó 2 cm-rel
hosszabb) és a hátsót szereltük be, ami indulás után ki is derült,
így újra kicseréltük, mert az autó irányíthatatlan volt. Ezek
után még egyszer eltévedtünk, kb. 20 km-t tettünk meg, mire
meglett a helyes irány. A dűnéknek már újult erővel vágtunk
neki, amelyeken gond nélkül átjutottunk és 35. idővel beértünk
a célba. Illetve az egyik dűnén majdnem fejre álltunk, de csak
majdnem. Azt nagyon sajnálom, hogy a mai szakaszt eltörölték,
a helyezésünk miatt szükségünk lett volna erre a versenynapra,
hogy javíthassunk, de az esélyt így elvették tőlünk." Az eddigi
összetett eredmények alapján a motoros Dési a 32. helyen áll,
a Palik-Darázsi autós páros a 10., a magyar licenc-szel versenyző
cseh Zapletal pedig szorosan mögötte, 3 perccel lemaradva a
11. helyen tartózkodik. A T4 kategóriában az MAN-nel versenyző
Szaller-Pócsik-Csitári trió még a pályán tart, várhatóan éjjel
érkeznek be a bivouacba. Sajnos mára
is jutott egy rossz hír: a 198-as rajtszámmal versenyző Cristobal
Guerrero (KTM), spanyol motoros a mai szakasz 160. kilométerénél
esett egy hatalmasat és jelenleg kómában fekszik a copiapoi
kórházban. A mai, 11.
szakaszt eltörölték a verseny szervezői, ismét az időjárásra
hivatkozva, megint csak a sűrű köd miatt. A trilógia harmadik
napja lett volna, amikor Chiléből visszatérnek Argentínába a
résztvevők az Andok-hegységen át 4700 m magasságban, az argentínai
Fiambaláig. Jelen állás szerint összekötő úton teszik meg a
távot a versenyzők és a szervizesek együtt. Szalay
Dakar Team
|
|