|
Rally
Legendák: Michele Mouton Február
14.
Természetesen
a XX. század legnagyobb női rallys pilótája sem hiányozhat
abból az 5-10 %-ból... Igaz, nem illik a hölgyek korát közhírré
tenni, de ez esetben kivételt tehetünk.
Michéle
Mouton 1951-ben Franciországban látta meg a napvilágot, a
parfümök fővárosában, Grasse-ban. Valójában a korai évei,
mint mindenki másnak, neki is csak a szárnypróbálgatások voltak,
melyben kiderült, hogy igen is, van mit keresnie ezek után
a világbajnokság versenyzői között is.
A kezdetekben egy Renault volánja mögött láthatták a szerencsések,
mely után egy Lancia Stratos típusú versenyautó következett.
Nem sikerült nagyobb eredményeket elérnie a márkával, talán
ezért is váltott a Fiatra, pontosabban a 131-es Abarth-ra
1978-ban. Ezzel az „átigazolással” már a gyári csapat pilótanője
is lett egyben.
Pár
év elteltével, 1981-ben pedig az Audi gyár kiadta a Quattro
versenyváltozatát, amit természetesen Mouton kisasszony is
megkapott. Nem is jártak rosszul a németek, hiszen egy olyan
versenyző kezébe került az autó, aki még abban az évben első
helyre behozta az összkerékhajtású gépet, a 23. San Remo rallyn,
egy finn pilóta, Henri Toivonen előtt. Ebben az évben 30 pontot
sikerült szereznie, mely összetettben az előkelő nyolcadik
helyre volt elég.
A
legsikeresebb éve következett, 1982... Az előző szezonhoz
hasonlóan az Audival folytatta pályafutását, nem kevés sikerrel.
Három világbajnoki futam győzelmét zsebelhette be. Az év elején,
márciusban a portugál rallyt, júniusban a görögöt, míg augusztusban
a brazil versenyt zárta az élen. A világbajnokság 12 versenyéből
7 versenyen sikerült célba érnie pontszerző helyen: 32. Svéd
rally 8 pont Összesen
97 pontot szerzett, amivel a világbajnokság 2. helyét szerezte
meg összetettben. Egy hölgy esetében nem igazán érdemes firtatni
a pontlemaradást, hiszen már az egy fantasztikus dolog lehetett
a számára /és csapata számára is/, hogy a dobogó középső fokán
végzett. De említsük meg, hátha valakit nagyon érdekel a dolog
:-). Abban az évben egy német pilóta, Walter Röhrl lett a
rallyk number one-ja. Ő 109 ponttal zárta a versenyeket -
tehát Moutonnak mindössze 12 pont volt a lemaradása. Az 1983-as
éve kicsit csendesebben zajlott le. Győzelemmel nem sikerült
zárnia egy vb futamot sem, de a 16. Portugál Rallyn második
lett Audis csapattársa, Hannu Mikkola mögött. Az évad végén
pedig összetettben az ötödik lett 53 ponttal.
A következő
évben már kicsit gyorsabbak lettek a férfiak. Michéle-nek
csupán két versenyen sikerült pontot szereznie: 34. Svéd
rally 15 pont Ez a
25 pont az év végi 12. helyre volt elég neki, az Audi Quattro
A2-sel. 1985-ben
úgy gondolta csapata embereivel együtt, hogy valami mást is
ki kellene próbálnia. Amerikában benevezett a mára már legendás
hegyi-felfutásra, a Pikes Peak-re, ahol új pályarekordot állított
fel az urak előtt Audijával.
Egy vízválasztó
esztendő következett, 1986. Szép nyugodtan lezajlottak a versenyek
körülötte, nem voltak igazán feltűnő eredményei... mégis sikerült
megszereznie a francia hölgynek a német bajnoki címet egy
Peugeot 205 Turboval. Még a
mai napig sem merült feledésbe a B-csoportos autók fogalma.
Nos, 1986-ban történt meg ezek beszüntetése is. Ezzel együtt
Michéle Mouton is búcsút mondott a profi ralizásnak, és a
családja mellett döntött. De a háttérben zajló munkát nem
mellőzte, és 1988-ban férjével, Fredrik Johnsonnal megrendezték
a ma már nagy hírnek örvendő Race of Champions nevezetű nemzetközi
versenyt, Henri Toivonen és Sergio Cresto emlékére. /Ez a
páros 1986-ban tragikus körülmények között távozott az élők
sorából, a Tour de Corse-on bekövetkező balesetük miatt...
Ez is okot adott arra, hogy a következő évtől ne legyenek
a pályákon B-csoportos autók./
Jó hírünk
is van a Rally Lady rajongóinak, minden idők eddig egyetlen
női világbajnoki futamgyőztese hamarosan újra kormányt ragad.
Eleget téve az angol Historik dzsembori, a Slowly Sideways
szervezőinek felkérése Michelle és az Audi újra egy párt alkotnak.
A március végi rendezvényen Mouton egy Pikes Peak-es Audi
S1 Sport Quattro-val világbajnoki visszavonulása óta először
lesz látható versenykörülmények közt a briteknél. Talán
a család lehet a magyarázat arra, hogy a hölgyek miért nem
kezdenek bele a rallyzásba vagy miért csak rövid ideig?! Mint
tudjuk, valakiknek a férfi rally bajnokokat is világra kell
hozniuk... Lara
|
|