Rally Legendák: Michele Mouton

Február 14.
Ha a rally világbajnokság pilótáiról beszélünk, akkor szinte minden emberben egy overálos férfi jelenik meg, ami részben érthető, hiszen a rally 90-95 % - át ők alkotják. De belegondoltunk már, hogy a nők is letehettek valamit az asztalra, és nem csak a szervízparkokban készítik az ételeket a férfi versenyzőknek a következő szakaszokon elfogyó energia pótlásának érdekében?!

Természetesen a XX. század legnagyobb női rallys pilótája sem hiányozhat abból az 5-10 %-ból... Igaz, nem illik a hölgyek korát közhírré tenni, de ez esetben kivételt tehetünk.

Michéle Mouton 1951-ben Franciországban látta meg a napvilágot, a parfümök fővárosában, Grasse-ban. Valójában a korai évei, mint mindenki másnak, neki is csak a szárnypróbálgatások voltak, melyben kiderült, hogy igen is, van mit keresnie ezek után a világbajnokság versenyzői között is.

A kezdetekben egy Renault volánja mögött láthatták a szerencsések, mely után egy Lancia Stratos típusú versenyautó következett. Nem sikerült nagyobb eredményeket elérnie a márkával, talán ezért is váltott a Fiatra, pontosabban a 131-es Abarth-ra 1978-ban. Ezzel az „átigazolással” már a gyári csapat pilótanője is lett egyben.

Pár év elteltével, 1981-ben pedig az Audi gyár kiadta a Quattro versenyváltozatát, amit természetesen Mouton kisasszony is megkapott. Nem is jártak rosszul a németek, hiszen egy olyan versenyző kezébe került az autó, aki még abban az évben első helyre behozta az összkerékhajtású gépet, a 23. San Remo rallyn, egy finn pilóta, Henri Toivonen előtt. Ebben az évben 30 pontot sikerült szereznie, mely összetettben az előkelő nyolcadik helyre volt elég.

A legsikeresebb éve következett, 1982... Az előző szezonhoz hasonlóan az Audival folytatta pályafutását, nem kevés sikerrel. Három világbajnoki futam győzelmét zsebelhette be. Az év elején, márciusban a portugál rallyt, júniusban a görögöt, míg augusztusban a brazil versenyt zárta az élen. A világbajnokság 12 versenyéből 7 versenyen sikerült célba érnie pontszerző helyen:

32. Svéd rally 8 pont
15. Portugál rally 20 pont
26. Francia rally 4 pont
29. Görög rally 20 pont
4. Brazil rally 20 pont
24. San Remo rally 10 pont
31. RAC rally 15 pont

Összesen 97 pontot szerzett, amivel a világbajnokság 2. helyét szerezte meg összetettben. Egy hölgy esetében nem igazán érdemes firtatni a pontlemaradást, hiszen már az egy fantasztikus dolog lehetett a számára /és csapata számára is/, hogy a dobogó középső fokán végzett. De említsük meg, hátha valakit nagyon érdekel a dolog :-). Abban az évben egy német pilóta, Walter Röhrl lett a rallyk number one-ja. Ő 109 ponttal zárta a versenyeket - tehát Moutonnak mindössze 12 pont volt a lemaradása.

Az 1983-as éve kicsit csendesebben zajlott le. Győzelemmel nem sikerült zárnia egy vb futamot sem, de a 16. Portugál Rallyn második lett Audis csapattársa, Hannu Mikkola mögött. Az évad végén pedig összetettben az ötödik lett 53 ponttal.

A következő évben már kicsit gyorsabbak lettek a férfiak. Michéle-nek csupán két versenyen sikerült pontot szereznie:

34. Svéd rally 15 pont
33. RAC rally 10 pont

Ez a 25 pont az év végi 12. helyre volt elég neki, az Audi Quattro A2-sel.

1985-ben úgy gondolta csapata embereivel együtt, hogy valami mást is ki kellene próbálnia. Amerikában benevezett a mára már legendás hegyi-felfutásra, a Pikes Peak-re, ahol új pályarekordot állított fel az urak előtt Audijával.

Egy vízválasztó esztendő következett, 1986. Szép nyugodtan lezajlottak a versenyek körülötte, nem voltak igazán feltűnő eredményei... mégis sikerült megszereznie a francia hölgynek a német bajnoki címet egy Peugeot 205 Turboval.

Még a mai napig sem merült feledésbe a B-csoportos autók fogalma. Nos, 1986-ban történt meg ezek beszüntetése is. Ezzel együtt Michéle Mouton is búcsút mondott a profi ralizásnak, és a családja mellett döntött. De a háttérben zajló munkát nem mellőzte, és 1988-ban férjével, Fredrik Johnsonnal megrendezték a ma már nagy hírnek örvendő Race of Champions nevezetű nemzetközi versenyt, Henri Toivonen és Sergio Cresto emlékére. /Ez a páros 1986-ban tragikus körülmények között távozott az élők sorából, a Tour de Corse-on bekövetkező balesetük miatt... Ez is okot adott arra, hogy a következő évtől ne legyenek a pályákon B-csoportos autók./

Jó hírünk is van a Rally Lady rajongóinak, minden idők eddig egyetlen női világbajnoki futamgyőztese hamarosan újra kormányt ragad. Eleget téve az angol Historik dzsembori, a Slowly Sideways szervezőinek felkérése Michelle és az Audi újra egy párt alkotnak. A március végi rendezvényen Mouton egy Pikes Peak-es Audi S1 Sport Quattro-val világbajnoki visszavonulása óta először lesz látható versenykörülmények közt a briteknél.

Talán a család lehet a magyarázat arra, hogy a hölgyek miért nem kezdenek bele a rallyzásba vagy miért csak rövid ideig?! Mint tudjuk, valakiknek a férfi rally bajnokokat is világra kell hozniuk...

Lara