yf
|
S12B a Korda Racing karácsonyfája alatt December
24. Mielőtt
elkezdenénk taglalni az idei év történéseit, beszélgessünk egy
picit a múltról is. Mennyire jelentett korszakváltást, a Husqvarna
Racing Team-ből Korda Racing-gé alakulás? - Egyszerűen
csak szimplán névváltozás történt. A névadó szponzorunk kiszállt
így nevet kellett változtatnunk. Magyar
viszonylatban szokatlanul korán, már januárban elkezdődött számotokra
a szezon. Azt hiszem sem az Arctic Rallyt sem Janne Tuohinot
nem kell bemutatni az olvasóknak. De hogyan kerültetek Lappföldre?
- Az egész
onnan indult hogy 2007-ben Jouni Amupjával részt vettünk egy
finn bajnoki futamon. Szerencsére Jouni elégedett volt a csapattal
és jó hírünket keltette Finnországban. Janne mellett a szintén
gyári múlttal is rendelkező Kristian Sohlberggel is komoly tárgyalásokat
folytattunk, végül Jannével tudtunk megállapodni a bajnokság
első három, havas versenyére. Volt szó folytatásról is, azonban
Janne Dubaiba költözött és egy időre ismét abbahagyta a versenyzést.
Mesélj
kicsit Jannéról? Milyen versenyző, milyen ember? - Emberként
egy rendes, dolgos családapa, akinek mindene a gyermeke és a
családja. Pilótaként egy végtelenül tudatos profi versenyző,
aki minden idegszálával az autóra és a versenyre koncentrál.
Precíz a legapróbb részletekig, a teszten a legvégsőkig elmegy
a legjobb beállításokért. Nem véletlenül került a Fordhoz és
a Skodához.
Hogyan értékeled a finn vendégszereplést? - Sikeresnek
tekintem minden féle szempontból. Nagyon sokat tanultunk, ez
volt az első igazi havas szereplésünk, olyan tapasztalatokra
tettünk szert, amire itthon esélyünk sincs. Megtanultuk a szöges
gumiik használatát az autónk havas beállításait, és azt hogyan
dolgozik egy VB-t megjárt profi. Mire
elkezdődött a Magyar Bajnokság, már két szinte azonos Impreza
állt a műhelyben, és a jó öreg S5-ös, aminek nem volt gazdája.
Nem volt nagy luxus itthon tartani egy gazdátlan WRC-t? - Norbival
immár harmadik közös évünket kezdtük, és azt hiszem mindketten
elégedettek voltunk egymással, minden évben sikerült egy picit
előrébb lépnünk. Gergőékkel is folytattuk a közös munkát, és
az idei évre ők is új autót kaptak. Ami a 99-es autót illeti,
nem gondolom, hogy luxus lett volna megtartani, folyamatosan
azon dolgoztunk, hogy bérlőt találjunk rá és meg is lett az
eredménye.
Az idő titeket igazolt, a bajnokság harmadik állomására a harmadik
autó is bérlőre talált, ifjabb Érdi Tibi csatlakozott a csapathoz.
Fel kellett kötni a gatyát? - Nem mondom,
hogy nem izgultam amikor Szombathelyen szinte egyszerre gurult
be a három a autó a sátrak alá, de azért nem voltunk megijedve.
Mindent ugyanúgy csináltunk mint előtte, megpróbáltuk felkészíteni
mindhárom autónkat a legjobb tudásunk szerint.
Alakult ki egyfajta házi verseny a három versenyző közt a csapaton
belül? - Azt hiszem
szerencsésnek mondhatom magam, mert mindhárman jóban vannak.
Persze azért mindig nézték egymás idejét, de közben sokat segítettek
is egymásnak. Jellemeznéd
egy-egy szóban pilótáid? - Tibi:
forrófejű Készítettem
egy kis kutatómunkát az autók idei szereplésről. 2008-ban 26
rajthoz állásból 16 versenyt sikerült befejezni, ez 61,5%-os
célba-érési mutatót jelent, ami azt gondolom elfogadható, hiszen
a Budai Team 15 rajthoz-állásból 73,3%-os a Benik Balázs autóját
felkészítő BRTH 7 rajthoz-állásból 57,14 %-os mutatót produkált.
Azonban ha az évet két részre bontom, akkor esetetekben egészen
más képet kapunk. Az év első kétharmadában 16 alkalomból 81,25%-os
célba-érési mutatót sikerült produkálni, azt gondolom ez nagyon
szép eredmény, viszont az év utolsó három hónapjában, 10-ből
csupán kétszer sikerült teljesíteni a kijelölt távot. Mi történt
az év végére? - Sajnos
az év vége tényleg nem úgy sikerült, ahogy szerettük volna.
Nem tudom, valami átok ülhet rajtunk, nem változtattunk semmit,
egyszerűen csak nem jött ki a lépés. A
váltókat és a motorokat is Angliában újítják fel, mégis talán
ezekkel volt a legtöbb gond... - Valóban,
nagyon sok problémánk volt a motorral és a váltóval is. Mindent
Angliában, szakemberekkel, méregdrágán javíttatunk, a motort
felújító műhely világszerte több tucat WRC-hez és N-es autóhoz
épít és programoz motorokat, a váltókat pedig egy olyan ember
felügyeli aki a Red Bull F1-es csapatánál is besegít, de látható
ez sem jelent garanciát. A
napokban a Prodrivenál jártál, aztán meg a Prodrive járt nálad,
aminek az lett az eredménye, hogy meglepted magad egy vadonatúj
autóval. - Igen a
gazdasági világválság és a Subaru kivonulásának eredménye képen
megvettem az utolsó eladó full gyári Subaru Impreza S12B WRC-t.:)
Az autónak minden alkatrésze vadonatúj, és ellentétben a korábbiakkal
ez nem ügyfélautó, hanem egy az egyben megkaptuk azt, amit Solbergék
is használtak. Rendszám? - JT 56
SRT :) Gazdasági
világválság, a Subaru kivonul a raliból, egyre kevesebb helyen
mehetnek a WRC-k, nem nagy rizikó pont most belevágni egy ekkora
fába vágni a fejszéteket? - Az hát,
de kockázat nélkül nincs nyereség. A
Prodrive-tól nemcsak egy autót vettél, hanem egy komplett szolgáltatás
csomagot. Mi mindent nyújtanak számodra, milyen előnyökkel kecsegtet
a közös munka? - Igen,
egy kétéves, teljes hátteret biztosító szerződést kötöttünk,
melynek értelmében az autó nem csak hogy garanciális, ami azt
gondolom már magában is nagy dolog, hanem megkaptam a full VB-s
autót ami teljesen megegyezik a 2007-ben Petter Solberg által
használt autóval. Továbbá külön mérnököt biztosítanak minden
versenyre és teljes tartalék alkatrész csomagot, váltóval, turbóval,
mindennel. A Prodrive kiemelt partneri tagságnak köszönhetően
az angolok bérlőket és ügyfeleket irányítanak hozzánk, egy ír
érdeklődővel már tárgyalásba is kezdtünk. De az alkatrészeket
is olyan áron kapjuk, hogy a privát csapatoknak kedvezőbb árakat
tudunk biztosítani, mint amit a Prodrive-tól kapnak. Mielőtt
elkezdenénk taglalni a jövőt, térjünk még vissza picit az év
elejére. Több éves kihagyás után visszatértél ahhoz a szakághoz,
ahol versenyezni kezdtél, a terepralihoz. A McRae Enduro ígéretes
jövővel kecsegtetett, de egy verseny és egy kétnapos teszt után
az autó eltűnt. Hol bukott el az Enduro? - A helyzet
tömören a következő: 2007 szeptemberében megkötöttük a szerződést,
kifizettük az autót amit 2008 márciusáig kellett volna rendelkezésünkre
bocsátani. De mivel májusban is csak a Prototípus létezett felmondtam
a szerződést és visszakértem a pénzem. Alisterrel sokszor beszéltem
és egy hete azt az ígéretet kaptam egy hónapon belül visszafizetik.
Sajnálom, hogy így végződött a történet, tényleg nagyon sok
lehetőség volt benne. A
sportágnak a szakítás után sem fordítottál hátat, nyár közepén
a bajnok autóval folytattad pályafutásod. Hogy esett erre az
autóra a választásod? - Az ok
egyszerű egy jó csapat és egy jó autó kellett. Nem
furcsa, hogy van egy versenyautókat felkészítő csapatod a saját
autódat pedig bérled? Számomra kézenfekvőnek tűnik, hogy vegyél
egyet. - Jól látod,
kézenfekvő lenne, de akkor még jobban megfeszíteném a srácaimat,
amit nem szeretnék, így marad a bérlet. Akárhogy
is nézem, az idei évben többször is összetűzésbe kerültél a
technika ördögével, ralin és terepralin egyaránt. Nem vette
el a kedved? - Egy kicsit,
de ez egy ilyen játék egyszer fent egyszer lent. Az év második
felében lenn voltunk. Most ismét jön a csúcs!:)
A csapategységre nem lehet panasz, tulajdonképpen egy stabil
10 fős keretet alkotja évek óta a csapatot. A munkakapcsolaton
túl is sok időt töltötök együtt? - Igen,
ha tehetjük összejárunk. Minden évben egyszer elmegyünk együtt
nyaralni, a szezon végi csapatbuli nélkül pedig már nem is érhet
véget az év: De együtt quadozunk, jetski-zünk. A csapaton belüli
jó hangulat nagyon fontos, szerencsésnek érzem magam, hogy akikkel
együtt dolgozok, nem csak a kollégáim hanem a barátaim is.
Köztudott, hogy nagy előszeretettel fordulsz meg külföldi versenyeken.
Ilyenkor csak a versenyzésre koncentrálsz, vagy az üzleti lehetőségeket
is próbálod kihasználni? - Próbálom
összekötni a kellemeset a hasznossal, például most Olaszországban
is a verseny mellett szereztem egy olasz bérlőt 2009-re. Gondolom
így az év vége felé, már kialakultak a jövő évi tervek? Sok
mindenről lehet hallani, hogy állnak a jövő évi tervek? - Az olasz
Raceday sorozatból még hátravan két futam februárba és márciusba,
oda mindenképp megyünk. Emellett készülök a Euro Rally Challenge-re.
Ha nem jön közbe valami komoly bérlő szeretnénk megcsinálni
a teljes szezont, de ha mégis akkor első az üzlet és megpróbálunk
arra koncentrálni 100%-osan! Zárszókén,
hogy néz ki álmaidban a Korda Racing? - Egy teljes
szezon a Rally VB-n WRC-vel.
|
|